Getest: Aerial Yoga

Gepubliceerd op 24 Oktober 2014 door Isabelle Vander Heyde
Getest: Aerial Yoga

aerial yoga

Zweverig gedoe vandaag, omdat schommelen niet alleen voor kleuters met sugar rush is weggelegd! 

Meer zelfs: het heeft een ongelooflijk therapeutische functie. Aspria Brussel tilt yoga naar nieuwe hoogtes en stelt voor de aloude discipline vanuit een hangmat te beoefenen. Of ik dat even kom testen? Sure!

Wat is het? Bij de zogenaamde Aerial Yoga voer je de klassieke poses uit in een brede hangmat. De zwaartekracht en steun van die laatste laten toe houdingen aan te nemen die op de grond alleen niet mogelijk zouden zijn. Enerzijds maakt het je dus gemakkelijker, anderzijds kan zwaartekracht ook tegen je werken: aan jou om geconcentreerd te blijven en je evenwicht te bewaren…  Ander voordeel van de slinger: in ontspannende houding werkt het extreem ontspannend (serieus, ondergetekende viel net niet in slaap), bij meer uitdagende poses wordt elk spiertje van je lichaam echter tot in het uiterste getest. Effectief is het dus zeker, zowel in ont- als inspanning, goed voor een soepeler en slanker lichaam.

_MG_9298.indd

We beginnen de les met een kleine opwarming en enkele basic yoga poses. Tot mijn opluchting valt de helft van mijn klas ook onder de noemer “beginneling”. Eens we zen en opgewarmd genoeg worden verklaard, gaan we de hoogte in –al mag je dat relativeren: geen halsbrekende toeren vandaag, deze discipline leer je stap voor stap. Een been in de mat, een tweede langs de andere kant, een duik vooruit en zoef: we hangen een goede minuut boven onze mat. Ik besef het niet meteen, maar voel na een tijdje dat mijn bilspieren hier wel degelijk aan het werk zijn.

Zo gaat het een klein uurtje door. Armen en voeten worden in de hangmat geklemd, we zweven hier en daar gezellig door de lucht en eindigen met de enige echt spectaculaire stunt vandaag: omgekeerd aan de slinger.

yoga

Geen stroeve spieren na deze sessie, de discipline werkt in alle zachtheid in op je lichaam. Bovendien levert het ook een extra relaxed gevoel op. Omdat de zwaartekracht al het “zware” werk doet, wordt de druk op je wervelkolom (daar waar de meeste stress zit opgehoopt) lichter. Resultaat: je eindigt de les met een iets sterker en helemaal ontspannen lichaam, Namaste!

Nieuwsgierig? Klik hier voor meer info.