7 efficiënte tips om gemotiveerd te blijven bij het sporten

Gepubliceerd op 26 April 2018 door Laurence Donis en Maxine Detaellenaere
sport, tips, motivatie, volhouden

Ben je bij de start telkens superenthousiast, maar heb je moeite om het sporten vol te houden? Deze 7 tips zijn getest en goedgekeurd door het ELLE-team.

We kennen het allemaal, wanneer je begint met een nieuwe workout ben je superenthousiast. Je ziet jezelf al de marathon lopen tegen het einde van de maand met een setje buikspieren zo hard als beton... Maar dan komt de realiteit. Na enkele weken of maanden beginnen we ons te vervelen en stoppen we er uiteindelijk mee. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we blijven doorgaan?

1/

Wissel verschillende sporten af

Telkens opnieuw dezelfde buikspieroefeningen doen, dat gaat snel vervelen. Elke sport traint specifieke spieren, dus vergeet niet om regelmatig af te wisselen. Probeer eens een andere workout in je sportschema op te nemen en je zal zien dat je er weer zin van krijgt om meer te sporten.

sport, motivatie, workout, tips

2/

Zet je workout om in kortingsbonnen

Kunnen shoppen dankzij een rondje lopen in het park? Graag! We stellen je deze geniale app voor: Xendera (wat 'weg' betekent in het Baskisch). Met Xendera kan je je sportieve verwezenlijkingen omzetten in cadeaubonnen of kortingsbonnen. Heb je bijvoorbeeld zin om de marathon van Brussel te lopen? Wanneer het je lukt, krijg je een bikini of -20% in de e-shop van Adidas... We liegen niet, het werkt echt motiverend. Meer info over Xendera.

sport, motivatie, workout, tips

3/

Verander je playlist en kies voor een audioboek

Muziek vormt een essentieel onderdeel van onze trainingsroutine. Ze doet ons bewegen, boost ons energieniveau en houdt ons enthousiast. Zelfs wanneer je gaat zwemmen, kan je nu genieten van een streepje motiverende muziek met waterdichte mp3-spelers (te koop bij onder meer Decathlon). Maar wanneer je telkens dezelfde muziek beluistert, kan het toch wel wat saai worden. De oplossing? Muziek-apps zoals Spotify en 8tracks die heel wat playlists voor je hebben klaarstaan. Zo wissel je in een handomdraai je muziek af.

Heb je een duurloop gepland? Kies dan eens voor een audioboek. Terwijl je aan het rennen of joggen bent, luister je naar een verhaal. Resultaat: Je verveelt je niet meer en omdat je het einde wil horen, blijf je bezig. Deze tip werkt ook met podcasts, die je nu al over een waaier aan interessante onderwerpen hebt.

sport, motivatie, workout, tips

4/

Zoek een squad

Sporten in groep werkt sowieso meer motiverend. Wanneer je je bestie beloofd hebt om samen naar het zwembad of te sportschool te gaan, is het moeilijk om op het laatste moment terug te krabbelen. Je vertrekt misschien met tegenzin, maar je zal toch gaan. Samen stimuleer je elkaar en hou je het langer vol. Ontbreekt het je aan fitgirls in je vriendengroep? Dan kan je altijd online een sportbuddy vinden, bijvoorbeeld via Yelp.

sport, motivatie, workout, tips

5/

Focus je op een doel

Je focussen op een doel helpt je om efficiënter te zijn op lange termijn en om je motivatie te garanderen. Wanneer je kleine uitdagingen creëert en je een meetbare vooruitgang ziet, hou je langer vol. Om je dit voor te stellen hoef je vandaag niet meer met zelfgetekende grafieken aan de slag, de technologie schiet je hiermee te hulp.

7 efficiënte tips om gemotiveerd te blijven bij het sporten - 5

Enkele apps:

Runkeeper: Deze app volgt je workouts via de gps in je smartphone. Jogging, fietsen, rollerskating, ... welke sport je ook beoefent, je ziet het traject dat je hebt afgelegd, hoeveel tijd je ervoor nodig had, het aantal calorieën dat je hebt verbrand, etc. Bonus: een stem laat je weten wanneer je je doel hebt bereikt.

App Store en Google Play (gratis)

Joggy coach: deze app coacht je via een stem die je moed inspreekt. Voor wie houdt van wat gezonde competitie: een ghost mode laat je het opnemen tegen jezelf. De app bestaat ook voor wielrenners.

App Store en Google Play (€ 3,49)

Nike Training Club: een fitness-app die je coachingprogramma's, video's en advies geeft.

App Store en Google Play (gratis)

6/

Sport 's ochtends

We horen je het al inwendig mompelen "Ik ga echt niet voor zonsopgang opstaan". Geloof ons, wij ook niet. Het idee is hier niet om bij het kraaien van de haan uit je bed te schieten, maar je wekker slechts 30 minuten vroeger te zetten. Dat is meer dan genoeg, beloofd. Met deze gratis apps kan je sporten bij je thuis. Het voordeel aan 's ochtends sporten? Je denkt er niet over na en begint er gewoon aan. Veel beter dan jezelf nog moeten overtuigen na een lange dag werken.

sport, motivatie, workout, tips

7/

Vind inspiratie op Pinterest

Pinterest barst van de motiverende foto's en quotes die de perfecte opkikker zijn wanneer je een sportief dipje hebt. Maak een bord met de pins die je het meest aanspreken en scroll erdoor wanneer je je de vraag stelt: "Ga ik lopen of blijf ik in bed liggen?"

sport, motivatie, workout, tips
© Pinterest