De modeweek, de modemaand eigenlijk, zit erop. We zijn moe, uitgeput eerder, maar voldaan. Hoe hard we ook uitkijken naar de lente en de zon, we verlangen ook al naar de winter daarna, die prachtig en krachtig wordt. De tien hoogtepunten van Paris fashion week.
De wonderjaren van Undercover
Met actrice Sadie Sink, beter bekend als Mad Max uit Stranger Things 2, als opener van de show, was Takahashi’s visie meteen duidelijk: de toekomst, het optimisme ligt bij de jeugd. Wat volgde was een herwerkte versie van college jasjes en schooluniformen van plush, zijden track suits met plooitjes en een finale met diverse kleuren regenjasjes en rubberlaarsjes. De soundtrack eindigde met een audiofragment uit de coming-of-age film ‘The perks of being a wallflower’. ‘And in this moment, I swear, we are infinite’. Een show en collectie die ons terug katapulteerde naar onze tienerjaren vol dromen, ambitie en naïeve onschuld. Magisch.
Easy-to-wear bij Lemaire
Christophe Lemaire is met zijn elegante vrouwelijkheid altijd een van mijn favoriete ontwerpers. Zijn collectie voor komende winter telt opnieuw voornamelijk monochrome silhouetten in laagjes samengesteld. Easy to wear, met jasjes die als een kimono losjes in de zijde zijn vastgeknoopt. Chique en cool.
Into the woods met Chanel
Laat u niet misleiden door de vele Instagram-beelden die u voor, tijdens en na het Chanel-defilé te zien kreeg: we zaten niet echt in een bos, maar in een fake sprookjesbos in de Grand Palais. De bomen waren, zo werd ons door eventbureau Villa Eugénie verzekerd, ziek toen ze gekapt werden en Chanel plantte voor elk gekapt exemplaar een nieuwe. Om de Grand Palais binnen te kunnen, moesten ze in stukken gezaagd worden, stammen, takken én bladeren werden op de set terug aaneen geplakt. Letterlijk.
De poëzie van Thom Browne
Het zijn shows als die van de New Yorkse ontwerper Thom Browne die ons doorheen Paris fashion week helpen. Die shows die ons een energieboost geven. De vormenstudies en het ingenieus detailwerk horen thuis in de couturewereld en zijn shows zijn altijd pure poëzie. Vorig seizoen sloot hij af met een eenhoorn, deze keer liet hij zijn honden los. Een defilé waarvan je hoopt dat het einde nooit zal komen.
De details bij Y/Project
Het scheelde een seconde of we hadden het defilé van Y/Project gemist – een uitgelopen lunch – en dat was echt zonde geweest. Aan het roer staat Bruggeling Glenn Martens en met zijn wintercollectie bevestigde hij nogmaals waarom hij een van de most watched designers van het moment is. Het dna is intussen gekend: historische referenties gecombineerd met en vertaald naar urban cool streetwear looks. Gedrapeerde jasjes in boterzacht leer, satijnen jurken/kamerjassen boveneen, losjes dichtgeknoopt op de taille, denim, laagjes boven laagjes boven laagjes, prachtige truien en mantels in gekleurde stroken van fake fur.
De ‘Silent Energy’ van Issey Miyake
Ontwerper Yoshiyuki Miyamae kon geen betere naam voor zijn wintercollectie bedenken. In de kelders van het Palais de Tokyo liet hij enkele neons als een kampvuur tegen elkaar stapelen. De silhouetten in het gekende plooitjeswerk – pleats please –werden geleidelijk aan kleurrijker, alsof de lente even doorbrak in koud en grijs Parijs.
Haider Ackermanns 'Vanishing Act'
"Het zijn rare tijden, ik wou iets uplifting brengen", aldus Ackermann backstage. Dus pimpte hij zijn gekende donkere drapages met een regenboog aan nieuwe kleuren: gifgroen, hemelsblauw, fel orange. Doudounes in brons en goud, om de schouders en het midden geknoopt. Leopard op leopard op leopard. Prachtige satijnen looks in monochrome tinten. Op de soundtrack het erg krachtige 'Vanishing Act' van Lou Reed: 'How nice it is to disappear. Float into a mist...'
Bananarama bij Sonia Rykiel
Op zaterdag 3 maart vierde ik mijn tiende verjaardag bij ELLE, speciaal voor die gelegenheid organiseerde Sonia Rykiel een heerlijke show met lachende modellen, confetti, champagne én een optreden van Bananarama. Enfin, daar hadden ze ook iets te vieren, het huis bestaat dit jaar vijftig jaar.
Wie zich de eightiesband Bananarama niet meer kan herinneren, of te jong is, even het geheugen opfrissen:
Een ruimteschip in het Louvre bij Louis Vuitton
Louis Vuitton is al enige tijd het laatste defilé van Paris Fashion Week en bij uitbreiding het ganse seizoen, maar ook een waar het meest wordt naar uitgekeken. Voor zijn wintershow liet Nicolas Ghesquière een ruimteschip landen in een binnenkoer van het Louvre. Zijn collectie was wat ons betreft zijn sterkste tot nu toe: chic en cool, draagbaar en modern. Een allerlaatste opkikker.