Zo vermijd je een gezwollen buik na een feestmaal

Gepubliceerd op 30 December 2016 door ELLE België
Zo vermijd je een gezwollen buik na een feestmaal

De maaltijden tijdens de eindejaarsfeesten staan vaak synoniem voor overdaad en decadentie. We drinken teveel, we eten teveel en dan nog vaak onevenwichtig en laat op de avond. Dus, hoe vermijd je dit jaar dat propvolle gevoel?

Anticipeer op de gevolgen en houd de volgende regels in je achterhoofd wanneer je aan de maaltijd begint:

kerstmis-2016-festijn-feestmaal-vertering-2

1. Voor het festijn

De week voordien

  • Eet licht. Verkies groenten, want die zijn rijke aan vitaminen en bevorderen de vertering. In het ideale geval kies je voor groenten met een drainerend effect zoals prei, venkel, andijvie, courgette, …
  • Vermijd: gefrituurde dingen, rijke sauzen, charcuterie, kaas en ook te gesuikerde patisserie.
  • Drink veel water om je systeem te zuiveren. Twee liter water per dag is ideaal.

Enkele uren voor de maaltijd: 

  • Neem 3 eetlepels azijn, gemengd met water binnen, om een opgeblazen gevoel te voorkomen.
  • Bevorder de spijsvertering door een groot glas wortelsap te drinken. Dit sap drijft gifstoffen af en verbetert de vertering van andere voedingsstoffen.
  • Neem een soeplepel olijfolie met een halve citroen vlak voor de maaltijd of breng de geur van pepermunt aan op de rug van je hand. Deze dingen stimuleren de verteringsfuncties van het organisme.
  • Kauw tijdens de aperitief op 2 tot 3 kardemombessen of 2 tot 3 blaadjes basilicum.

Het allerbelangrijkste? Zeker het ontbijt en middagmaal niet overslaan, anders ga je je op het diner storten én zal je uitgehongerde lichaam de calorieën dat het 's avonds binnenkrijgt "opslaan" uit angst opnieuw een dag zonder eten te moeten -resultaat: je komt juist extra bij!

2. Tijdens het festijn: 

1/

kerstmis-2016-festijn-feestmaal-vertering-2

  • Neem de tijd om goed op je eten te kauwen.
  • Drink een glas spuitwater voor je begint te eten. Dit water bevat bicarbonaten, die de zuurgraad van de maag neutraliseren en de doorvoer activeren. Blijf weg van suikerrijke dranken, daar krijg je een zware maag van.
  • Kies voor water in plaats van alcohol, want die laatste dehydrateert en vertraagt de vertering. Indien je toch niet kan weerstaan, wissel water en alcohol dan af om een goed evenwicht te bewaren.

3. Na het festijn:

  • 2/

kerstmis-2016-festijn-feestmaal-vertering-2

  • Drink een groot glas wortelsap, die tip werkt ook achteraf.
  • Drink een kruidenthee tegen een opgeblazen gevoel om je maag te helpen verteren. Verkies infusies op basis van planten die de vertering bevorderen zoals venkel, anijs, pepermunt, rozemarijn en oregano.

Een recept voor een huisgemaakte kruideninfusie: een theelepeltje munt, een theelepeltje basilicum, een theelepel koriander, een theelepel salie, rozemarijn en oregano. Als je de vertering wilt laten versnellen, laat dan enkele kleine takjes rozemarijn trekken in heet water.

  • Los een halve theelepel Natriumwaterstofcarbonaat op in een glas water en drink het leeg.
  • Andere tip: doe een druppel pepermuntolie op een suikerklontje of een stukje brood en slik het in. Opgepast, dit is afgeraden voor kinderen en zwangere vrouwen!
  • Vers citroensap of een beetje suiker verzacht  het spijsverteringsstelsel ook na een grote maaltijd.
  • Maar de beste oplossing is om eventjes een luchtje te gaan scheppen. Wat licht fysieke inspanning zal de vertering in gang doen schieten en dus ook de opname en verwerking van het voedsel. Pas wel op en kleed je warm aan, want koude vertraagt de vertering.

(Via Elle Belgique, Emmanuelle Franciamore)