Lipscanner: een beauty-app en een blik op de toekomst

Gepubliceerd op 17 mei 2021 door Marie-Noëlle Vekemans en Virginie Dupont
Lipscanner: een beauty-app en een blik op de toekomst©Presse Chanel

Chanel onthult Lipscanner, een exclusieve app die je een gepersonaliseerde selectie van lippenstiften voorstelt, volledig in functie van jouw persoonlijke smaak. Bovendien kun je die producten ook nog eens virtueel uitproberen.

Ronduit verbluffend. Gelukkig mochten we Cédric Begon, Directeur van het Connected Experience Lab van Chanel de oren van het hoofd vragen. Hij vertelde ons meer over de app Lipscanner en de voordelen voor de gebruiksters. Maar hij had het ook over de mogelijkheden voor de toekomst, dankzij het gebruik van kunstmatige intelligentie in de schoonheidsindustrie.

Kunt u ons iets meer zeggen over dat ietwat geheime labo waarin u werkt?

Het Connected Experience Lab is een structuur binnen Chanel Beauté en bestaat sinds januari 2018. Ons team werkt uitsluitend rond digitale diensten voor de retail (detailhandel) en de mobiele sector. Het is de bedoeling om nieuwe technische methoden, invalshoeken en ontwerpwijzen te vinden om de onlineverkoop en de verkoop in de winkels beter op elkaar af te stellen en interessante links te creëren met onze producten. We gebruiken digitale technologie om luxueuze topervaringen te ontwikkelen, uiteraard met respect voor de privacy. Zo kunnen onze klanten alle facetten van een bepaald product ontdekken, een gerichtere keuze maken en een bijzondere relatie opbouwen met het Maison Chanel. Mijn rol bestaat eruit om die hele structuur te leiden. Ook verzorg ik de samenwerking met interne afdelingen en externe partners. Zo kunnen we beter inschatten hoe en waar we verbeteringen kunnen aanbrengen.

En is Lipscanner het resultaat van al dat werk?

Ja, we hebben heel lang aan Lipscanner gewerkt. We wilden echt een volledig nieuwe manier ontwikkelen om iets visueel op te zoeken. Ook speelsheid en snelheid vonden we belangrijk: twee clicks zijn genoeg om van het kleurenpallet meteen over te gaan naar het testen van het product, op je eigen lippen! Achttien maanden hebben we erover gedaan om een innovatief visueel zoekprogramma op punt te stellen en het te verwerken in een trendy maar eenvoudige app. We vonden het essentieel dat de gebruikster - om het even waar en wanneer ze zin heeft in make-up - met enkele snelle bewegingen het product vindt dat perfect bij haar past. Die snelheid heeft een praktische functie, ze is nuttig. Maar we zetten bovenal in op de emoties. Je kunt vertrekken vanuit een gezicht dat je mooi vindt of een voorwerp dat je interessant lijkt en van daar snel bij het goede product uitkomen. Daarna kun je dat product zelf uitproberen met virtuele make-up. Het is een verrassend doeltreffende manier om op een ludieke manier nieuwe facetten van jezelf te ontdekken en andere aspecten van je vrouwelijkheid aan te spreken. Met Lipscanner doe je meer dan een product zoeken op internet. Je voelt je er persoonlijk en emotioneel bij betrokken. Het is een empathische technologie die het contact met het merk vlotter maakt.

Hoe kunnen de nieuwe technologieën de schoonheidsindustrie verrijken?

Objectief gezien zijn die technologieën helemaal niet zo nieuw meer. Ze worden al jaren gebruikt om de klantervaring een meerwaarde te geven. Zo kwam onze eerste virtuele make-upervaring reeds in 2016 in de winkels. Intussen hebben we een hele reeks van interessante ervaringen op ons palmares staan. Met digitale technologie worden schoonheidservaringen nog intenser en krijg je de juiste informatie op het goede moment. Dat is waarschijnlijk ook de troef, of in elk geval een van de troeven, van de digitale technologie: dankzij die extreme snelheid, die enorme doeltreffendheid, kunnen we onze klanten sneller relevante producten voorstellen. De tijd die we hierbij winnen, moeten we gebruiken om de ervaring nog boeiender te maken en alle aspecten van het product (ook zijn textuur en zintuiglijkheid) benutten. Maar digitaal alleen is niet genoeg. De opgang van de digitale toepassingen kreeg het voorbije jaar nog een extra boost. Ze opent nieuwe horizonten om de verschillende producten te leren kennen. Voor ons is het een uitdaging om die technologieën zo goed mogelijk in te zetten en te combineren met een zo prettig, doeltreffend en relevant mogelijk ontwerp dat zo weinig mogelijk mentale belasting met zich meebrengt. Daarnaast moeten we ervoor zorgen dat de gebruikster ook fysiek contact kan hebben met het product. En uiteraard moet de klant zo veel mogelijk menselijk advies kunnen krijgen.

