Waarom je als vrouw wél aan krachttraining moet doen

Gepubliceerd op 5 September 2016 door Elise
Waarom je als vrouw wél aan krachttraining moet doenFitness trainer keeping time with woman doing dumbell push-ups

Veel vrouwen zijn bang om te beginnen met krachttraining. De schrik om er in de kortste keren als vrouwelijke pendant van Popeye uit te zien, zit diepgeworteld. Tijd om komaf te maken met deze onzin: 

De combinatie ‘vrouwen en krachttraining’ heeft last van hardnekkige vooroordelen. Het bekendste voorbeeld is de angst van vrouwen om te ‘gespierd’ te worden. Niet is echter minder waar, de snelste weg naar een strakker lichaam is krachttraining. 

Vier mythes weerlegd: 

  • De angst om te gespierd worden

Girl in gym

Je hoort dit argument vast vaker, maar toch is het onzin. Het wordt in de hand wordt gewerkt door beelden van opgepompte vrouwelijke bodybuilders die ongetwijfeld de associatie met krachttraining oproepen. Wees gerust, zo'n vaart zal het bij jullie niet lopen.

Mannen hebben gemiddeld bijna 17 keer meer testosteron dan vrouwen en dit hormoon is in grote mate verantwoordelijk voor spiergroei. Bodybuilding vrouwen trainen (en eten) bovenmatig en maken vaak ook nog eens gebruik van anabolen of testosteronsupplementen. Krachttraining in combinatie met een gezond eetpatroon laat je niet uitzetten, maar zorgt voor sterker, strakker en gevormder lichaam.

Bij mannen is het effect van zware krachttraining anders dan bij vrouwen. Ze maken meer spiermassa aan en verkrijgen zo een ‘mannelijker’ lichaam.

1/

  • Alleen met cardio kun je vet verbranden

Young woman in gym

Wrong! 

De gouden regel van vet verliezen is: meer calorieën verbranden dan je binnenkrijgt. Daarvoor hoef je geen uren te puffen op een loopband, jezelf in het zweet te werken op een stepapparaat of los te gaan op een roeimachine. Krachttraining geeft in tegenstelling tot cardio een enorme oppepper aan je metabolisme. Het herstel van de gebruikte spieren, kost het lichaam namelijk veel energie en zet de vetverbranding in de hoogste versnelling. Niet alleen tijdens het trainen, maar (juist) ook daarna als je al lang en breed op de bank bent geploft.

2/

  • Bij cardio krijg je sneller resultaat

Crossfit exercise class doing jump squats on boxes

Van joggen kan je effectief vermageren, maar een mooie poep, stevige billen of afgelijnde armen krijg je er niet van...

3/

  • Losse gewichten zijn voor mannen, apparaten voor vrouwen

Woman training in gym

Vrouwen die zich in het 'krachtgedeelte' van de fitness wagen, komen vaak niet verder dan een aantal fitnessapparaten. Jammer, want het is net door te trainen met losse gewichten (dumbells, barbells, ...) dat het lichaam extra uitgedaagd wordt en als geval sneller resultaten weergeeft.