Daarom moet je hetzelfde ondergoed als supermens Rita Ora dragen

Geüpdatet op 24 oktober 2016 door Isabelle
Daarom moet je hetzelfde ondergoed als supermens Rita Ora dragen

Bij het woord “bomma onderbroek” moet ze aan Bridget Jones denken, beha’s ontwerpen doet ze met haar moeder in gedachten en zelf stapt ze de rode loper wel eens op zònder slip. We vragen Rita Ora de kleren van het lijf en ontdekken meer dan haar lingerie rituelen alleen…

Rita Ora’s kledingkeuze, of beter: wat ze ònder haar kleren draagt, laat niemand onberoerd. De ster kwam in april van dit jaar in het oog van een mediastorm terecht nadat ze op Snapchat zwoel in een beha met limoenprint poseerde. Een actie die haar zuur kwam te staan, aangezien Beyoncé amper 24 uur eerder haar nu al iconische Lemonade album over het bedrog van echtgenoot JayZ had gelanceerd. Rita en haar limoentjes, zo werd geredeneerd, konden niet anders dan de beruchte Becky, Jays veronderstelde minnares, zijn. Pittig detail: de beha in kwestie was er eentje van Tezenis, het Italiaanse label waarvan de ster sinds een dik jaar ambassadrice is.

Flashforward naar september 2016. Ora brengt, opnieuw omwille van het niemendalletje waarin ze gehuld gaat, een uitzinnige massa op de been. Deze keer brult die wel in hààr voordeel: de ster stelt in Verona, thuisbasis van Tezenis, haar kraakverse capsulecollectie voor het label voor. Ik ontmoet haar enkele uren nadat ze in weinig meer dan een donkere, kanten body de catwalk in vuur en vlam zette. De bodysuit in kwestie heeft ze nog steeds aan, deze keer gecombineerd met een loeistrakke broek, mouwloos leren vest en razend scherpe stiletto laarsjes waarmee ik haar opdringerige assistent, die ons gesprek wil afsluiten nog voor het begint, wel kan neersteken. “Ik denk dat zijn òns wil vermoorden…,” lacht de vrolijke Ora de spanning weg. Ik tuur door haar met kilo’s mascara aangezette wimpers terwijl ze enthousiast over haar lingerielijn vertelt. Die is een ode aan haar moeder, zo blijkt, “omwille van haar ambities en het feit dat ze niet bang is keihard te werken”. Inspiratie haalde de 25-jarige dan weer bij de clubscène waarvan ze sinds enkele jaren deel uitmaakt. “Ik luister altijd naar muziek wanneer ik ontwerp. Het is mijn allergrootste liefde en inspireert me in al mijn projecten. In dit specifieke geval ging het om de muziek en sfeer uit de meest exclusieve clubs ter wereld. Dat heeft creaties opgeleverd die ikzelf op het podium zou dragen, waarin je helemaal uit de bol kan gaan, maar die je in combinatie met rustiger stukken ook gewoon elke dag aan kan.”

De samenwerking vormt het zoveelste wapenfeit in haar indrukwekkende arsenaal “projecten”, zoals ze die zelf noemt. Rita Ora is dan ook een superster in de moderne zin van het woord. De Britse wist op amper vier jaar tijd wereldfaam te verwerven en neemt daarbij geen genoegen met het etiket van zangeres alleen. Ze waagde zich ook aan verschillende filmprojecten, waaronder de Fifty Shades of Grey trilogie, is in haar thuisland niet van de buis te slaan als jurylid van razend populaire programma’s als The Voice en X Factor, leende haar fijne trekken aan campagnes voor Roberto Cavalli, Rimmel en Material Girl, bracht samen met DKNY haar eigen parfum uit en ontwerpt in samenwerking met Adidas verschillende sportcapsules. Superveel projecten, die elkaar aan een supersnel tempo opvolgen: een superster dus. Met de Tezenis collab voegt ze nog een lijntje aan die indrukwekkende CV toe: lingerie ontwerpster!

1/

img_3985

Niet dat ze daarmee van haar muzikale koers afwijkt, integendeel. De ster sleepte eerder dit jaar haar voormalige mentor en platenbaas JayZ voor de rechter, omdat die niet voldoende in haar carrière zou investeren. Een vete die het hele Lemonade debacle een extra zure nasmaak geeft, maar Ora heeft geen tijd om daarbij stil te staan. Straks brengt ze onder de vleugels van een nieuwe platenmaatschappij haar langverwachte tweede album One Too Many Times uit. De plooien met Amerika’s machtigste showbizzkoppel lijken vandaag trouwens gladgestreken. In interviews laat ze optekenen dat Jay altijd haar grote voorbeeld zal zijn en dat ze meteen zou tekenen voor een samenwerking met Beyoncé. Die laatste noemt ze niet alleen een muzikaal-, maar ook stijlicoon. Ora is dan ook rotsvast overtuigd van de onlosmakelijke band tussen mode en muziek.

