10 dingen die je moet weten over het gloednieuwe parfum van Chanel

Geüpdatet op 10 Juli 2017 door Laure Vandendaele
10 dingen die je moet weten over het gloednieuwe parfum van Chanel

Wanneer Chanel voor het eerst in vijftien jaar een gloednieuw parfum op de markt brengt, is dat een big deal. En een big deal vraagt om een big party. En zo geschiedde. Oh, en nog het beste van al? Wij waren erbij.

Karl Lagerfeld had gisteren niet minder dan een topdag. En het moet gezegd, die van ons was ook niet verkeerd. ’s Ochtends showde het opperhoofd van Chanel zijn nieuwste couturecollectie een eerste keer aan een select publiek (aanwezig!), na de middag werd het hele spektakel nog eens netjes overgedaan voor een evenzeer select, maar net iets beroemder publiek. Onder meer Cara Delevingne, Pharrell Williams, Katy Perry, Julianne Moore en Tilda Swinton zakten af naar de Lichtstad om te zien welke ingenieus in elkaar gestoken couturestukken hangend over de schouders van nors kijkende meisjes door het Grand Palais zouden paraderen. Na afloop en twee staande ovaties mocht de ontwerper de ‘La Médaille Grand Vermeil de la Ville’ voor zijn toevoeging aan de reputatie van de stad in ontvangst nemen. Alsof dat allemaal nog niet genoeg was had de keizer die avond nog de lancering van een gloednieuw Chanel parfum op de agenda staan. Wij waren erbij en mochten de nieuwe geur in avant-première ontdekken.

Deze 10 feitjes geven we jullie graag mee...

1. De naam: Gabrielle. Heet hun nieuwste it-bag ook niet zo? Klopt. En is de naam van dit parfum dan misschien niet erg bijster origineel? Misschien hebt u een punt. Maar in Chanels defence: de persoonlijkheid en het levensverhaal van Gabrielle blijven een onuitputtelijke bron van inspiratie en…het bekt wel lekker. Bovendien, brengt ook niet elke popster* vroeg of laat een naar zichzelf genoemd album uit? (*Britney, Beyoncé, Aaliyah)

2. De fles: de vierkante fles oogt vertrouwd en valt zeker niet uit de toon naast de rest van de Chanel geurtjes. Als u nu denkt: ‘dan is het toch weer niet bijster origineel?’, dan bent u verkeerd. Het glas van het flacon is immers dunner dan ooit te voren. Hiermee breekt Chanel de traditie dat een luxeparfum in een zware flacon met dik glas moet zitten. Het huis wil net ‘de jus’ voor 100 procent op de voorgrond schuiven. Het heeft dan ook jaren gekost om dit technologisch hoogstandje met extra dunne wanden te ontwerpen. Zo zit de marloquette – de glasdruppel die gewoonlijk op de bodem van de flacon te zien is – naar buiten verplaatst en gepolijst.

gabrielle chanel parfum flacon

3. De dop: de kleur van de matte lamé van het dopje houdt het midden tussen zilver en goud en is rechtstreeks geïnspireerd op de Haute Couture stoffen die bewaard worden in het Patrimonium van het huis.

-> klik op de volgende pagina om de geur te ontdekken

1/

4. het doosje: in navolging van de perfecte snit van een jasje, fungeert de binnenzijde van het doosje met zijn gepatenteerde gaufragedruk als een etui voor het flacon.

5. de geur: allemaal goed en wel, maar het ruikt het dan? Gabrielle is in tegenstelling tot de meeste geuren van het huis een écht bloemenparfum. Parfumeur Olivier Polge stelde een witte droombloem samen aan de hand van bestaande bloemen die al jaren in zijn creaties opduiken zoals ylang ylang, oranjebloesem, jasmijn en tuberoos. De geur is toegankelijk, niet te overheersend en zal ongetwijfeld een breed publiek aanspreken. Een allemansvriend in een flesje.

HyperFocal: 0
Oranjebloesem

6. Het gezicht: Kristen Stewart. De Amerikaanse actrice is al een paar seizoenen het vaste gezicht van de make-uplijn, duikt regelmatig in de accessoirecampagnes op en zal nu ook strijdlustig te zien zijn in de nieuwe reclamefilm. Wij kregen de spot gisteren in avant première te zien en…mogen er nog niets over zeggen. (We swore on Chanel!)

-> lees op de volgende pagina alles over het exclusieve lanceringsfeest

2/

7. Het lanceringsfeestje: vond gisteravond plaats in het Palais de Tokyo en was ongetwijfeld dé party van deze fashion week. Naast beautyjournalisten van over de hele wereld kwamen ook topmodellen en sterren als Katy Perry (en haar moeder), Kristen Stewart, Pharrell Williams, Aziz Ansari en Caroline de Maigret feesten aan de Seine. Er was Champagne, uitmuntende hapjes, een videobooth om je eigen parfumreclame te maken, een mode-illustratrice die van iedereen die dat wenste een schets maakte, en zeiden we al dat er echt heel veel Champagne was?

8. De verrassing: Iedereen had wel een vermoeden maar toen Pharrell Williams effectief op het podium sprong en aan een ‘verrassingsoptreden’ begon, stond iedereen in geen tijd te shaken. Pharrell koos voor een mix van hitjes met een politiek statement (iets in de zin van: ‘onze president stinkt  maar gelukkig ruikt de wereld dankzij Gabrielle  an Chanel toch een beetje beter) en vroeg niet veel later ook Katy Perry op het podium. De kortgewiekte zangeres liet verstaan dat ze best al wat glaasjes binnen had maar beloofde er alsnog het beste van te maken. Karl Lagerfeld sloeg het hele gebeuren vanop een kruk aan de zijlijn gaande en bedankte vriendelijk toen Pharrell hem vroeg om op het podium te springen. Dat liet de mans hoogbejaarde leeftijd vermoedelijk maar moeilijk toe. Pharrell en Katy gingen evenwel onverstoorbaar verder en brachten hun gezamenlijke hit ‘Feels’ (die eigenlijk van Calvin Harris is) maar liefst drie keer na elkaar! Katy trok haar glitterjasje uit, sprong op een geluidsbox en verwelkomde nadien het publiek op het podium. Dat het warm en wild was!

gabrielle chanel parfum pharrell williams katy perry feels
Feels x 3

9. In de winkel: Gabrielle ligt officieel vanaf 1 september in de parfumerie maar zal al vanaf 19 augustus in de webshop van Chanel verkrijgbaar zijn.

10. Prijs: voor een flesje van 50 ml betaal je 103,00 euro, een fles van 100 ml kost 146,00 euro

www.chanel.com

LEES OOK: dit waren de mannen van Coco Chanel