De 10 sporthypes van 2016

Gepubliceerd op 23 December 2015 door Elise
De 10 sporthypes van 2016Women resting in gym

De 10 sporthypes van 2016 - 1

2015 was het jaar van Crossfit, AcroYoga en HIIT. Wat wordt het volgend jaar? Om onze voorspellingen kracht bij te staan vroegen wij enkele experts de jogging van het lijf.

Onder het motto "hoe breder, hoe geloofwaardiger" bestaat ons panel uit vier robuuste sportfreaks. We stellen je voor:

Max Cz, fitnessinstructeur bij Basic Fit
Roy Vermeulen, personal trainer bij Healthcity Premium en The Brick
Nick Mertens, eigenaar CrossFit Schoten
Nigel Van Hoyweghen, personal trainer bij Functional Training

De sporthypes van 2016:

  1. Barre

barre

Nick gelooft in een opmars van vrouwvriendelijke fitnesscentra waar vooral yoga- en balletlessen worden aangeboden.

De populairste der balletlessen in 2016? Dat is "Barre". Een prima ballerina worden op latere leeftijd? Het loont. Deze training - de lievelingsworkout van de VS Angels overigens - bestaat uit een reeks intensieve balletoefeningen aan de barre. Deze versie laat gelukkig de pirouettes achterwege.

De meeste Barrelessen volgen dezelfde basisstructuur: je begint met een opwarming op je matje (veel "planks" en armoefeningen), vervolgens waag je je aan een reeks oefeningen aan de bar die focussen op het onderlichaam (dijen, kuiten, etc). Tot slot eindig je met een aantal core-stability bewegingen.

Kortom, een elegante full-body workout.

1/

2. Functional Training

TRX-Cruch-600x300

Personal trainer Nigel ziet een stijging in workouts met functioneel materiaal zoals kettlebells, trx-koorden, bosuballs (zou Kayla daar voor iets inzitten?). Fitnesscentrum David Lloyd speelt in op deze sporttrend. In Brussel en binnenkort in Edegem vind je fitnesszalen met een groot gamma aan functionele benodigdheden. En ook andere fitnesscentra springen mee op deze boot.

Ook Nick ziet een verschuiving van reguliere naar functionele trainingen waar de focus op mobiliteit, flexibiliteit en oefeningen met eigen lichaamsgewicht komt te liggen.

2/

3. Boksen

Adriana-Lima

Boksen is een combinatie van cardio- en krachttraining. Een populaire work-out in 2015, die ook in 2016 zieltjes zal winnen. Roy Vermeulen verklaart dit door het "intensieve karakter" van de sport. "Voor vele mensen is dit een ultieme vorm van afreageren en bovendien een uitstekende afsluiter van een training".

Volgens Nick blijft boksen en thaiboksen mensen aantrekken. Deze sporttak biedt een volledige work-out waarin je alle mogelijke spieren gebruikt en de trainingen zijn uitermate gevarieerd. De drempel is soms nog wat hoog voor meisjes, maar gegarandeerd zal het aantal vrouwelijke adepten in de toekomst sterk toenemen.

3/

4. "Technologie-trainen"

fitness

Deze term geeft Nick aan mensen die liever op hun eentje trainen en via online coaching en applicaties hun doel proberen te bereiken. Ook Max ziet meer en meer technologische snufjes opduiken in de gymzaal. Sportievelingen houden hun persoonlijke gegevens steeds vaker bij met een Applewatch of hartslagmeter en voeren op die manier een wedstrijd met zichzelf.

Hartslaglopen bijvoorbeeld is zeer populair. Met een hartslagmeter ben je zeker dat je spieren niet verzuren en je vet verbrandt.

4/

5. (Group) Personal Training

personal-training

Dit wordt - unaniem - de grootste tendens in 2016. Volgens Roy is dit onder meer te wijten aan de populariteit van het beschikken over een eigen personal trainer. "Mensen vinden het cool om een trainer te hebben en het lijkt wel een beetje een statussymbool".

Max merkt dan weer een tendens naar persoonlijk teamsporten. Een personal trainer ontfermt zich dan niet over één zweterige enkeling maar over een groepje sportievelingen. Samen afzien blijft natuurlijk leuker dan op je eentje. Nick ziet dan weer het concept van koppeltraining steeds meer groeien. Wat dacht je van een datenight in de gymzaal?

5/

6. Sporten als levensstijl

lifestyle

"Sporten puur omdat het moet" is niet langer de leuze in 2016. De kentering is duidelijk zichtbaar volgens Max: "steeds meer mensen ervaren het fitnessen als een ware beleving: sporten inclusief een wellness en opvolging van de voeding". Een allround gebeuren. Zelf pleit hij voor een afwisseling van oefeningen en bewegingen en een mix van alle tendensen. Dit werkt het effectiefst omdat je lichaam op die manier geen tijd krijgt om te wennen aan de oefeningen en je dus resultaat blijft behalen. "Het is niet trainen naar een eindpunt maar het omarmen het als een levensstijl", aldus Max. Wijze woorden!

Ook Nick ziet een verschuiving: mensen zijn vooral op zoek naar een leuke omgeving en community om in te sporten. Dat is de grootste motivatie. Natuurlijk zijn resultaten belangrijk, maar plezier en ontspanning staan ook bovenaan het lijstje.

Wellnesscoaching en specifieke gezondheidszorgen gaan deel uit maken van het totaalpakketje.

6/

7. CrossFit 2.0

crossfitAls CrossFiteigenaar ziet Nick dit als een blijvende trend, maar wel in het breedst van zijn betekenis. CrossFit uitgebreid met outdoorbootcamps, specifieke trainingen en toegespits op ieders sportieve noden. Ook Nigel ziet CrossFit als een uitstekende functionele sessie en gelooft in het gebruik van crossfit-materiaal: battleropes, bosuballs etc.

7/

8. Infraligne

infraligne

Sporten in een couveuse. Eigenlijk een beetje "voor de luie madammen". Op je intake gesprek word je van top tot teen opgemeten en gescreend en krijg je een persoonlijk trainingsschema. Je neemt plaats in een broeikas en doet allerhande buikspier- en dij-oefeningen (afhankelijk van wat je wensen en probleemzones zijn). Door de hitte van het broeikaseffect verlies je sneller centimeters.

 

8/

9. Aquabike

aquabike

Spinning is hot (denk maar aan het programma Hollywood Cycle), maar wordt nog hotter als je het eens onder water probeert. Het is erg zware cardio- en krachttraining, maar maakt van waterratten serieuze marmotten.

9/

10. De comeback van cardio 

cardio

Na een paar jaar van high-intensity everything, zien we een verschuiving naar lage intensiteit duursporten. Kortom, van HIIT naar LISS. LISS zou gewichtsverlies en de algehele conditie bevorderen. HIIT is effectiever om deze doelstellingen te bereiken, maar leidt vaak tot overtraining en overbelastingsletsels. Te veel en te intens bewegen zou op lange termijn zelfs een negatieve emotionele houding tegenover sporten teweegbrengen. Het mag dus gerust wat minder zijn.