Kankerinfo: hulp aan de andere kant van de lijn

Gepubliceerd op 7 november 2019 door Commercieel team
Kankerinfo: hulp aan de andere kant van de lijn

Kankerinfo is een telefoonlijn voor al wie van ver of van dichtbij door kanker wordt getroffen. Je kan er terecht met al je vragen van praktische, medische en sociale aard. Kortom, een luisterend oor, zodat je je nooit meer alleen hoeft te voelen.

De diagnose kanker is altijd een grote schok. Zowel voor wie getroffen wordt door de ziekte als voor de omgeving. Het brengt paniek met zich mee, en heel veel vragen: Is borstkanker erfelijk? Wat zijn mijn overlevingskansen? Wat zijn de bijwerkingen van die of die medicatie? Zal ik mijn haar verliezen? Wat eet ik het best? Kan ik hulp aan huis krijgen? Om een antwoord te bieden op al deze vragen startte Stichting tegen Kanker met Kankerinfo, om zo patiënten en hun naasten een hart onder de riem te steken en hen te ondersteunen in hun strijd tegen de ziekte. Een gratis dienst door professionals uit de gezondheidssector.

1/

Een luisterend oor

Studies tonen aan dat duidelijke informatie helpt om de ziekte een plaats te geven, de behandelingen te ondergaan, terug grip te krijgen op het leven en dat het de angst bij de patiënt wegneemt… In de praktijk hebben oncologen, omwille van een gebrek aan tijd, vaak uitsluitend oog voor het genezen van de ziekte en houden ze te weinig rekening met het verhaal achter de persoon, de psychologische toestand, de omgeving. Als antwoord hierop startte de Stichting tegen Kanker een anonieme lijn waar je terechtkan met al je vragen. Het nummer 0800 15 802 is bereikbaar van maandag tot vrijdag (9u-18u) en volledig gratis.

2/

In de praktijk

Dankzij Kankerinfo kom je in enkele minuten tijd terecht bij dokters, psychologen en verpleegkundigen, gespecialiseerd in oncologie en opgeleid om al je vragen rond kanker telefonisch te beantwoorden. Deze professionals zijn er voor wie getroffen werd door de ziekte en hun omgeving in de brede zin van het woord: familie, vrienden, collega’s… Waarom mensen bellen? Omdat ze te weinig informatie krijgen van of geen vertrouwen hebben in de behandelende arts, omwille van een complexe gezinssituatie, omdat ze op zoek zijn naar emotionele steun… De meeste vragen die gesteld worden zijn nog steeds medisch van aard, maar ook juridische vragen, vragen over preventie en opsporing en vragen over zorginstellingen komen vaak voor. Daarnaast zijn mensen vooral op zoek naar een luisterend oor en psychologische ondersteuning.

Bij Kankerinfo kunnen mensen die van ver of dichtbij door kanker zijn getroffen, in alle vertrouwen hun twijfels, verwachtingen, ervaringen en zorgen over de ziekte delen. Ze krijgen toegang tot de juiste informatie, gebaseerd op de meest recente wetenschappelijke en medische studies, tot succesverhalen uit de praktijk en de geldende wetteksten over de verschillende stadia van de ziekte (diagnose, behandeling, opvolging), het aanbod aan behandelingen en niet-medisch gerelateerde onderwerpen, vooral op juridisch, sociaal en administratief vlak. Kankerinfo neemt de tijd en geeft antwoord op een eenvoudige en duidelijke manier. Ondertussen is de telefoonlijn onmisbaar geworden, zowel voor patiënten als voor hun naasten, als belangrijkste bron van informatie buiten de relatie arts-patiënt om.

Dit artikel kwam tot stand in rechtstreekse samenwerking met Stichting tegen Kanker.
www.kanker.be