10 goede tips voor meer zelfzorg en zelfliefde

Gepubliceerd op 21 June 2019 door Maxine Detaellenaere Foto’s: Kurt Stallaert
10 goede tips voor meer zelfzorg en zelfliefde

We leven in heel drukke tijden en dan durven optimistische plannen om gezonder en gelukkiger te leven er wel eens bij inschieten. Daarom ontwikkelde wellness-expert Goedele Leyssen een formule bestaande uit vijf fasen die je helpen om je beter aan je goede voornemens te houden.

Fase 1: Kies voor je persoonlijke wellness

In fase 1 kies je bewust voor je persoonlijke wellness. Dit is een cruciale stap. Zolang je die niet zet, zal er niks in je leven veranderen. Of je het er al dan niet makkelijk mee hebt om voor je persoonlijke wellness te kiezen, hangt samen met hoeveel respect je hebt voor jezelf en in hoeverre je gelooft dat je de kracht hebt om dingen in je leven te veranderen.

Fase 2: Bepaal je focus

Fase 2 is het moment om je focus te bepalen. Waar verlang je precies naar - wat zijn je doelen - en waarom verlang je ernaar? Als het niet duidelijk voor je is wat er allemaal op het spel staat, dan is het onwaarschijnlijk dat je de goede voornemens waar je mee rondloopt met succes zult realiseren.

Fase 3: Exploreer je noden

Fase 3 is een heel praktische fase waarin je eerst gaat kijken naar je noden: wat heb je nodig om je doel of doelen te bereiken en je goed te voelen? In deze fase zitten er drie verschillende dimensies vervat die allemaal hun steentje bijdragen tot je persoonlijke wellness: innerlijke wellness, fysieke wellness en nutritionele wellness.

wellness formule, boek, goede leyssen, zelfzorg, voonemens
© Kurt Stallaert

Fase 4: Creëer rituelen

In fase 4 creëer je je eigen rituelen. Door deze een plek te geven in je dag, ontwikkel je je persoonlijke Wellness Formule: een holistisch, healthy lifestyle-plan op maat van jouw agenda, je gezondheidstoestand, je interesses,...

Fase 5: Ervaar zelfvervulling

In fase 5 pluk je de vruchten van alles wat je in de voorgaande fases hebt gedaan. Je zult merken dat je meer energie zult hebben wanneer je opstaat, productiever en creatiever zult zijn tijdens de dag en kalmer wanneer je gaat slapen. De zelfvervulling die je voelt is het resultaat van zelfliefde in combinatie met zelfzorg. Giet je het in een formule, dan krijg je zelfliefde + zelfzorg = zelfvervulling.

wellness formule, boek, goede leyssen, zelfzorg, voonemens
© Kurt Stallaert

Goedele verklapt ons ook nog 10 tips om meteen mee aan de slag te gaan:

  1. Plan een moment in je agenda om zalig niets te doen.
  2. Zeg vaker dankjewel.
  3. Hou een dankbaarheidsdagboek bij. Zo ga je op een bewustere manier leven.
  4. Luister naar mantra’s terwijl je in je auto zit of in je bad of bed ligt.
  5. Drink meteen een glas water (of twee) nadat je opgestaan bent.
  6. Sta regelmatig recht. Heb je een zittende job? Sta elke 30 minuten even recht om je benen te strekken.
  7. Dans meer. Dansen is een fantastische work-out voor je lichaam en het is leuk om te doen.
  8. Neem een koude douche.
  9. Schrijf je to do’s op voor je gaat slapen.
  10. Hou je schermgebruik in de gaten. Eens je je bewust bent van hoeveel tijd je voor een scherm doorbrengt, kun je er doelbewust iets aan doen.

 

Meer weten? Lees dan het boek De Wellness Formule, Goedele Leyssen, Borgerhoff & Lamberigts.

wellness formule, boek, goede leyssen, zelfzorg
© Kurt Stallaert

Koop hier het boek