Huda Kattan over haar succesvol beauty imperium

Geüpdatet op 16 juli 2019 door Virginie Dolata en ELLE België
Huda Kattan over haar succesvol beauty imperium

Huda Kattan is meer dan een superpopulaire beautyvlogger. De Iraaks-Amerikaanse schone runt haar eigen merk, Huda Beauty, en toverde zelfs een nieuwe dag op de kalender: 29 juli, National Lipstick Day! “Omdat een vrouw met lippenstift zich sterk voelt. En sterke vrouwen zijn niet te stoppen!”

In minder dan zes jaar tijd bouwde beautista Huda Kattan haar merk Huda Beauty uit tot een toonaangevend schoonheids­bedrijf. Daarmee veroverde de onderneemster een plekje op de Selfmade Women List van Forbes America. Onderweg verzamelde ze ook bijna 37 miljoen fans op Instagram. Kracht staat centraal in Kattans filosofie: “Beautyproducten beïnvloeden hoe een vrouw zich voelt. En een vrouw die zich sterk voelt, is onbevreesd, niet te stoppen.” Het verhaal achter Huda’s succes.

Hoe is het allemaal begonnen?

“Ik was altijd al geobsedeerd door valse wimpers. Ik draag ze sinds mijn tienerjaren. Ze maken letterlijk deel uit van mijn dagelijkse make-up. Toen ik als make-upartiest begon te werken, was ik nooit tevreden met de kwaliteit of stijl van de wimpers die ik in de handel vond. En dus begon ik ze zelf te combineren of aan te passen aan de ogen van mijn klanten. Mijn zus Mona vroeg me waarom ik mijn eigen lijn niet begon. Uiteindelijk lanceerde ik mijn eerste collectie van met de hand ontworpen wimpers bij Sephora in de Dubai Mall.”

Hoe verklaar je het ongelooflijke succes van Huda Beauty?

“Het hielp zeker dat ik verschillende jobs in de beauty-industrie heb gehad. Ik heb als blogger gewerkt maar ook als make-upartiest en ik heb samen met fabrikanten producten gecreëerd in het laboratorium. Dankzij die brede ervaring heb ik de schoonheidsindustrie echt leren waarderen en begrijpen. Een andere verklaring voor ons succes is onze bereidheid om te luisteren naar onze volgers op sociale media. Ik word voortdurend geïnspireerd door de commentaren en verzoeken op Instagram. Als we nieuwe producten creëren, houden we altijd rekening met wat onze volgers willen. We maken nooit iets waar geen vraag naar is.”

Moedig je collega’s, vrienden en zusters aan en je krijgt die energie tien keer terug

Je hebt gesproken aan de Universiteit van Harvard en werd geïnterviewd door The Business of Fashion en heel wat andere media. Hoe voelde dat?

“Dat soort speeches vraagt veel voorbereiding. Vooraf ben ik heel nerveus, maar dan herinner ik mezelf aan het belang van mijn boodschap. Als wat ik zeg invloed heeft op hoe één iemand denkt of voelt, dan zijn alle zenuwen en paniek volledig de moeite waard. Spreken op Harvard was een oefening in nederigheid en waarschijnlijk een van de meest bepalende momenten in mijn carrière. Harvard University staat zó hoog aangeschreven. Het betekende veel voor mij en mijn team om te kunnen spreken over female empowerment in een aula vol vrouwen die het business programma volgen.”

Wat is jouw definitie van female empowerment?

“Vrouwen die vrouwen ondersteunen. Niets zo krachtig als de energie in een groep zelfstandige vrouwen.”

Zou je jezelf als feministe omschrijven?

“Absoluut! Zodra je akkoord bent dat mannen en vrouwen gelijke rechten verdienen, ben je een feminist. Het is een schande dat er nog altijd een superachterhaalde kijk bestaat op het feminisme. Het heeft niets te maken met je oksels niet scheren of je bh verbranden, maar alles met het opeisen van een gelijke behandeling.”

Wat is het schokkendste dat jij als vrouw al bent tegengekomen?

“Ik ben altijd geschokt wanneer ik een andere vrouw hoor zeggen dat ze géén feministe is. Ik ben dat zelf altijd geweest en heb nauw mogen samenwerken met enkele van de meest fantastische vrouwen in de sector. Het verbaast me altijd als vrouwen hun rechten niet verdedigen of het gevoel hebben dat ze niet dezelfde rechten verdienen als mannen.”

Welke positieve ervaring springt eruit?

“Ik ervaar een enorme kracht van vrouwen in de schoonheids­sector. Huda Beauty bestaat uit een heleboel sterke kick-ass vrouwen. Het is zo ongelooflijk om te zien wat we de afgelopen zes jaar hebben bereikt.” Huda Kattan beauty interview

Ooit gaf je een baan in de financiële sector op om je in te schrijven bij de make-upschool van Joe Blasco en visagiste te worden?

