Dit zijn de 10 populairste labels van Instagram

Geüpdatet op 22 juni 2020 door Isabelle
Dit zijn de 10 populairste labels van Instagram

Wil je in een mooi stuk investeren, maar geen zin in de cliché grote merken? Neem eens een kijkje bij deze merken, die de Instagram gemeenschap wereldwijd weten te charmeren. Sommigen ken je ondertussen wel, anderen zijn verrassende nieuwkomers.

De Amerikaanse e-commerce expert Lyst publiceert elk jaar een verslag met de populairste trends in modeland, gebaseerd op het zoek- en koopgedrag van haar miljoenen klanten. In het verleden bleek het rapport meer dan eens profetisch te werken en vormde het een goede indicatie van wat komen zou. Deze winter boog het zich over de kleine en grotere labels die scoren op Instagram, hier is de top tien:

VEJA

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

Een moderne klassieker: Veja dingt naar de titel van ’s werelds meest duurzame sneakerlabel. De Franse onderneming steunt op twee pijlers: schoeisel dat noch ecologische, noch menselijke offers vraagt. De sneakers zijn vervaardigd uit organisch katoen, natuurlijk rubber of vegan leer, ze worden enkel op plantaardige wijze gekleurd en de productie gebeurt in beschermde ateliers in Brazilië. Ondanks alles weet Veja toch een beperkt prijskaartje te hanteren, hoe? Door te besparen op marketing kosten en in de plaats haar fijne reputatie het werk te laten doen. Dat die strategie haar vruchten afwerpt, weze duidelijk: online zoekacties naar het label stegen het voorbije jaar met 113% en steeds meer influencers en wereldsterren, onder wie Meghan Markle, verkondigen hun liefde voor het label. Wat ons betreft, hoort de Veja sneaker thuis in je lijstje wardrobe essentials, naast enkele stevige denim broeken en het witte shirt.

REFORMATION  

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

Een influencer favoriet. Het Amerikaanse Reformation is alomtegenwoordig op Instagram en scoort regelmatig monsterhits, zoals de Thelma dress die in 2018 de top 10 meest gegooglede jurken van het jaar haalde. Op haar webshop vind je een breed gamma prêt-a-porter, van tassen en schoenen via badmode tot sweaters en jurken en zelfs bruidsmode. In die laatste categorie scoor je verrassende, extreem trending bruidsjurken aan haalbare prijzen. Het mooiste aan dit hele verhaal: Reformation streeft naar een duurzame productieketen en is daar bijzonder transparant in. Is het perfect? Neen, dat kan een kledinglabel niet zijn, maar het laat je wel open meekijken in het proces naar een ecovriendelijke onderneming. Zo hanteert het een speciale ranking in rauwe materialen, gerangschikt naargelang hun impact op het milieu, bouwde het een speciale fabriek in thuisstad LA, waar enkel milieuvriendelijke methoden worden gehanteerd, en deelt het handige tip over hoe je ook nà aankoop de voetafdruk van je garderobe kan beperken -duurzaam wassen is er één van.

ATTICO

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

Italiaans, nonchalant, razend sexy en een hoge streetstyle factor: Attico is het relatief jonge label van stijliconen Giorgia Tordini en Gilda Ambrosio, die een fijne mix van moderne street girls en dolce vita diva brengen. De collectie oogt nonchalant, alsof je die ochtend vlug even wat kleren bij elkaar smeet, en tegelijk luxueus met dank aan weelderige materialen als velours en zijde. Muze van dienst? De peignoir! True story, het duo laat zich naar eigen zeggen inspireren door de decadentie en grunge van lang vervlogen tijden, door “de nostalgische smaak van een sigaret”, vintage interior design en weelderigheid. Attitude is de sleutel voor dit label, dat ook steeds vaker op de rode loper verschijnt.

REALISATION PAR 

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

Prints, zwierige ontwerpen, diepe decolletés en héél veel fotogenieke fans: maak kennis met Réalisation Par. Je weet dat je goed bezig bent wanneer je niet één, maar twee zomers na elkaar achter hét populairste kledingstuk van Instagram zit. Dat is wat het Australische label Réalisation Par, uit de grond gestampt door BFF’s Alexandra Spencer en Teale Talbot, overkomt. Het merk is amper drie jaar oud, maar nu al favoriet van it-girls over de hele wereld. New-Yorkse cool girls, sexy françaises en normcode Zweedse babes zweren bij de dromerige lolita looks van het label. Dit seizoen was de Naomi Skirt, een wrap rok met luipaard print, een gigantische hit.

