Gracie Abrams, de zangeres en songwriter genomineerd voor de Grammy Awards, is de ster van de lente/zomer 2025 pre-collectiecampagne van Chanel, geregisseerd door Sofia Coppola.

Wanneer Gracie Abrams op de middelbare school zat, was ze gepassioneerd door theater. Haar favoriete moment was de “tech week”, een intense periode waarin elk detail van belichting en geluid werd uitgewerkt en geperfectioneerd. “Alle schoolherinneringen die voor mij tellen, zijn verbonden met theater”, vertrouwt ze ons toe. Vooral het idee van “samenwerken aan een groepsproject. Het is logisch dat ik zo graag op tournee ga, want het is hetzelfde soort concept.”

Die ervaring met een miljoen vermenigvuldigen geeft een vaag idee van hoe het is om het voorprogramma te zijn van een gigantische tour zoals de Eras Tour van Taylor Swift, die net is afgelopen. Tijdens ons gesprek maakt Abrams zich klaar voor haar laatste concerten in Vancouver, waarna ze haar eigen shows in Europa en Azië zal beginnen. Eras was “echt magisch om een ​​miljoen redenen”, zegt ze. “In dezelfde sfeer zijn als Taylor en haar hele team — van dansers tot de band en technici —, omringd door mensen die er elke avond iets bijzonders van willen maken, is een voorrecht.”

Vandaag praten we over het laatste collectieve project waar de nieuwe Chanel ambassadeur aan meedoet: de lente/zomer 2025 pre-collectiecampagne van het modehuis, geregisseerd door Sofia Coppola en gefotografeerd door Craig McDean. Abrams showt meerdere looks, variërend van een honkbaljack met een bermuda tot elegante tweed-sets met parels versierd.

Mannequin habillée en CHANEL.

© Craig McDean

Abrams en Coppola hadden elkaar nog nooit ontmoet voor deze samenwerking, maar Abrams vertelt dat ze “mega-fan” is van de regisseur. “Het was een gekke droom om met haar samen te werken, haar op welke manier dan ook te leren kennen”, legt ze uit. Ze delen beiden een bijzondere interesse voor vrouwelijke symboliek. Coppola vertelt dat, toen ze aanwezig was bij Abrams’ concert in de Radio City Music Hall met haar dochter, ze opmerkte dat veel jonge meisjes strikken droegen, wat kenmerkend is voor Abrams’ stijl. “Ik wist niet dat jouw strik een fenomeen was geworden”, bekent Coppola. “Ik keek om me heen en de zaal was vol met meisjes met strikken… het leek wel een geheime cult.”

“Het is grappig dat het je zo opviel,” antwoordt Abrams. “Ik droeg strikken op het podium, maar het was niet iets wat ik dagelijks deed. Het zien van dit symbool als een herkenningsteken van mijn gemeenschap vind ik ontroerend.” Ze draagt zelfs een strik op een van de campagnebeelden en waardeert over het algemeen meer formele podiumoutfits. “Ik zie het podium graag als een excuus om iets anders te dragen dan mijn gebruikelijke spijkerbroek en trui”, vertrouwt ze ons toe. “Hoe beter ik mezelf leer kennen en hoe sterker ik me in mijn lichaam voel, des te meer ik wil experimenteren.”

Mannequin habillée en CHANEL.

© Craig McDean

Coppola omschrijft het realiseren van een Chanel-campagne als “een jeugddroom” en liet zich inspireren door de campagnes uit de jaren 80 die ze bewonderde. Opgegroeid naast Carole Bouquet, een Franse actrice en voormalig Chanel-muze, zag Coppola in haar een voorbeeld van vrouwelijkheid. “Ze was als een tante voor mij, een Chanel N°5 vrouw, chic en Parijs. Dat was mijn visie van vrouwelijkheid”, herinnert ze zich. Als tiener koesterde ze zorgvuldig een flesje Chanel-parfum op haar kaptafel. Abrams vertelt ondertussen over de herinnering aan haar glamoureuze grootmoeder, met een Chanel-lippenstift prominent op haar dressoir. “Het was als een schat die ik kwam bewonderen,” vertelt ze.

Op de set nam Coppola Polaroids van de backstage (ze beloofde Abrams een foto van haar met de hond van een Chanel-medewerker te sturen). “Gewoon aanwezig zijn op deze set was een cadeau”, zegt Abrams. “Hoe meer ik het werk van Sofia ontdek, hoe meer het resoneert met mijn vormende ervaringen. Terwijl ik opgroei, wordt deze connectie steeds sterker.” De bewondering is wederzijds: Coppola benadrukt dat “afgezien van haar schoonheid, Gracie de zeldzame elegantie van vandaag belichaamt. Ze is intelligent, bedachtzaam en een oprechte songwriter. Chanel staat voor mij voor elegantie en cultuur.”

