Dieet getest: een strakker lijf door meer te eten

Geüpdatet op 20 Februari 2017 door Carolien van Brussel
Dieet getest: een strakker lijf door meer te eten

Dieet? De hel! Of niet? Misschien hebben we diëten helemaal fout begrepen. Mischien gaat het helemaal niet om ons uithongeren. Misschien gaat het helemaal niet om urenlang op de elliptical trainer te zwoegen. Mischien is diëten wel haalbaar, menselijk zelfs. Hold on... misschien kan je wel afvallen door net méér te gaan eten! We deden de test.

Hallo, mijn naam is Carolien van Brussel en stiekem en ik ben geobsedeerd door Instagram-fitnessmodellen. Vorig jaar wou ik marathonatlete worden en het jaar daarvoor Beyoncé, maar nu wil ik de strakke, gespierde armen van online modellen. Allemaal fake, hoor ik wel eens, maar dat zijn jaloerse opmerkingen van flapperkonten en schommelbuikjes. Oké, er zullen wel butt implants aan te pas komen, maar die lijven zijn vooral het resultaat van hard werk en toewijding. Mijn goede voornemen: ik ga fitnessen dat het een lieve lust is om zo gespierd en zo strak mogelijk te worden. Ik zal mijn entrecote omzetten in filet pur. Ik zal een lijf krijgen om jaloers op te zijn.

1/

Afvallen: hoe het niet moet

dieet-honger-afvallen

Zoals dat gaat met bevliegingen is mijn plan niet goed doordacht. Ik begin keihard te trainen en minder te eten. Als ik meer calorieën verbrand dan ik opneem, val ik af, dat is logisch. Ik verlies gewicht, maar ook mijn uithoudingsvermogen en goed humeur. Al na één week (vier avonden in de fitness, twee rondjes rond het park en een groepsles spinning) kan ik mijn strakke sportschema niet aanhouden omdat ik oververmoeid en futloos ben. In het wilde weg in mijn calorie-inname snoeien blijkt niet bevorderlijk. Ik verlies een kilo of twee, maar van een plattere buik of strakkere billen geen sprake.

Lees hoe het wel moet op de volgende pagina.

2/

Afvallen: hoe het wél moet

proteinedieet-dieet-proteïne-workout-lunge

Na online research begrijp ik dat ik te weinig eet en dat diëten meer is dan pasta, rijst en koekjes schrappen. Minder koolhydraten is goed, maar ik zou vooral meer proteïnen of eiwitten moeten eten. Meer vis, vetarm vlees en kip dus, meer eieren, (plantaardige) melk, tofu, tempeh en eiwitrijke groenten. Veel meer. Spieren bestaan bijna uitsluitend uit eiwitten en om mijn spiermassa te behouden (en bij te kweken) is een constante aanvoer van bouwstenen noodzakelijk. Zo zou ik mijn vetreserve aanspreken voor energie.

Lees tips en tricks op de volgende pagina.

3/

Belangrijk: meer en vaker eiwitten eten

Omdat het allemaal nogal ingewikkeld klinkt, besluit ik professionele hulp in te roepen. Ik ga op gesprek bij een voedingsconsulent van het Belgische bedrijf RainPharma, dat zich specialiseert in proteïnediëten. Daar leer ik dat de gemiddelde vrouw zo’n 60 gram proteïnen per dag nodig heeft als ze niet excessief sport (tweemaal per week naar de yoga of elke dag een half uurtje bewegen is niet excessief). Reken daar zo’n 20 gram bij als je meer dan driemaal per week gaat sporten. Komt nog ‘ns bij dat het vrouwelijk lichaam slechts 20 gram eiwitten per keer kan opnemen. Je zou dus drie porties van 20 gram (of vier van 15 gram) per dag moeten eten, met minstens drie uur tussen. Ik eet dus a) te weinig eiwitten en b) ik eet ze niet vaak genoeg.

oatmeal-pancakes-eieren-avocado-guacamole-proteïnepannekoeken-havermout-eiwit-eiwitdieet-dieet

Mijn nieuwe dieet komt erop neer dat ik zowel bij ontbijt als lunch en avondmaal een portie eiwitten moet eten. ’s Ochtends eieren of havermout met melk, ’s middags een slaatje met kip of kalkoen en ’s avonds vis, vlees of vleesvervanger. Telkens in porties van niet meer dan 20 gram eiwitten. Tussendoor snack ik met yoghurt en fruit en ik probeer veel groenten te eten. Zo’n ommezwaai is niet evident als je gewoon bent te overleven op magere yoghurt en koekjes. Mijn eetpatroon omgooien is makkelijker gezegd dan gedaan en ik ga meer dan eens de mist in.

Leer over proteïnepoeder op de volgende pagina.

