De sterrencampagne ter ere van 100 jaar Cartier Trinity

Gepubliceerd op 18 april 2024 door Jolien Vanhoof
De sterrencampagne ter ere van 100 jaar Cartier Trinity © Nathaniel Goldberg

In 1924 werd de Trinity-ring geboren, 100 jaar later belichaamt dit iconische sieraad nog steeds de waarden en esthetische codes van Cartier. Dat het Franse juwelenhuis helemaal meegaat met z'n tijd, bewijst de eigenzinnige jubileumcollectie én de nieuwe campagne met o.a. Paul Mescal, Yara Shahidi en Labrinth in de hoofdrol.

Trinity is de ultieme vereniging van drie gouden ringen. Elke ring, met z'n eigen kleur, symboliseert een facet van de liefde: familiebanden, vriendschappen en natuurlijk Liefde met een grote L. Ze versmelten, ondersteunen elkaar en resoneren door de tijd heen. In de loop der jaren vond Cartier Trinity steeds opnieuw uit door te spelen met vormen, volumes en nieuwe materialen, terwijl de essentie bewaard bleef. De collectie is gegroeid van slanke ringen tot gewaagdere creaties en zelfs variaties met edelstenen.

Voor zijn honderdste verjaardag lanceert Cartier een nieuwe interpretatie van Trinity. De iconische ring komt in XL-versie, en er wordt ook een 'kussenvormige' en een modulaire versie toegevoegd. In totaal bestaat de jubileumcollectie uit ringen, armbanden en hangers, die stuk voor stuk het erfgoed en de innovatie van Cartier uitdragen.

Cartier, juwelen, campagne, Parijs
© Cartier

Nieuwe campagne

De campagnefilm mag ook gezien worden. Geen drie – dat zou je dan gedacht hebben – maar vijf populaire sterren die verbinding zoeken met elkaar in een oneindig landschap: de Ierse acteur Paul Mescal, de Amerikaanse actrice Yara Shahidi, BLACKPINK-zangeres JISOO, muzikant/ontwerper Jackson Wang en de Engelse zanger Labrinth die wij voor de gelegenheid mochten interviewen.

Welke betekenis hebben de drie ineengestrengelde ringen van Trinity voor jou?

Labrinth: "Op dit moment staat het voor mij voor muziek en de manier waarop ik werk. Het idee van verschillende lagen die op een harmonieuze manier met elkaar verweven zijn, is iets dat terugkomt in de muziek die ik maakte voor de campagne – het brengt elementen van hiphop, gospel en klassiek samen."

Wat heeft een juweel nodig om honderd jaar te overleven?

"Het moet iets zijn dat iedereen altijd en overal kan dragen. Een sieraad dat echt een deel van jezelf wordt."

© Nathaniel Goldberg

Er wordt weleens gezegd dat Trinity als een Madeleine de Proust is (een uitdrukking die wordt gebruikt voor geuren, smaken en geluiden die je herinneren aan je kindertijd). Welke herinnering roept het bij jou op?

"Mijn vrienden en mijn ervaringen in Parijs ... Het was altijd passie boven het commerciële en het inspireert mijn carrière tot op vandaag."

Hoe was het om met deze groep ambassadeurs samen te werken?

"Het was een echte creatieve uitwisseling; door hen te leren kennen werd de muziek voor de campagne verrijkt."

Hoe vier je de liefde in je leven?

"Een gezin opvoeden is drie verschillende werelden: je kinderen zijn een liefde die je voedt, je relatie met je wederhelft is een liefde die je brandend houdt en zonder liefde voor jezelf kun je niet met je hele hart van een ander houden ... Drie verschillende manieren om te houden van, maar je hebt ze alle drie even hard nodig."

Hoe draag jij je Trinity?

"Ik moet er een hebben om te weten hoe ik hem draag." (lacht)

De nieuwe Trinity heeft een heel nieuwe vorm. Hou jij ervan om jezelf steeds opnieuw uit te vinden op muzikaal vlak?

"Elk nieuw muzikaal project is een nieuwe uitvinding. Het deelt elementen met wat ik eerder heb gedaan en met belangrijke principes van mijn inspiratie of stijl, maar het is altijd uniek."

Noem een creatie of project waarbij je betrokken was en waarvan je hoopt dat het zeker 100 jaar zal worden.

"Als mensen over 100 jaar nog steeds naar mijn muziek luisteren, dan lach ik misschien wel vanuit mijn graf."

 

LEES OOK: Dit zijn de zeven meest legendarische Cartier-juwelen