GANNI

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

Scandinavian style voor dummies! Geen flauw idee hoe je je als een Zweedse deerne of Deense bom moet kleden? Vul je online winkelmandje bij Ganni -kan zelfs met de ogen toe- en je hebt prijs. Het Deense label is al jaren een goed bewaard geheim onder noordelijke modebloggers en de reden waarom ze er permanent piekfijn uitzien. Losse broeken, leuke prints, fladderjurken of comfy sweaters: het aanbod is extreem uitgebreid en je vindt er echt voor elk wat wils. Dat laatste is de reden waarom Ganni wel eens als de Deense Zara wordt omschreven, al kan je dat van het prijskaartje jammer genoeg niet zeggen: niet onbetaalbaar, maar ook weer geen spotgoedkope prijzen -denk tussen de €100 en €400. Bestseller van dienst in 2018 was de knalroze boiler suit.

Wil je je verder verdiepen in de stijl van het hoge noorden? Ontdek hier de tien Scandinavische labels die je moet kennen!

STAUD

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

Het zijn vooral de statement tassen van het Amerikaanse Staud die instafaam kennen. Google maar eens de Moreau Macramé bucket bag en je ziet wat we bedoelen. Designfilosofie van het label is er één van moderne klassiekers, eenvoudige lijnen en fijne materialen. De look is gesofisticeerd, ingetogen, maar toch ook erg design in haar originele silhouetten. Kleine waarschuwing: blijf weg uit de kledingrekken als je niét van strikjes houdt… Prijskaartje: reken tussen de €100 en €400.

NANUSHKA

 

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_vejaDe ELLE favoriet! Het duurzame Nanushka is de baby van de Hongaarse ontwerpster Sandra Sandor en bestaat ondertussen reeds een dikke tien jaar. Het label kenmerkt zich door zachte, elegante looks met een twist en is favoriet onder de streetstyle sterren die hun modeweek graag comfortabel doorbrengen. We zouden meteen voor de hele collectie tekenen, maar als we dan toch één stuk moeten uitkiezen, zou het één van de vele manteltjes van het merk zijn. Of twee. Of drie...

FAITHFULL THE BRAND

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

Faithfull The Brand neemt je mee op sleeptouw naar de Italiaanse Rivierra van de jaren stilletjes, waar je je dagen slijt met retro magazines lezen en fruitsap slurpen op een rood-wit gestreept strandstoeltje. Dolce farniente, zwoele namiddagen en heel veel sexy je-ne-sais-quoi: je snapt het polaroid plaatje. Het label opereert vanuit Bali, waar elk  stuk met de hand in elkaar werd gezet, en de rijke lokale stoffenmarkt inspiratie biedt voor de exotische looks. De vintage travel spirit en tropische prints overtuigen wereldwijd een gigantische community #faithfullgirls, waaronder Vanessa Hudgens en topmodel Candice Swanepoel.

ROUJE 

rouje_stine_goya_the_reformation_faithfull_the_brand_staud_veja

It-girl alert! Toen de Parijse blogster en model Jeanne Damas in 2016 haar eigen label op de markt afvuurde, ging streetstyle land meteen door de knieën. De elegante, laid-back ontwerpen van de vrouw die omwille van hun opvallende gelijkenis de vierde dochter van Jane Birkin wordt genoemd, zijn  sindsdien een vaste waarde op Franse streetstyle blogs en in de dressings van supersterren als Selena Gomez. Voor al wie er als een zwoele, Zuid-Franse lolita bij wil lopen. Om je een ideetje te geven van haar gigantische populariteit: tussen juli en september 2018 werden maar liefst 9000 (!) zoekacties naar de bestseller Rouje Gabin jurk gevoerd.

Fan van de française stijl? Ontdek hier de tien geheime labels achter de jaloersmakende looks van Franse it-girls.

STINE GOYA 

stine_goya

Terug naar het hoge noorden, waar Stine Goya al een tiental jaar met haar gelijknamige label aan de top staat. De Deense ontwerpster verkende de mode eerst als model en vervolgens als journalist, voor ze zich aan haar eigen ontwerpen waagde. Dat ze de industrie ondertussen door en door kent, bewijzen haar commercieel succesvolle designs: snoepjeskleuren, kunstige prints, ballonmouwen en co-ordinates voor dromerige en hyper vrouwelijke collecties, die het beter dan ooit doen in je Instagram feed. Heb je net een job als fashion editor te pakken? Kom hier dan je werkgarderobe bijeen shoppen, succes gegarandeerd.