Actrice Whitney Peak doorbreekt barrières met haar nieuwe rol als ambassadrice voor Coco Mademoiselle van Chanel.
Het is vrijdag, 15.00 uur in Parijs en actrice Whitney Peak straalt van oor tot oor, zelfs tijdens een Microsoft Teams-vergadering. Ze heeft een aankondiging, een enorme. Het is het soort nieuws waar acteurs voor leven. Geen superheldenfranchise, maar beter, groter en glamoureuzer dan dat. Zo groot dat het niet eens een droom is die de Oegandees-Canadese dacht te kunnen dromen.
De Gossip Girl en Hocus Pocus-ster is al het gezicht van Chanel, maar binnenkort zie je haar op een nog grotere manier het merk vertegenwoordigen, als het gezicht van de geur COCO MADEMOISELLE. Daarmee is zij het eerste zwarte gezicht van een Chanel-geur en een van de weinige zwarte gezichten in parfumadvertenties. ELLE sprak met Peak over parfumrituelen, haar geurherinneringen en het deel uitmaken van de geschiedenis.
Vertel me wat er gebeurde toen je ontdekte dat je het gezicht van Coco Mademoiselle zou worden.
“Mijn manager strooide al een tijdje met hints. Hij en mijn team zeiden, ‘Oh, er ligt misschien een parfum in je toekomst. Er is misschien iets gaande, er is misschien een bepaalde campagne,’ heel vaag. En op een dag werd ik gebeld door het hele team. Ik had zoiets van ‘Oh nee, dit wordt of iets heel ergs en angstaanjagends of het wordt heel goed. Wat is er gebeurd? Wat is er aan de hand?’ En toen zei hij, ‘Chanel wil je de COCO MADEMOISELLE campagne geven’.
Inwendig dacht ik ‘Oh, echt? Cool’, omdat ik altijd probeer te voorkomen dat ik te enthousiast word en het dan op niets uitdraait. Daarom stelde ik mijn verwachtingen superlaag. Ik vroeg mezelf af, ‘Waarom? Waarom willen ze dat ik dit doe?t Toen hebben we alles gefilmd en opgenomen en nu komt het over een paar maanden uit en is het echt. Het voelt gek, maar ik ben zo blij.”
Ik herinner me de advertenties die net minifilms waren met personages en uitgebreide sets. Speel je een personage?
“Het voelde als een minifilm. Iedereen op de set noemde mijn personage Coco. ‘Oké, het is gekke Coco, ze gaat uit met haar vrienden en ze heeft zoveel plezier.’ Of ‘Het is sexy Coco. Ze ligt in bed met haar geliefde.’ Ik maakte gebruik van delen van mezelf die ik nooit eerder had onderzocht. Ik heb altijd een jong persoon op het scherm gespeeld. Het was heel interessant voor me om dit volwassen personage te spelen. Ik kreeg een glimp van hoe mijn volgende decennium eruit zou zien. Dat was leuk.
Ik dacht aan plezier, sensualiteit, spontaniteit, zelfverzekerdheid, intelligentie en onafhankelijkheid, aan het gevoel dat parfum opdoen me geeft. Het is als de finishing touch, dat beetje extra zelfvertrouwen. Als een verlengstuk van je persoonlijkheid.”
Wat is je eerste geurherinnering?
“Letterlijk gesproken zou ik zeggen babypoeder. Ik kan me alleen de babyproducten herinneren, zoals het Johnson & Johnson spul waarmee mijn moeder me altijd inzeepte. Waarschijnlijk ook alles wat mijn moeder altijd droeg. Ze heeft een heel specifieke geur, die ik overal kan aanwijzen – een combinatie van cacaoboter en amandelolie. Ook haarproducten, zoals haarcrème. Ze heeft een haarcrème dat ze gebruikt en dat ik ruik als ik haar omhels.
Eten is ook een groot deel van mijn leven en mijn cultuur. Ik hou van Afrikaans eten, en de geur van bakbananen, dat raakt me gewoon. En ook pilau, dat is rijst met kruiden, vlees en groenten en veel specerijen. Het ruikt naar jerk chicken, saus en stoofpot.”
Hoe associeer je geuren met zelfzorg?
