De allereerste Sustainability Award van Zalando gaat naar …

Gepubliceerd op 16 februari 2021 door Malvine Sevrin en Virginie Dupont
De allereerste Sustainability Award van Zalando gaat naar …

Tijdens de online versie van de Copenhagen Fashion Week ontving House of Dagmar de eerste Sustainability Award van Zalando. Een prijs die aantoont dat Zalando een nieuwe, positieve richting inslaat in de modewereld.

De Deense hoofdstad was altijd al zijn tijd ver vooruit op het vlak van duurzaamheid. De laatste Fashion Week, die plaatsvond van 2 tot en met 4 februari 2021, is daar nog maar eens het bewijs van. 33 Scandinavische merken presenteerden hun herfst-wintercollecties 2021 online via copenhagenfashionweek.com, een website die toegankelijk is voor iedereen.

Zalando, partner van Copenhagen Fashion Week

Zalando, Europa's toonaangevende mode- en lifestyleplatform, en Copenhagen Fashion Week gingen een driejarig strategisch partnership aan. Samen lanceerden ze hun eerste modeweek als partners. Daarnaast creëerden een virtueel Greenhouse. Dankzij die digitale immersieve ervaring konden modeliefhebber duurzamere modecollecties ontdekken. Naar aanleiding daarvan werden twee Deense merken geselecteerd als finalisten voor de Zalando Sustainability Award: House of Dagmar en Marimekko. Beide labels konden hun creatieve visie en passie voor duurzaamheid delen. Het doel van de nieuwe award? Modemerken stimuleren om bij het ontwerpen en produceren alternatieven te overwegen die bijdragen aan een duurzamere toekomst.

Zalando Greenhouse
Zalando Greenhouse, de virtuele serre

Het initiatief sluit aan bij Zalando’s duurzaamheidsstrategie, do.MORE. De strategie heeft als doel de consumenten op weg helpen om de inspiratie en informatie te vinden die ze nodig hebben om op een ecologisch verantwoorde manier aankopen te doen. Bij Zalando beseffen ze dat ze een deel van het probleem waren in de mode-industrie. Vandaag streven ze ernaar bij te dragen tot de oplossing door hun connecties en technologie ter beschikking te stellen en zo de modewereld op een positieve manier te veranderen. Het uiteindelijke doel voor Zalando is uitgroeien tot een duurzaam platform met een positieve impact op mens en planeet.

5 vragen aan House of Dagmar, de eerste winnaar van Zalando’s Sustainability Award

De grote winnaar van deze eerste editie werd uiteindelijk House of Dagmar. Dat heeft het label te danken aan zijn niet-aflatende inspanningen om trendy ontwerpen te produceren van hoge kwaliteit die een lage impact hebben op de planeet. Het Zweedse merk werd in 2005 opgericht door drie zussen, Karin Söderlind, Kristina Tjäder en Sofia Wallenstam, die het erfgoed van hun overleden grootmoeder Dagmar wilden voortzetten.

Het merk gebruikt liever gerecycleerde materialen dan nieuwe stoffen, en kiest voor alternatieven waarbij minder chemicaliën en water aan te pas komen. In de nieuwe collectie draagt 90% van de kledingstukken het label GOOD CHOICE, wat aangeeft dat ze gemaakt zijn van duurzamere stoffen. House of Dagmar blijft kritisch voor zichzelf: in 2017 begon het merk de watervoetafdruk van de gebruikte vezels te meten, en sindsdien heeft het zijn waterverbruik met 41% verminderd. De jury benadrukte ook de inspanningen die House of Dagmar zich getroost om ervoor te zorgen dat de rechten en het welzijn van de werknemers voldoen aan de hoge normen van het merk.

In de komende maanden zullen House of Dagmar en Zalando samenwerken aan een exclusieve collectie waarbij ze verder op zoek gaan naar duurzame oplossingen.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by House of Dagmar (@houseofdagmar)

ELLE: Zie je dit partnership met Zalando als een manier om een breed publiek warm te maken voor duurzame mode?

House of Dagmar: Samenwerken met een partner als Zalando is een fantastische kans om meer mensen te laten kennismaken met ons merk en de boodschap die we uitdragen. Het maakt duurzame alternatieven toegankelijker voor klanten, en het helpt zeker ook om meer mensen te informeren en te stimuleren om op een duurzamere manier aankopen te doen.

Jullie ontwerpen zullen visibiliteit krijgen op de site van Zalando. Wat verwachten jullie daarvan?

We kijken er heel erg naar uit om met Zalando samen te werken en een capsule collection uit te brengen in de herfst van dit jaar. De collectie zal de filosofie van House of Dagmar echt weerspiegelen. Zo zullen duurzamere stoffen en materialen worden gebruikt. We hopen dat sommige mensen die tot nog toe niet stilstonden bij duurzaamheid geïnspireerd zullen raken om dat wel te doen wanneer ze de collectie zien.

Is het imago van duurzame mode de laatste jaren veel veranderd?

Ja, en dat was ook nodig! Er is nog veel werk voor de boeg, en wij nemen graag onze rol op in dit proces.

 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by House of Dagmar (@houseofdagmar)

De Copenhagen Fashion Week en de Deense ontwerpers zijn een voorbeeld voor de mode-industrie. Ben je daar trots op?

Copenhagen FW is al lang een voorloper als het gaat om het promoten van duurzaamheid in de hele wereld. Zo hebben de organisatoren dit seizoen geopend met een virtueel mode-evenement, heel vernieuwend! Wij zijn er trots op Deense ontwerpers te zijn en we dragen graag ons steentje bij door te laten zien hoe modemerken duurzamere processen kunnen creëren.

Denk je de andere spelers in de modewereld klaar zijn om een groenere weg in te slaan?

Dat zouden ze toch moeten zijn! We hebben geen keuze. Als we onze toekomst en die van onze kinderen veilig willen stellen, moeten we de dingen anders aanpakken.

Een groot deel van de collectie herfst-winter 2021 collectie zal verkrijgbaar zijn op Zalando.

LEES OOK:

Hebben: Anine Bing lanceert eerste sportcollectie

6 Netflix-series en -documentaires voor fashionista’s