Tijdens het interview viert Abrams ook het virale succes van haar single That’s So True, een ironisch break-up nummer. “Het is de kers op de taart van een project dat zo leuk was om te maken”, zegt ze. Ze vertelt dat het schrijven van dit nummer met haar huisgenoot en collaborateur Audrey Hobart een moment van pure lichtheid was. Haar recente nominatie voor de Grammy Awards werd aangekondigd terwijl ze een verjaardagskaart aan het schilderen was voor een vriendin, tijdens een videogesprek met haar moeder. “Er was veel geschreeuw van blijdschap”, herinnert ze zich. Deze nominatie betreft haar samenwerking met Taylor Swift op het nummer us, van haar tweede album The Secret of Us. “Genomineerd zijn met Taylor, die ik als kind bewonderde, is gek. Vooral na al die memorabele momenten van haar bij de Grammy’s waar ik erg van onder de indruk was.”

Terwijl haar roem onlangs enorm is gegroeid, geeft Gracie Abrams toe dat ze heel strikt is in het niet lezen van online commentaren. (“Dat is heel wijs van je,” onderbreekt Coppola.) “Het is mijn manier om mijn gemoedsrust te behouden,” legt ze uit. “De interacties die ik met vreemden op straat heb, zijn altijd aangenaam en respectvol, het zijn echte gesprekken, ver verwijderd van de giftige opmerkingen die je online kunt vinden.” Ze voegt eraan toe: “Ik heb niets te winnen bij interactie met dat op hol geslagen projectiel dat internet is.”

Mannequin habillée en CHANEL.

© Craig McDean

Na haar film Priscilla, uitgebracht in 2023, is Sofia Coppola volgens haar eigen woorden in de “beginselen” van een nieuw idee dat ze omschrijft als “nog vaag”. Net als haar eerdere films, zal dit project draaien om een vrouwelijk personage. “Er is iemand die me momenteel bezighoudt,” vertrouwt ze ons toe. Ze voegt eraan toe: “Ik ben altijd aangetrokken tot verhalen waarin ik me kan identificeren met vrouwen. En ik heb het gevoel dat er tegenwoordig niet veel films zijn waar vrouwelijke personages me echt aanspreken.”

Ze denkt ook aan de 25e verjaardag van Virgin Suicides, dat elke dag nieuwe fans aantrekt onder Gen Z en alfa. “Ik denk dat Kirsten [Dunst] en ik vertoningen zullen organiseren of iets in die geest,” belooft ze. “Ik heb altijd een echte connectie gevoeld met deze levensfase. Het is iets dat me diep inspireert… Een groot deel van mijn werk verkent de overgang naar volwassenheid bij jonge vrouwen, en wetende dat dit mensen blijft raken, maakt me blij.”

Mannequin habillée en CHANEL.

© Craig McDean

Zoals ze zelf zegt, vindt het creatieproces van films plaats over zeer lange tijd. Daarom onderzoekt Sofia Coppola ook meer onmiddellijke projecten. Er werd haar gevraagd om het ontwerp van een hotel te bedenken, een idee dat ze serieus overweegt (stel je voor: verblijf in Hotel Sofia!). Ze denkt ook na over een veel ambachtelijker project: het publiceren van een fanzine. Ze vertelt zelfs dat ze deze al op de middelbare school maakte, door de kopieermachine van het kantoor van haar vader te gebruiken.

Dan wordt Gracie Abrams gevraagd of ze ooit zou overwegen om de filmwereld in te gaan, net als haar vader, de regisseur J.J. Abrams, en een groot deel van de Coppola-familie. “Het idee spreekt me enorm aan, ook al zoek ik het niet actief op. Maar op dit moment sta ik gewoon open voor wat het universum me kan brengen,” zegt ze, vooral met betrekking tot het schrijven van scenario’s. “Ik vind het geweldig om sinds de middelbare school dialogen te schrijven. Ik ben daar tijdens mijn jaren op Barnard mee doorgegaan en ik bewaar in het geheim imaginaire dialogen die ik al jaren creëer. Op dit moment kijk ik ernaar uit om terug te gaan naar de studio omdat ik door een fase ga die bijzonder interessant lijkt. Elke keer dat ik de afgelopen maanden de studio in ging, had ik het gevoel dat ik nooit meer een lied kon schrijven. En toch, elke keer kom ik eruit met iets wat me verrast. Dus ik denk dat mijn geest gericht is op het doorzetten van die impuls, zolang het duurt om tot de kern van dit album te komen.”

Via ELLE US