De 10 geheime labels waar françaises shoppen

Geüpdatet op 3 juli 2018 door Isabelle
De 10 geheime labels waar françaises shoppen

Vergeet baguettes en marine truitjes, françaises hebben de cliché look al lang geleden van zich afgeschud en pakken de laatste jaren uit met een jaloers makende, edgy-romantische-casual-chic (wil je er zelf nog iets aan toevoegen?) stijl. De sleutel ligt in een originele combinatie van tijdloze klassiekers, perfecte snits en nostalgische prints. Wil je erbij lopen als Marion Cotillard, Jeanne Damas, Lou Doillon en Charlotte van Monaco? Hier gaan zij shoppen:

ROUJE 

It-girl alert! Toen de Parijse blogster en model Jeanne Damas in 2016 haar eigen label op de markt afvuurde, ging streetstyle land meteen door de knieën. De elegante, laid-back ontwerpen van de vrouw die omwille van hun opvallende gelijkenis de vierde dochter van Jane Birkin wordt genoemd, zijn  sindsdien een vaste waarde op Franse streetstyle blogs en in de dressings van supersterren als Selena Gomez. Voor al wie er als een zwoele, Zuid-Franse lolita bij wil lopen.

1/

SWILDENS 

Voor een tomboy chic look moet je bij Juliette Swildens zijn, de Zuid-Franse ontwerpster die mannelijke basics zoals de blazer, overalls en de smoking een poëtische en elegante twist geeft. Wij zijn dol op haar ontwerpen, die ons tegelijk nostalgisch aan onze grootvader doen denken én een sexy, mysterieuze look opleveren.

2/

MAISON LA BICHE 

Françaises zijn dol op petits mots doux en bij  Maison La Biche staan die dwars over je hart gekrabbeld. Het label is vooral bekend om haar (personaliseerbare!) t-shirts en hoodies, maar brengt ook Franse klassiekers (zoals de marinière, wikkelrok en portefeuille jurk) met een twist.

3/

MAISONCLEO

Exclusief, exclusiever, exclusiefst: wie een stuk van Maison Cleo op de kop wil tikken, moet daar veel geduld voor opbrengen. Het Franse moeder/dochter duo achter het label maakt alles zelf met de hand op basis van online bestellingen en dat kan even duren. Je krijgt er wel pure topkwaliteit voor terug. Vooral de blouses met brede mouwen en geruite seventies jurkjes doen het wereldwijd goed in Instagram feeds. (Eigenwijs detail: online bestellingen plaatsen kan elke woensdag om 18u30 -om ter eerst zijn is de boodschap!- en doe je via Maison Cleo)

4/

MONT SAINT MICHEL 

Het oerfranse Mont Saint Michel, vernoemd naar de beroemde plaats in Bretagne, werd in 1913 opgericht als leverancier van functionele werkkledij. Het huis wist vooral naam te maken met haar stevige breigoed en kreeg een vast plaatsje in elke Franse kleerkast. Eind jaren negentig werd het overgenomen door ontwerper Alexander Milan, die er een volwaardig modelabel van maakte. De functionele esthetiek bleef bewaard (je vindt er talrijke varianten op de klassieke bleu de travail), gepeperd met een modern vleugje urban style. Onze favoriet? Een worksuit in roze corduroy!

5/

AMI

Ami doet niet meteen een belletje rinkelen, maar Parisiennes worden wild van het Franse menswear label. Het werd in 2011 opgericht door Alexandre Mattiusi, winnaar van de 2013 ANDAM prijs, en brengt urban klassiekers met feel-good quotes en originele graphics. Hoewel de ontwerpen voor mannen bedoeld zijn, komt er ook heel wat vrouwelijk publiek over de vloer -zoveel zelfs, dat grote Parijse department stores massaal de kleinere maatjes inslaan om op hun vrouwenafdeling te verkopen. Milan brengt trouwens geregeld capsule collecties voor vrouwen uit. Leuk aan AMI is ook dat het geregeld de handen in elkaar slaat met andere labels, in het verleden bracht het collabs met onder andere Gap, Eastpack, Marcolini en Colette. One to watch!

6/

MUSIER

In dezelfde stijl als Rouje is er Musier, het label van de Franse blogster Anne-Laure Mais -beter bekend als Adenorah. Ook zij weet perfect die schijnbaar onschuldige, doch licht ontvlambare looks te brengen waarom Françaises zo bekend staan. Verwacht je aan veel gangham en bloemetjesprints, crop tops, wrap jurken en Capri broeken. 

7/

MIRAE 

Mirae is het kleine zusje van Tara Jarmon en is trouwens het project van de gelijknamige ontwerpster en diens dochter Camille. Het idee? Een digitaal kledinglabel, dat met zeven minicollecties per jaar razendsnel op de wensen van de klant kan inspelen. Het label is nog piepjong -het zag pas eerder dit jaar het levenslicht- maar was van het prille begin een overdonderend succes. Stijl? Zwierige jurken met een eigenwijze twist, originele broekpakken en lieflijke bloesjes.

8/

SESSUN 

Sessun is al jaren een vaste waarde met dank aan haar romantische, ietwat naïeve ontwerpen. Sinds enkele seizoenen scoor je bij het Franse label onder de noemer Sessun Oui echter ook waanzinnig mooie bruidsjurken aan een meer dan schappelijk prijsje. Zo mooi, dat je er elke dag mee de straat op wil…

(PS: trouwplannen? Check zeker ook deze selectie sprookjesachtige bruidsjurken onder €500!)

9/

BASH 

Zwierige festivaljurken en sexy kostuums scoor je bij Bash, een label dat perfect die gesofisticeerde, Franse nonchalance weet te vatten.