De mode-industrie is vervuilend, dat weten we intussen allemaal. Maar in plaats van zich bij de feiten neer te leggen, tonen Scandinavische landen hoe het anders kan. Copenhagen Fashion Week voerde zo onlangs een duurzaam actieplan in, een initiatief waar de grote modesteden alleen maar van kunnen leren.
Platform voor verandering
Hoewel Kopenhagen de eerste modestad is met een groen beleid, rommelt het in Scandinavië al langer. Vorig jaar werd Stockholm Fashion Week letterlijk gecanceld omdat het niet duurzaam genoeg kon zijn. Daarnaast zijn ook Scandi merken al langer op zoek naar ecologische oplossingen, H&M experimenteert bijvoorbeeld met een huurservice. En nu is er dus dat beleid van Copenhagen Fashion Week, een actieplan dat enkele grote doelen stelt voor de komende drie jaar.
“Copenhagen Fashion Week is de culturele en commerciële ontmoetingsplaats van de Scandinavische mode-industrie. Dit geeft ons een enorme verantwoordelijkheid en het potentieel om impactvolle veranderingen te creëren in de industrie in het algemeen. Door deze richting in te slaan gaan we van een traditioneel evenement naar een platform voor industriële verandering”, aldus Cecilie Thorsmark, Chief Executive van de Copenhagen Fashion Week.
Zo wil Copenhagen Fashion Week duurzaam worden
Zero waste evenement
Wat verandert er nu concreet? Een eerste stap is om de impact op het klimaat met 50% te verminderen, met een compleet zero waste evenement in 2022 als het ultieme doel. Daarnaast geeft Copenhagen Fashion Week haar ambitie te kennen om de industrie in het algemeen te stimuleren en ondersteunen. De bedoeling is om partners, andere modeweken en merken te betrekken bij het actieplan.
Merken die moeite doen
Een tweede cruciale stap is om de merken aan te sporen groener te worden. Hoe ze dit willen klaarspelen? Door labels die niet aan de eisen voldoen simpelweg geen plek meer te geven op de Fashion Week. Enkele van die 17 eisen zijn bijvoorbeeld dat minstens de helft van de kledingstukken uit duurzame materialen moet bestaan, of dat onverkochte kleding niet mag worden vernietigd. Bovendien wordt van merken verwacht dat ze zelf extra stappen zetten richting een duurzame strategie.
Deze beslissingen zijn niet zonder risico, want deelnemers zullen een hogere prijs moeten betalen willen ze hun uitstoot compenseren. Ook is het een gedurfde keuze om merken die niet voldoen aan de eisen niet langer toe te laten op de modeweek (op lange termijn). Copenhagen Fashion Week vertrouwt er duidelijk op dat de mensen en de merken zullen volgen, en dat hopen wij ook van harte.