“Het onmogelijke is mogelijk, en dat is echt speciaal.”

Make-up verandert de manier waarop je over jezelf denkt

Hoewel je afstudeerde in de financiële wetenschappen aan de Universiteit van Michigan, vond je je eerste stappen als zakenvrouw best moeilijk. Hoe komt dat?

“In het begin werden we vaak oneerlijk behandeld. Een van de grootste misvattingen bij verdelers en verkopers was dat we geen serieus merk waren, maar wat meisjes met een hobby. Ik denk niet dat een man hetzelfde zou hebben meegemaakt. Gelukkig hebben mijn zussen en ik nooit de ambitieuze visie voor ons bedrijf willen bijstellen. We bleven gefocust en uiteindelijk besloot Sephora in de Dubai Mall om onze wimpers in de etalage te leggen. Dezelfde dag nog waren ze uitverkocht.”

Een paar jaar geleden zei een vrouwelijke CEO dat ze geen make-up kon dragen als ze respect wilde krijgen van haar collega’s. Denk je dat de mentaliteit intussen is veranderd?

“Absoluut! Ik volgde net het nieuws over Alexandria Ocasio-Cortez, de Amerikaanse senator die alle krantenkoppen haalde met haar felrode lippen en gouden oorringen tijdens haar inauguratie. Ik moedigde haar aan vanachter mijn scherm! Ik geloof echt dat er in de wereld plaats is voor ieders individualiteit. Er zijn de afgelopen jaren zoveel bewegingen geweest die zelfacceptatie en zelfexpressie aanmoedigen. Jezelf uitdrukken via cosmetica ligt in dezelfde lijn.”

Wie is je vrouwelijke rolmodel?

“Mijn grootste inspiratie is mijn jongere zus Mona. Met haar visionaire ideeën en zakelijke instinct was zij een drijvende kracht achter de lancering van Huda Beauty. Als kind deed Mona mee aan schoonheidswedstrijden, die heel populair zijn in het zuiden van de Verenigde Staten, en ik vond het fantastisch om haar make-up te doen. Ze was een beetje mijn pop. Zelfs nu nog is ze mijn muze, mijn icoon en soms mijn proefkonijn, maar uiteindelijk ook een van mijn grootste fans. Ze heeft zo’n zachte, vriendelijke ziel!”

huda kattan
Huda Kattan met haar zus Mona

Wat zijn je twee of drie beste schoonheidsgeheimen voor een empowered gevoel?

“Ik ben een grote believer in de kracht van make-upproducten. Ze transformeren je, geven je extra zelfvertrouwen en veranderen de manier waarop je denkt over jezelf. Dat is de schoonheid van beauty­crèmes: ze stellen je in staat om op elk moment te zijn wie je wilt zijn. Tegelijk houden ze de mogelijkheid open om een paar seconden later een andere ‘jij’ te worden. Dat is heel bevrijdend. Ik zou iedereen aanraden om te experimenteren met verschillende looks. Gebruik eens een donkere oogschaduw om je ogen beter te doen uitkomen, of schmink jezelf een power lip en voel wat dat met je doet. Make-up is voor vrouwen wat een strak pak is voor mannen. Een boost voor het zelfvertrouwen!”

Wat zijn je beauty essentials?

“Oh my god, er zijn er zoveel! Mijn top drie zou bestaan uit een pincet, een lipcontourpotlood en een goede mascara. Een pincet zit áltijd in mijn handtas! Dat is belangrijk voor mij als vrouw met redelijk wat haargroei. En ik verlaat nooit mijn huis zonder onze Huda Beauty Lip Contour Pencil in de kleur Trendsetter. Dat is een van mijn ride or die-producten. Ik draag elke dag valse wimpers, maar Maybelline Colossal Big Shot-mascara komt dicht in de buurt als vervanger. Ik heb al ontelbare mascara’s uitgeprobeerd, van goedkope tot luxemerken, en deze is echt de beste.”

Welke boodschap zou je vrouwen over de hele wereld willen meegeven?

“We‘ve got this! Onderschat nooit de kracht van vrouwen die vrouwen ondersteunen. Moedig je collega’s, vrienden en zusters aan en je krijgt die energie tien keer terug. Het is verbazingwekkend wat we kunnen bereiken als we elkaar steunen en elkaars cheerleaders zijn.”

Kun je nog iets vertellen over je uitvinding, National Lipstick Day, die wereldwijd op 29 juli wordt gevierd?

“Ik kocht de rechten op National Lipstick Day in 2016 om de lancering van onze Liquid Matte-lippenstift te vieren. We wilden dat iedereen onze stap naar de categorie lipstick zou opmerken en vonden dit een leuke manier om over onze nieuwe producten en tinten te praten. Onze nieuwe Demi Matte-lipsticks hebben we vorig jaar ook op National Lipstick Day gelanceerd.”

Denk je dat vrouwen alles kunnen hebben?

“Absoluut! Met passie en focus is alles mogelijk.”