4/

Je dieet aanvullen met proteïnepoeder

Om aan mijn dagelijkse proteïnequota te komen doe ik beroep op de proteïneshakes van RainPharma. Het poeder - dat je aanlengt met water - is zuiver, makkelijk verteerbaar en bovendien gluten- en caseïnevrij (caseïne is het moeilijkst verteerbare element van melk). Het is de perfecte aanvulling op een vetverbrandend of spieropbouwend dieet en kan als vervanging van een maaltijd, bij een proteïnearm gerecht, als evenwichtig tussendoortje of meteen na het sporten gedronken worden.

dieet-proteïnedieet-eiwitten-eiwitshake-shake-frambozen-chia

Aangezien ik niet moet afvallen, maar wel van mijn lovehandles en beginnende bingo wings af wil, raadt de voedingsconsulent me aan mijn dagelijkse voeding aan te vullen met de shakes en een supplementenkuur. “Je lichaam zal strakker worden en je huid zal stralen”, belooft hij. De filosofie van het merk is dat je vitamines en antioxidanten moet slikken in plaats van ze op je gezicht te smeren. Het advies lijkt haalbaar: als ik van het complete effect wil genieten, moet ik ook meer water drinken en mag ik geen bewerkte voeding eten. Ik moet het dieet minstens twee maanden volhouden. Ik ga als volgt te werk: een- of tweemaal per dag (afhankelijk van hoeveel eieren, yoghurt of vis ik eet) drink ik een shake. Het poeder bestaat in zestien smaken. Mijn favorieten: Milk & Cookies, Blissful Banana, Nuts About Choco en Caffè Latte. Wanneer ik geen tijd heb om te ontbijten, drink ik een snelle shake. Wanneer ik ’s middags enkel een slaatje eet, drink ik er eentje met chocoladesmaak als dessert. In de namiddag meng ik soms een halve portie proteïnepoeder met 250 gram yoghurt en bevroren fruit voor een heerlijk romige snack (zie foto). Meteen na de fitness drink ik een shake om mijn uitgeputte spieren van de nodige voedingsstoffen te voorzien.

Of het werkt lees je op de volgende pagina.

5/

En werkt het?

workout

Door mooi mijn eiwitten te eten zie en voel ik na twee maanden een groot verschil. Ik ben 2 kg afgevallen (van 62 kg naar 60 kg) maar dat is bijzaak. Ik ben op dezelfde manier blijven sporten, maar mijn bovenarmen zijn strakker, mijn kont is voller, ik heb minder cellulitis, mijn buik is plat en voor de eerste keer in mijn leven heb ik gedefinieerde buikspieren. Ik ben minder vermoeid, heb meer energie, ben minder stijf na het sporten en val ’s avonds sneller in slaap.

Of ik de body heb waar ik van droom? Verre van. Mijn lijf is een work in progress en door de occasionele luie week of vreetbui zet ik al eens een stap achteruit, maar ik ga er steeds vol goeie moed terug tegenaan. Het is een cliché, maar diëten is een levensstijl. Het betekent niet dat je de rest van je leven 'foute' lekkernijen moet laten, maar wel dat je een gebalanceerde levensstijl moet aanhouden. Gelukkig is dat helemaal geen ramp. Hou je proteïne intake bij, en gun jezelf een 'foute' avond per week. Een doos popcorn in de bioscoop, een XL pizza voor de tv of een rondje cocktails zijn het einde van de wereld niet. Gewoon niet overdrijven. Succes!

Welke voeding het meeste proteïne bevat, lees je op de volgende pagina.

6/

Wat is proteïnerijke voeding?

dieet-prpteïne-proteïnedieet-vis-vlees-ei-eieren-kaas-tofu-noten-linzen-bonen-avocado

Hoeveel eiwitten zitten er nu eigenlijk in eiwitrijke voeding?

RainPharma-proteïnepoeder: 20 à 22 g, afhankelijk van de smaak, per schep (30 g)
Varkenslapjes: 20 g per 60 g
Kipfilet: 20 g per 70 g
Kalkoenfilet: 20 g per 70 g
Octopus: 20 g per 70 g
Ansjovis in blik: 20 g per 70 g
Biefstuk: 20 g per 75 g
Heilbot: 20 g per 75 g
Zalm: 20 g per 75 g
Sardines in blik: 21 g per 85 g
Rundsgehakt: 20 g per 90 g
Tempeh: 18 g per 100 g
Eieren: 18 g voor 3 grote eieren
Havermout: 16 g per 100 g
Cottage cheese: 14 g per 100 g
Tofu: 14 g per 100 g
Griekse yoghurt: 10 g per 100 g
Bonen in blik: 11 g per 100 g
Kikkererwten: 9 g per 100 g
Pindakaas: 4 g per eetlepel
Magere melk: 4 g per 100 ml
Sojamelk: 3 g per 100 ml

7/

Het RainPharma-dieet

RainPharma-dieet-proteïnedieet-proteïne-eiwitten-eiwitpoeder

Voor wie echt wil afvallen, voorziet het merk een afslankprogramma dat gezonde voeding, supplementen en de RainShakes combineert met professioneel advies en opvolging door een diëtist of erkend voedingsconsulent. Het is een dieet waarmee je, vooral in het begin, vrij snel je overtollige kilo’s kwijtspeelt, of dat nu drie of dertig kilo is. Na een intakegesprek van een uur wordt van naald tot draad besproken wat je mag eten en wanneer, en dat voor een periode van maximum twaalf weken. Nadien volgt een verzilveringsperiode van maximum negen weken waarin terug overgeschakeld wordt op normalere voeding.

Een pot RainShakes voor gewichtsbehoud, gewichtsverlies en een gezondere huid met 17 porties koop je vanaf 31,95 €. Ze bestaan ook op basis van soja voor wie lactose-intolerant is. De voedingssupplementen koop je vanaf 26,95 €. De 14-daagse ‘Mood’-kuur kost 38,95 €. Alle info, producten en verkooppunten op rainpharma.com.