Intermittent fasting: het 8 uren dieet getest

Geüpdatet op 10 januari 2020 door Laurence Descamps en Isabelle Vander Heyde
Intermittent fasting: het 8 uren dieet getest(c)Shutterstock

Intermittent fasting: nul verboden, geen frustratie én meer energie. Het klinkt te mooi om waar te zijn, toch?

Wat is intermittent fasting?

Het intermittent fasting dieet werd door twee journalisten van het Amerikaanse Men’s Health magazine bedacht. Het idee: een gemakkelijke, snelle, gezonde en vooral niet-strikte manier van diëten. Niet alleen zou je er gewicht door verliezen, het belooft ook wat aan je stress te doen en je lichaam extra energie te geven.

Hoe werkt intermittent fasting?

Eigenlijk komt het neer op intervaldieren, een afwisseling dus van geheelonthouding en laten gaan. De gouden regel luidt dat je slechts om de acht uur mag eten: tussen 9u en 17u, tussen 12u en 20u of tussen 15u en 23u krijg je geen hap binnen. Zolang je je aan dit tijdschema houdt (en uiteraard ook niet gaat bingen, wees even redelijk) is alles toegestaan. Wat tussendoor wel mag: drinken! Liefst water, maar ook thee of koffie zijn toegestaan.

Het draait eigenlijk minder om wàt je eet dan om wànneer je eet. Acht uur voeding tegenover zestien uur compleet nuchter zijn, zwengelt je metabolisme en celdeling aan. Op die manier kan je tussen een halve tot één kilo per week verliezen, word je een pak stressbestendiger en krijgt ook je immuunsysteem een boost -alles samen goed voor een langere levensduur.

Wat is het effect van intermittent fasting?

Wetenschappelijk onderzoek heeft alvast het volgende aangetoond: bij een muizenpopulatie die exact dezelfde hoeveelheid calorieën binnenkrijgt, verdikt de groep die de hele dag door te eten krijgt, terwijl de groep die slechts om de acht uur eet mooi op gewicht blijft. Eenzelfde werking bij de mens want die levensstijl zit er genetisch eigenlijk in gebakken: in de prehistorie werd er overdag gejaagd en verzameld, kwestie van ’s avonds in het donker een maaltijd bijeen te hebben gesprokkeld. ’s Anderendaags vroeg de restjes opeten en dan opnieuw aan de slag! Met de uitvinding van elektriciteit en de bijhorende opkomst van kunstlicht werd ons biologische schema duchtig in de war gebracht: plots was het mogelijk ook na valavond te “werken” en overdag te eten, goed voor een volledig nieuw consumptiepatroon dat eigenlijk niet overeenkomt met wat ons lichaam echt nodig heeft.

Intermittent fasting betekent dus een terugkeer naar de bron, een overwinning voor ons natuurlijk bioritme en daarmee ook de gezonde werking van ons lichaam. Wat ook zeker is: door niet te eten, dwing je je lichaam in haar reserves te putten en dus logischerwijs ook wat aan haar vetmassa te doen.

Werkt intermittent fasting ook echt?

Zoveel beloftes, dat schreeuwt om een test! Op het eerste zicht klinkt het principe doodeenvoudig: eventjes acht uur op de tanden bijten en je bent er. Vooral het feit dat je zelf die tijdspanne kan bepalen, is aantrekkelijk -ik pas het schema dan ook aan mijn drukke sociale leven en zorg voor mijn kinderen (één week op twee) aan. Ik hanteerde twee verschillende regelingen: 13u tot 21u wanneer ik de kinderen had en 8u tot 16u wanneer ik in mijn eentje was. Bij wijze van bonus heb ik bepaalde weken ook de light versie gevolgd: slechts drie dagen per week intervaldiëten, de rest van de week een normaal (drie)gangetje volgen.

Prompt gebeurden mijn driewekelijkse workouts ook op een lege maag en mijn coach merkte alvast mijn grotere energie en betere prestaties op.

Belangrijk detail: tijdens de “eet” periodes smeet ik me niet op fast food, maar probeerde ik een iets gezonder eetpatroon dan anders aan te houden. Ik at vooral groenten, magere vis en -vlees. Achteraf gezien denk ik dat dit een doorslaggevende factor was!

Resultaat: vier kilo minder op twee maanden tijd, een veel plattere buik en -ja, echt- meer energie! Het viel me ook op dat ik minder gespannen was, iets dat ik tot in mijn spieren voelde, zonder het gevoel te hebben mezelf vanalles te hebben ontzegd. Ook mijn sociaal leven bleef gewoon draaien. Eigenlijk ben ik extreem tevreden over deze test, ik twijfel zelfs er een wekelijkse gewoonte van te maken!

Trucs om nog meer effect te krijgen

Uiteraard gaat een gezond eetpatroon hand in hand met deze levensstijl. Ga voor gezond en licht voedsel op de momenten dat je mag eten om gewicht te verliezen zonder te moeten inboeten aan energie of spiermassa. Aan te raden:

  • Mager, wit vlees
  • Vis en zeevruchten
  • Eieren
  • Seizoensgroenten
  • Noten
  • Volkoren granen
  • Seizoensfruit

Extra: door net voor de eerste maaltijd van de dag te sporten, op een nuchtere maag dus, wakker je eveneens je metabolisme aan!

Wat zeggen de experts over intermittent fasting?

Talia Hendlisz, voedingsdeskundige en het brein achter de blog Magic Wakame: “Intermittent fasting is minder een dieet dan een levensstijl. Op voorwaarde dat je het combineert met een gezonde en gevarieerde alimentatie is dit zelfs iets dat je perfect op lange termijn kan aanhouden. Ik raad het in het bijzonder aan voor mensen die ’s morgens niet de tijd (kunnen) nemen om te ontbijten. Belangrijke kanttekening: combineer het met voldoende lichaamsbeweging, anders verlies je spiermassa en dat is niét de bedoeling.”

Voor wie is het géén goed idee? “Mensen die liever vijf à zes keer per dag kleine porties eten in plaats van drie volwaardige maaltijden. Daar is niets mis mee, maar de overstap naar intermittent fasting zal voor hen als een marteling aanvoelen. Wie worstelt met een eetstoornis, blijft er ook beter van weg zonde professionele hulp: eventueel kan intermittent fasting beoogd worden, maar dan wel onder begeleiding van een diëtist.”

“In het algemeen gunt vasten je spijsvertering rust, zorgt het voor een betere vertering van suikers, boost het je metabolisme (waardoor het lichaam beter vetten kan afbreken) en volgens sommige onderzoeken bevordert het ook de aanmaak van energiehormonen. Je hoeft ook niet all the way gaan om de gunstige effecten ervan te ervaren: ieder is vrij te bepalen welke mate beter overeenkomt met zijn of haar levensstijl: één dag per week vasten, elke dag één maaltijd kippen, meerdere dagen wel en dan weer enkele dagen niet,… :uitproberen maar!”

Naast specifieke diëten zijn er ook bepaalde manier van sporten die je metabolisme helpen stimuleren, zoals de interval workout! Inspiratie nodig om ook je spiermassa op peil te houden? Ontdek de gevarieerde workouts van deze sportieve gezichten!