#ELLEsplitchallenge: zo voer je de brug uit

Geüpdatet op 1 Februari 2017 door Isabelle Vander Heyde
#ELLEsplitchallenge: zo voer je de brug uit

Zit je de hele dag achter je bureau? Slecht nieuws: teveel zitten is erg slecht voor je lichaam. Het levert je niet alleen rugpijn op, maar ook slappe bilspieren. Gelukkig is er een eenvoudige manier om dit te voorkomen:  stretchen! Vandaag leer je de fotogenieke brug, een slimme truc om je rug en borst te rekken.

De brug is een pose die aan yoga werd ontleend en is eigenlijk de extreem tegenovergestelde beweging van wat je aan je bureau doet -namelijk naar voren krommen. Het opent je borst en schouderbladen en rekt je borstspieren. Het is een energetische houding die je hartslag opdrijft, je longcapaciteit verhoogt en je bloedsomloop bevordert. Je zal merken dat je je plots een pak frisser voelt na de brug.

Opgelet: je leert de brug niet van de ene dag op de andere uitvoeren. Niet alleen moet je over sterke schouders beschikken, je moet ook gewend raken aan het feit dat je ondersteboven hangt -dit kan in het begin vooral voor duizeligheid zorgen. Om de brug te kunnen uitvoeren, moet je de lenigheid van je heupbuigers (de spieren in je heupen en bovenbenen) oefenen.

Daarnaast is het een houding die je nooit uit het niets mag uitvoeren, maar best nà een opwarmende stretch -bijvoorbeeld deze reeks rekoefeningen of de split.

Klaar? Aan de slag:

Bovenstaande video toont je twee variaties -afhankelijk van hoe lenig je al bent. Vanuit staande houding is het uiteraard moeilijker, vanuit liggende houding pak je het zo aan:

  • Trek je knieën op en plaats je handen naast je schouders met je ellebogen naar boven gericht.
  • Druk je op en richt je bekken richting het plafond. Let hierbij op dat je knieën niet naar voren steken, ze moeten mooi recht boven je enkels staan. Span je bekken goed aan.