En wat zijn de voordelen van die technologieën voor de gebruiksters?

We hebben de app uitgebreid getest bij verschillende panels. Het emotionele en speelse aspect zijn fundamenteel. Het voelt ook bevrijdend om thuis, alleen met je toestel, een product te kunnen uittesten. Jezelf veranderen en je eigen verschillende aspecten verkennen, heeft iets heel intiems en persoonlijks. Het is iets tussen jou en jezelf. Met de app kan dat. En je kunt ook je vriendinnen om hun mening vragen. Je kunt jezelf opmaken en dan fotograferen en die foto naar iemand doorsturen. Als je een product wenst te kopen, kan dat rechtstreeks online of je kunt het in een verkooppunt afhalen. De meerwaarde van Lipscanner is dat het de kracht van de digitale technologie gebruikt om je makkelijker bij het juiste product te brengen. Bovendien houd je zo tijd over om van het product, zijn kwaliteit en zintuiglijkheid te genieten. Je behoudt dezelfde band als die met het fysieke product, zonder tijd te verliezen bij het zoeken naar het artikel dat bij je past. Om de app doeltreffend te maken, hebben we samengewerkt met specialisten van de afdeling make-up en machine-learning van Chanel. Vandaag zijn die technologieën zo flexibel dat ze vrij makkelijk door experts uit uiteenliggende sectoren kunnen worden toegepast.

Wat was de grootste uitdaging bij het ontwikkelen van de app?

Het was niet zo moeilijk om onze deskundigen en de ingenieurs van machine learning te laten samenwerken want beide teams waren heel enthousiast. De echte uitdaging bestond eruit om een bevredigend resultaat te bereiken met beelden van wisselvallige kwaliteit. We hebben heel hard aan dat punt gewerkt, omdat ons advies en onze aanbevelingen absoluut relevant en nuttig moesten zijn. Kleuren meten met een smartphone zonder kleurmeting is een echte challenge. Maar de kunstmatige-intelligentiemodules die we hebben ontwikkeld en gepatenteerd, zijn krachtig genoeg om goed te werken, ondanks die problemen. Bij het opstellen van het algoritme hebben we met tal val teints, gelaatsvormen en gezichtsuitdrukkingen gewerkt om alles goed te laten verlopen. Een andere grote uitdaging was het ontwerp van de interface. Die moest immers worden aangepast aan een nieuwe toepassing en dat was niet zo eenvoudig. Het zit hem natuurlijk in de details. Bij elke stap stelden we ons de vraag of het wel vlot genoeg was. Technologie stelt niets voor als ze de drempel naar het dagelijks gebruik niet overschrijdt. En die drempel lag hoog, want onze klanten zijn gewend aan een hoge interfacekwaliteit. De ervaring die we met Lipscanner hebben ontwikkeld, mag je gerust luxueus noemen. Denk maar aan de snelheid, de relevantie en de tijdbesparing. Maar ook de zintuigelijke meerwaarde is niet van de poes.

Zou deze techniek ook bij andere producten, zoals foundation, kunnen worden toegepast?

Oh absoluut. We hebben een basis met deze gepatenteerde technologie en die is heel interessant. Dus we zijn daar heel actief over aan het nadenken (lacht).

En wat betreft de verzorgingsproducten? Kun je via een selfie je huidtype bepalen of een specifiek probleem herkennen?

Dat is wel de bedoeling, ja. We leven in een wereld waarin de algoritmes voor machine learning elke maand nieuwe analysecapaciteit bijkrijgen en de getrainde blik van een expert kunnen evenaren of zelfs overtreffen, ook op het vlak van dermatologie. Het is dus meer dan waarschijnlijk dat we erin zullen slagen om bepaalde kenmerken te herkennen. Dit is een extreem dynamische sector. Bovendien heeft de huidige gezondheidscrisis en het massale gebruik van digitale middelen alles nog in een stroomversnelling gebracht. Onze industrie zal steeds meer en steeds betere oplossingen voortbrengen. Digitale technologie zal een onmisbare bondgenoot van luxe-ervaringen worden. We kunnen altijd nieuwe deuren openen, producten beter leren kennen en er thuis van genieten.

The best is yet to come...

LEES OOK:

Exclusief: zo wordt een Chanel lipstick gemaakt

National Lipstick day: deze 10 iconische lippenstiften mogen niet ontbreken in jouw make-uptas

Chanel Cruisecollectie: van nostalgisch Parijs tot punk in de Provence