“Ik hou er niet van om niet lekker te ruiken. Als ik weet dat ik deodorant of mijn parfum heb overgeslagen en ik heb er geen bij, dan heb ik gewoon niet het gevoel dat ik ergens moet zijn. Ik moet naar huis, me opfrissen en mijn parfum opdoen. Het is een vorm van zelfzorg omdat het je zelfvertrouwen versterkt. Je wilt de beste versie van jezelf naar voren brengen, en je wilt je op je gemak voelen in de ruimtes waar je bent. Je bent zo dicht bij mensen, en ik hou ervan om mijn vrienden te knuffelen. Het is het mooiste compliment als iemand je vertelt dat je lekker ruikt. Dat is het eerlijkste compliment dat ik kan krijgen.”
Associeer je dit parfum met een bepaalde fase in je leven?
“Ik word bijna 20. Ik verhuisde naar New York toen ik 17 was en begon met Chanel te werken op mijn 18e. Sindsdien woonde ik op mezelf, moest ik meer verantwoordelijkheid nemen en dingen voor mezelf doen. Mijn moeder leerde me al heel vroeg hoe ik die dingen moest doen, godzijdank. Maar groeien en worden, en mezelf toestaan om in en uit fases te komen voelt passend voor de fase waarin ik me nu bevind. Als ik me jong wil voelen wanneer ik zestig ben of zo, spuit ik gewoon een beetje MADEMOISELLE en ga ik terug naar de tijd van mijn jeugd.”
Wat is jouw parfumritueel?
“Ik doe wat op als ik me aankleed, nadat ik mijn make-up heb gedaan. Wanneer ik de deur uitga, staat er een flesje parfum klaar. Ik spray mezelf en iedereen om me heen, want ik heb zoiets van, ‘Kom op. We moeten er goed uitzien en goed ruiken.’ En ik heb er altijd een in mijn tas. Voordat ik een restaurant binnenga, en wanneer ik naar het toilet ga, spray ik een beetje om er zeker van te zijn dat het er nog is. Ik doe het altijd op mijn huid, op mijn polsen, en dan de zijkanten van mijn nek en in mijn haar, want ik heb het gevoel dat het heel goed in je haar blijft zitten.”
Ik kan me voorstellen dat je veel geleerd hebt over Coco Chanel als historisch figuur. Is er iets belangrijks dat je opvalt?
“Ik wist eerst niet veel over wie ze was, maar ik heb veel geleerd. In haar tijd was het niet gebruikelijk om eigenzinnig, onafhankelijk, slim en gedreven te zijn en te rebelleren tegen alle verwachtingen van de maatschappij. Ik bezocht haar appartement en kreeg een hele presentatie over haar en haar geschiedenis. Ik leerde over haar relaties en hoeveel ze van zichzelf gaf aan de mensen om haar heen. Ik kreeg de archieven te zien. Ik voel me heel erg verbonden met het Chanel-erfgoed.”
Je bent het eerste zwarte model voor een Chanel geur. Wat betekent dat voor jou?
“Het is krankzinnig. Echt waar. Niet krankzinnig op een gekke, ‘dit is bizar’-manier, maar ook gewoon dat ik het ben. Ik kan het niet eens bevatten. Ik voel me heel gelukkig en ik ben zo blij dat ik dit mag doen. Toen ik jonger was, zag ik mezelf nooit in deze positie, en ik zag of voelde me nooit vertegenwoordigd. Het feit dat ik dit nu doe op mijn leeftijd met Chanel is zo… Ik weet het niet. Ik ben gewoon trots op mezelf. Het is zo cool.”
Wat hoop je dat andere jonge mensen zullen voelen als ze jou zien als het gezicht van het parfum?
“Ik hoop dat het ieders perceptie van kansen vergroot. Vaak is er een manier waarop dingen worden gedaan, of is er een bepaald uiterlijk of iets waarvan mensen denken dat het de norm is, of meer gewaardeerd of gewild. Het is gewoon een nieuwe stap om mensen te laten zien dat het niet uitmaakt. Je moet doen wat je moet doen, en doen waar je van houdt, en hopen dat het je lukt. Ik ben emotioneel aan het worden. Ik hoop echt dat het iedereen laat zien, ‘als ik het kan, kan jij het ook’. Je moet gewoon in jezelf geloven en alle risico’s nemen.”
LEES OOK: Door deze typische fouten blijft je parfum niet hangen