Getest: de Porsche Panamera 4S

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door ELLE België
Getest: de Porsche Panamera 4S

Begin juli trok het ELLE-Team - in samenwerking met Vins d'Alsace - naar de Elzas om er de streek, de wijn en de wijnbouw(st)ers te gaan ontdekken. Ons vervoermiddel voor die roadtrip? Een Porsche Panamera 4S! 

Laten we duidelijk zijn: we zijn geen autojournalisten. We hebben het hier dus niet over technische snufjes maar laten ons gevoel spreken.
Porsche staat voor luxewagens en dus reden we met een full option-model, met een krachtige motor en alle mogelijke snufjes voor een vlotte en aangename rijervaring. Ben je in de technische details geïnteresseerd? Surf dan naar de website: www.porsche.com/belgium

Laten we maar meteen de hamvraag beantwoorden: hoe voelde het nu om met een Porsche Panamera 4S te rijden?

Indrukwekkend! Het was duidelijk de eerste keer in ons leven dat we achter het stuur van een dergelijke wagen mochten plaatsnemen. Vóór ons vertrek hadden we ons net nog verslikt in het prijskaartje van de Porsche, dus we reden de wagen heel braafjes de garage uit.

VAN MYTHE NAAR WERKELIJKHEID

Deze wagen is een droom om mee te rijden! De Panamera 4S is echt heel mooi en stijlvol, zowel vanbinnen als vanbuiten. De auto is een lust voor het oog en dat alleen al maakt hem de moeite waard. Heb je ooit al meegemaakt dat onbekenden foto's van je auto komen maken? Wij nu dus wel! De Porsche is ruim en comfortabel. We moeten toegeven dat we een aantal vooroordelen over deze wagen hadden, maar nu we hem hebben kunnen testen, zijn die gesmolten als sneeuw voor de zon.

De Porsche Panamera 4S laat zich heel makkelijk besturen. We vreesden dat hij hypergevoelig zou zijn en dat we bij de minste aanraking van het gaspedaal al meteen aan de Noordzee zouden staan.

Maar hij is heel eenvoudig, intuïtief en soepel om mee te rijden. Of je er nu in de stad meer rondrijdt of in de file staat, je voelt geen zweempje stress. Ook loop je niet het minste risico om ongecontroleerd te versnellen of bruusk te remmen... tenzij je dat zelf wil, natuurlijk!

Want de motor is uiteraard erg krachtig en kan supersnel optrekken. Waar we in het begin een beetje bang voor waren, is uiteindelijk een echte troef gebleken. Want te weten dat ons voertuig in geval van nood vliegensvlug kon versnellen, gaf ons een groot gevoel van veiligheid. Als we bij het oprijden van de autosnelweg een vrachtwagen vóór ons troffen, hoefden we niet langer te twijfelen of we nu zouden versnellen of beter zouden afremmen. En toen we achter ons een wagen met grote snelheid op ons af zagen komen terwijl we net bezig waren een auto in te halen, voelden we - in tegenstelling tot anders - geen spoortje van paniek.

Een ander voordeel, moeten we toegeven, is dat wanneer je met een Porsche Panamera 4S rijdt, de andere weggebruikers zich over het algemeen heel hoffelijk gedragen. We hebben heel wat glimlachen, goedemorgens en complimenten over onze goede smaak op het vlak van auto's in ontvangst mogen nemen. Heel fijn!

Getest: de Porsche Panamera 4S - 1

Ook hadden we gevreesd dat de koffer te klein zou blijken voor de bagage van vier personen... Opnieuw een vooroordeel dat is weerlegd. Alles kon erin: koffers, handtassen, fototoestellen, enz... Hij is groots!

Binnenin: een dashboard met alles erop en eraan. Haast alles kan je instellen en personaliseren. Je kan zelfs verschillende profielen aanmaken om de favoriete instellingen van elke bestuurder op te slaan. De wagen heeft verwarmde zetels die ook frissere lucht kunnen vrijgeven... voor wanneer het te warm wordt. Handig! De kwaliteit van het geluidsniveau is ronduit indrukwekkend. De wagen is uitgerust met de Porsche Connect-technologie die de bestaande functies van het voertuig nog verrijkt en er intelligente apps en diensten aan toevoegt. We zijn ook bezweken voor de talloze mogelijkheden van elektronische rijassistentie enz. enz. enz. De lijst met voordelen is eindeloos.

Kortom, het was een fantastische ervaring.

Sinds we terug zijn, spelen we op de Lotto en onze brief voor de Kerstman ligt ook al klaar...

Foto's & video: Julie Saverice.