Zoveel kost het om een modeblogger te zijn

Geüpdatet op 8 mei 2017 door ELLE België
Zoveel kost het om een modeblogger te zijn

Modebloggers krijgen veel in de schoot geworpen, maar de keerzijde van de medaille is niet mals. Ze maken naam en faam, maar moeten er vaak een hoge prijs voor betalen.

Populaire bloggers creëren maar al te vaak een romantisch beeld van hoe hun leven eruit ziet: tonnen gratis goodies, een zitje op de eerste rij tijdens de modeweken en dan zwijgen we nog van de inkomsten die ze genereren door adverteerders. Die kunnen oplopen tot een paar duizenden euro’s. Maar het gras is niet altijd groener aan de overkant. Wie professioneel blogt, komt oog in oog te staan met veel verantwoordelijkheden en nog meer kosten. Een overzicht.

frontrow

1. De modeweken

Bryan Grey Yambao, gekend van de populaire Amerikaanse modeblog Bryanboy geeft toe dat de modeweken de duurste periode voor hem zijn. “Zeker niet elke blogger wordt uitgenodigd op de modeweken zonder ook maar één cent te moeten uitgeven. Tijdens mijn laatste verblijf in Milaan bleef ik slapen op het appartement van een vriend omdat ik mij geen hotel van 400 euro per nacht kon permitteren. Nu huur ik een appartement met collegabloggers om de kosten te dekken en dat werkt prima. We hebben een eigen slaapkamer, een leefruimte en snel internet.”

desk

2. De website

Een andere niet onbelangrijke kost is de website zelf. Een gratis weblog-software zoals WordPress, Tumblr of Blogger is goed voor eventjes, maar wanneer je de professionele tour opgaat is een eigen domeinnaam de minimumvereiste. Daarnaast is een eigen lay-out en logo van cruciaal belang om je identiteit te laten opvallen in een zee van andere modebloggers.

1/

Street Style - Day 4 - Milan Fashion Week Womenswear Spring/Summer 2015

3. De uitrusting

Phil Oh, de fotograaf achter de street style blog Streetpeeper.com kan hier over meespreken. “Camera, lenzen, externe harde schijven,… En ik moet altijd geheugenkaarten overkopen van andere fotografen omdat ik die van mij altijd vergeet in het hotel. Nog zoiets met internationale stekkerdozen: ik heb er een schoenendoos van vol omdat ik ze altijd vergeet in te pakken.”

Street Style - Day 4 - New York Fashion Week Spring 2015

4. De crew

Sommige bloggers hebben het zelfs zo ver geschopt dat ze een persoonlijke assistent of agent kunnen inhuren om hun zaakjes op orde te krijgen. Ze regelen het transport, fotografen, persevents en adverteerders. En natuurlijk moeten ze ook betaald worden: voor het werk dat ze voor de blogger doen inclusief een deel van de omzet. Sommigen agentschappen en managers vragen een provisie van 10 tot 20 procent en zelfs meer.

2/

kleding

5. De kleding

Geen modeblog zonder een dagelijkse nieuwe outfitpost en neen, niet alles krijgen de fashionista’s cadeau. “Een grote hap uit mijn inkomsten gaat zonder twijfel naar nieuwe kleding”, zegt Bryanboy. “Ik wil echt mijn eigen geld aan kleding en accessoires uitgeven omdat dat de enige manier is om mijn eigen stijl en authenticiteit weer te geven. Ontwerpers kleden veel bloggers en ik ben ook één van hen, maar op het einde moet je het toch allemaal teruggeven. Een aandachtige lezer weet welke kleding echt van de blogger is en welke niet omdat ze slechts één keer opduiken in een outfitpost.”

En wat met de goodies die je wel mag houden? Daar heeft Bryan een kritische visie op. “Tientallen bloggers krijgen samples, maar hoe kun je nu je eigen stijl ontwikkelen als je niet eens draagt wat van jou is en wat je graag ziet?”

3/

money

6. De onaangename verrassingen

Tot slot zijn er nog de onverwachte kosten waar elk bedrijf, hoe klein ook, ooit mee te kampen krijgt. Nicolette Mason heeft er al ervaring mee: “Toen mijn laptop het liet afweten, stond het IT-team onmiddellijk klaar om me uit de nood te helpen.” En ook Bryan kan er van meespreken: “Ik moest een nieuwe laptop kopen omdat mijn trolley was gevallen en ook een nieuwe camera omdat mijn assistent die had laten vallen tijdens een fotoshoot.”

De meeste bloggers krijgen de cirkel wel rond. Ze benadrukken dat het part of the job is. Phil Oh van Streetpeeper: “Niet alleen bloggers krijgen met deze uitgaven te maken. Het is gewoon de prijs die je betaalt om een bedrijf te runnen. En het is een goede les voor eerzuchtige bloggers die niet met hun voeten op de grond blijven.”

Bron: fashionista.com

(Stagiaire Kiënta Martens)