Dat ze niet de zoveelste Celeb Met Kledinglijn is, bewijst ze naar eigen zeggen met haar sterke werkethiek. “Ik wil mijn eigen lot bepalen en ben bereid daar bikkelhard voor te werken. Momenteel werk ik aan de stellingen van een heel groot gebouw, zo beschouw ik het althans, en dat lukt niet zonder toewijding en respect. Elke samenwerking brengt me iets bij en daar vormt ook Tezenis geen uitzondering op. Ik heb wel degelijk veel onderzoek gedaan naar het ontwerpproces. Er is niets gênanter dan niet te weten waarover je eigenlijk staat te praten.” Dat lingerie ondertussen geen geheimen meer voor haar heeft, weze ook duidelijk uit de duizelingwekkende creaties waarmee ze de rode loper op huppelt. Strakke bodycon jurken, doorzichtige looks en niemendalletjes die amper twaalf vierkante centimeter huid bedekken: hoe pas je daar nog een mouw, of eerder onderbroek, aan? “Dat is telkens opnieuw een technisch vraagstuk. Soms lukt het met een huidskleurige string, dan zijn plakkers weer je beste vriend en andere keren moet je het noodgedwongen houden op ‘helemaal niets’. Dat is best wel stresserend. Het laatste waaraan ik denk voor ik de rode loper op stap? Ik maak een schietgebedje om zeker niet te struikelen en te zorgen dat alles vooral op zijn plaats blijft zitten... Tegelijk geeft het ook wel een krachtig gevoel. Er kruipt ongelooflijk veel werk en energie in één red carpet look: het haar, de make-up en de creatie moeten er krak op zitten en je mag best wel fier zijn op het uiteindelijke resultaat. Je moét zelfs trots zijn, anders laat je je neerhalen door de intimiderende werking van zo’n event.”

Het ziet er trouwens naar uit dat we Ora de komende tijd nog vaak genoeg, met of zonder ondergoed, in de schijnwerpers zien staan. De ster bouwt letterlijk een indrukwekkende carrière uit en daar hoort geen rustpauze bij. Naast haar kersverse album en nieuwbakken ervaring als lingerieontwerpster, zorgt ook haar aanstelling als boegbeeld van America’s Next Topmodel voor het nodige schrijfvoer. De show, een talentenjacht voor modellen, werd dertien jaar geleden door Tyra Banks, één van de orginele supermodels, uit de grond gestampt met de bedoeling iemand te vinden die net zo super als haar zou worden. Ondanks het grote TV-succes slaagde Banks er echter niet in een waardig model te vinden. Geen enkele voormalige deelneemster wist ooit verder dan de categorie “reality ster” te komen, en daar moet Ora dus verandering in brengen. Ze interpreteert het hele concept dan ook anders dan haar voorgangster, die het vooral op zoek was naar een zogenaamde fierce persoonlijkheid –lees: een diva met hoog dramaqueen gehalte. Voor Ora betekent girl power geen aanleg voor drama of absurde eisen, “wel het feit dat verschillende vrouwen het voor elkaar opnemen, zich samen amuseren en elkaars werk steunen. Ik ben blij dat je over de show begint, voor mij draait hij om het vinden van een boss woman, iemand die bereid is haar talent op verschillende manieren te uiten. Een beetje zoals mezelf: ik ben zangeres, maar acteer ook, ontwerp ook, poseer ook. Dat is de toekomst als je het mij vraagt. Kijk maar naar Gigi Hadid en Tommy Hilfiger, Lady Gaga en Versace, Miley Cyrus en Marc Jacobs: ze bundelen hun krachten. Designers hebben sterren nodig en omgekeerd, de tijd van modellen zonder meer is voorbij. Daarom moet de winnares van volgend seizoen niet alleen een ster zijn, ik ga van haar een sùperster maken!” Ondertussen is mijn tijd op en dat laat de Opdringerige Assistent met steeds irritanter wordende kuchjes blijken. Ik werp een laatste blik op Ora’s imposante stilettolaarzen en besluit dat het niet zo super girl power van me zou zijn om die te degraderen tot moordwapen…