Boost je geluksgevoel met deze vijf happiness tips

Gepubliceerd op 23 Maart 2018 door Maxine Detaellenaere
Boost je geluksgevoel met deze vijf happiness tips

Nu er aan de winter - en bijbehorende grijze lucht - maar geen einde lijkt te komen, kunnen we wel een extra geluksboost gebruiken. Daarom vroegen we geluksexpert Nic Marks, bekend van zijn TED-talks over welzijn, naar nuttige tips om ons geluksniveau een duwtje in de rug te geven.

Het belang van een gelukkig leven valt echt niet onderschatten. Uit heel wat langdurige studies blijkt namelijk dat mensen die tevreden zijn met hun leven vaak een pak langer en gezonder leven. Bovendien is het leven zoveel leuker wanneer je je goed in je vel voelt. Hoe je je geluksgevoel kan doen toenemen? Volgens Marks zijn dit de vijf belangrijkste manieren die zorgen voor een happy life.

Verbind:

Dit is het allerbelangrijkste gelukspijler. Mensen zijn sociale wezens, ons welzijn hangt dan ook sterk af van onze verbinding met anderen. Onze relaties, niet enkel met onze partner, maar ook met onze vrienden en familie vormen de hoekstenen van ons leven. Durf dus relaties te smeden met mensen en probeer je niet af te sluiten. Juist door in verbinding te treden met anderen, voel je je gelukkiger.

Boost je geluksgevoel met deze vijf happiness tips - 1

1/

Beweeg:

We weten allemaal hoe belangrijk beweging is voor onze fysieke gezondheid, maar vaak staan we niet stil bij het effect van sporten op mentaal vlak. Zowel op korte als op lange termijn verbetert beweging ons humeur. Dat is niet verwonderlijk, want we reageren fysiek op emoties, je voelt woede, angst of verdriet doorheen je hele lichaam. Door te bewegen, veranderen we onze emoties. Daarom is uit de zetel springen en een uurtje sporten de snelste manier om uit een negatieve stemming te raken. Ontbreekt het je vaak aan tijd om te bewegen? Probeer dan een van deze vijf gratis apps voor een kick-ass workout bij je thuis.

Boost je geluksgevoel met deze vijf happiness tips - 3

2/

Wees aandachtig:

Mindfulness staat terecht de laatste tijd sterk in de belangstelling. Letten op wat er om je heen gebeurt en het heden actief beleven, maakt je effectief gelukkiger. Maar naast aandacht voor wat er rondom jou gebeurt, gaat het ook over wat er vanbinnen bij jou gaande is. Duw je emoties niet weg door ongezond te eten of te diep in het glas te kijken. Maar durf bewust te voelen wat er scheelt.

Boost je geluksgevoel met deze vijf happiness tips - 5

3/

Blijf leren:

Mensen zijn nieuwsgierige wezens. We houden ervan om uitgedaagd te worden, om doelen te stellen en deze te bereiken. Blijf dus je hele leven lang jezelf uitdagen, zowel op intellectueel als op andere vlakken. Om het met de woorden van wijlen Steve Jobs te zeggen: "stay hungry".

Boost je geluksgevoel met deze vijf happiness tips - 7

4/

Geef aan anderen:

Misschien verrast het je, maar uit verschillende onderzoeken blijkt dat geven mensen gelukkiger maakt dan krijgen. Marks haalt  een studie aan waarbij onderzoekers een geldbedrag gaven aan twee groepen studenten. De ene groep mocht het geld spenderen aan een goed doel, de andere groep mocht ermee gaan shoppen. Wat bleek? De mensen uit de eerste groep voelden zich gelukkiger dan de tweede, zowel de dag zelf als een week later. Dus zit je in een dipje, probeer eens 'generosity therapy' in plaats van retail therapy.

Boost je geluksgevoel met deze vijf happiness tips - 9