Een 100% elektrische Fiat 500? Hoe ver raak je daarmee? Gaat het opladen vlot? Rijdt de auto veilig? Mijn oordeel, goed gefundeerd, want ik mocht de ecinquecento uittesten!

Een autospecialist kan ik mezelf niet meteen noemen. Ik zie mijn auto veeleer als een soort comfortabele, rijdende dressing die me van punt A naar punt B brengt. Meer verwacht ik niet van een auto. Toen ze mij vroegen om de Nieuwe Fiat 500 elektrisch 3+1 uit te testen, voelde dat aan als een serieuze uitdaging. Het enige wat ik zeker wist, was dat de auto een mooie Dolce Vita-look zou hebben die perfect bij mijn zomerse teint zou passen.

EEN PARELTJE VAN TECHNIEK

Toen Fiat besloot om de eerste 100% elektrische auto van de groep te lanceren, maakten de ingenieurs van het Italiaanse merk van de gelegenheid gebruik om de wagen te voorzien van de meest geavanceerde technologieën aan de hand van een ultra-intuïtief ecosysteem. En laat ons nu net gek zijn op technologie waar je geen diploma hogere wiskunde voor nodig hebt en die alles vanzelf doet lopen … Een beetje zoals ademen dus.

Concreet: ik stap in mijn auto (de sleutel moet ik niet bovenhalen; die zit in mijn tas en dat is voldoende), de wagen herkent mijn telefoon en maakt verbinding met CarPlay. Op het 10,5 inch-scherm verschijnt het handsfree equivalent van het beginscherm van mijn iPhone. Waze schakelt automatisch in, net als Spotify. De nieuwe UConnect Box activeert de connectiviteitsfuncties, zodat de auto in een wifi-hotspot verandert. Tot acht apparaten tegelijk kunnen worden verbonden, als was de auto een gigantische router. Ik maak ook kennis met Alexa, die altijd klaar staat om mijn (ir)relevante instructies te ontvangen.

Maar de ingenieurs hebben vooral goed werk geleverd met enkele revolutionaire opties voor autonoom rijden. “Lane Centering” bijvoorbeeld houdt de Nieuwe Fiat 500 elektrisch in het midden van de rijbaan. “Urban Blind Spot” maakt dan weer gebruik van ultrasone sensoren om de dode hoek in de gaten te houden en te waarschuwen voor obstakels met een driehoekig lichtje op de achteruitkijkspiegel. De elf 360°-sensoren bieden ook nog eens een dronezicht om obstakels te vermijden bij het uitvoeren van complexe manoeuvres (parkeren in mijn geval). Je hebt al snel het gevoel dat je naar de maan zou kunnen vliegen (begin maar al te zweten, Elon Musk!) Een andere ongelooflijke functie is een superslimme cruisecontrol (Intelligent Adaptive Cruise Control) waarmee de auto de afstand kan regelen tot de auto voor jou; om te versnellen als je besluit in te halen bijvoorbeeld. Een soort automatische piloot die bestuurders ondersteunt als ze een beetje afgeleid zijn (ideaal voor mij dus). Dit soort hulpjes bieden een rijveiligheid waar ik nooit van had durven te dromen. En zie mij nu, fluitend, mijn haar wapperend in de wind.

ELEKTRISCH VOOR DUMMIES

De Fiat 500 Elektrisch is bijzonder gebruiksvriendelijk. Met een actieradius van 320 km (meer dan genoeg voor een retourtje Brussel-Knokke), die oploopt tot 460 km in de stad, hoef je je geen zorgen te maken. Ofwel laad ik de auto thuis op met de EasyWallBox (in minder dan 4 uur), ofwel aan een van de openbare laadpalen. Ik heb geluk, er is een laadpaal op het werk en een in mijn straat. Het enige wat ik hoef te doen, is de auto in een groot stopcontact te steken, mijn oplaadkaart in te voeren (voor de betaling) en hem te laten opladen.

Voor het rijden zijn er verschillende standen:

Normaal”: de auto rijdt als elke andere automatische wagen met een verbrandingsmotor.

In de “Range“-modus biedt de Nieuwe 500 elektrisch een nieuwe rijervaring, waarbij je maar één voet gebruikt. Dat is duidelijk mijn favoriete stand: de “One Pedal”-functie betekent dat je kunt versnellen en vertragen door hetzelfde pedaal in te drukken en los te laten. Als ik loslaat, recupereert de auto maximaal de energie, waardoor hij vertraagt tot hij volledig tot stilstand komt. Heel handig!

Is de resterende actieradius laag, dan kun je overschakelen op de “Sherpa“-stand, om de beschikbare capaciteit te optimaliseren en ervoor te zorgen dat je zeker je bestemming bereikt. Iets wat mij nog nooit is overkomen.

En het geluid? Welk geluid bedoel je? Je hoort helemaal niets. Bijzonder ontspannend.

KLEIN, MAAR GROOT

Met het elegante design van de Fiat 500 zijn we al langer vertrouwd. Maar de prachtige stadsauto in de zuiverste Italiaanse stijl is niet alleen een pareltje om te zien, hij is ook heel comfortabel en praktisch (de wagen valt zo gemakkelijk te parkeren dat ik bijna dacht dat ik een voetganger was). Kortom, urban, knap, comfortabel en compact.

En wát een verrassing toen ik een derde deur ontdekte! Een klein, discreet deurtje dat in de tegenovergestelde richting opengaat. Het biedt rechtstreeks toegang tot de achterkant van de auto zodat je je boodschappen gemakkelijker in- en uit kunt laden of je kleintje sneller en gemakkelijker op de achterbank zet. Zodra het deurtje dicht is, is er geen verschil met de andere 500’s: dezelfde stijl, dezelfde grootte. Kortom, alle typische Italiaanse glamour en design, gecombineerd met een vanzelfsprekende functionaliteit. Waarom hebben ze hier niet eerder aan gedacht? Geen idee. Hoe dan ook, we zullen nooit meer zonder kunnen.

Autorijden is nooit mijn ding geweest, maar deze auto zou me van mening kunnen doen veranderen. Met de Nieuwe 500 elektrisch heb ik de oplossing gevonden die het dichtst aanleunt bij teleportatie. Ik breng hem nooit meer terug.

Nooit meer!

Dit artikel werd opgesteld in nauwe samenwerking met Fiat.
www.fiat.be

LEES OOK :
Casa BACARDÍ op Pukkelpop: Seksuolotte brengt verslag uit
Actrice Elle Fanning kijkt terug op haar carrière en nieuwe rol als Paco Rabanne-muze
Back to school: 5 stijlvolle gadgets voor girls on the go