Glossier Play of Glossier nay?

Geüpdatet op 13 maart 2019 door ELLE België
Glossier Play of Glossier nay?

Make-upmerk Glossier lanceerde maandag het nieuwe Glossier Play, een make-uplijn die net dat tikkeltje extra glitter toevoegt aan je leven. Dat de collectie absolutely fabulous is, dat  is zeker. Maar is het wel even fantastisch voor het klimaat?

Glossier Play

View this post on Instagram

Tomorrow—the world is your Playground!

A post shared by Glossier Play (@glossierplay) on

Glossier waagt zich aan de glittertrend met Glossier Play. Het beautylabel wil met hun nieuwe zustermerk een publiek bereiken bij wie het toch allemaal wat feestelijker mag. De nieuwe lijn is er speciaal voor wie die 'regenbogen en glitter als ontbijt eet'. Zo schittert model Troye Sivan in de campagnebeelden in een knallende make-uplook waar je spontaan disco vibes bij krijgt.

De Glossier Play-lijn bevat 4 producten en 2 make-uptools:

  • Vinilyc Lip: een lip vinyl in click-penformaat te verkrijgen in 6 verschillende kleuren.
  • Niteshine: een liquid highlighter van parelpoeder te verkrijgen in 4 verschillende kleuren.
  • Colorslide: een oogpotlood te verkrijgen in 14 opvallende kleuren.
  • Glitter Gelée: mirror glitter gel te verkrijgen in 4 verschillende kleuren.
  • The Detailer: een make-upborstel voor het appliceren van de Glitter Gelée.
  • Blade: een puntenslijper voor de Colorslide.

Een perfect pakket voor een funky avondje in de discotheek. #groovy

Troubles in Glossier paradise

Maar hoewel het Amerikaanse merk bekend staat om z'n focus op de huid en de wil van de klant, lijkt men toch met deze lijn de bal te hebben misgeslagen. Zo zou het artistiek werk van de campagnes niet eerlijk verkregen zijn en de make-up niet goed zijn voor de natuur, een gevoelig onderwerp in deze milieubewuste tijden.

Geen artistieke toestemming

Estée Laundry, de Diet Prada van de beautywereld, deelde een story van fotograaf David Thompson waarin hij uitlegt dat Glossier zijn idee gebruikt had zonder toestemming. Het make-upmerk wilde Thompsons werk gebruiken voor hun campagnes, maar de fotograaf weigerde dit voorstel. ''Ik kon gewoon niet meewerken aan iets waar ik niet achtersta.", aldus Thompson. Een 'nee' was blijkbaar niet genoeg voor het merk, want zijn ideeën werden toch overgenomen.

Schadelijke glitter

En alsof dat nog niet erg genoeg was, ging het merk een tweede keer de mist in. De glitter die in de make-up werd verwerkt, bestaat namelijk uit microplastics. Deze minieme plasticdeeltjes zijn niet biologisch afbreekbaar en zijn dus erg schadelijk voor het milieu. Zo komen ze via de riolering in de zee en vervolgens in vissenmagen terecht en diezelfde vissen durven wel eens op ons bord te belanden...

Glossier reageert

Glossier reageerde ondertussen al op de slechte feedback. "Voor ons is het milieu enorm belangrijk en daarom zullen we er alles aan doen om er onze prioriteit van te maken. We houden onze klanten op de hoogte van de stappen die we zullen ondernemen", liet het beautymerk weten. Ondertussen heeft Glossier al hun eerste stap in de goede richting gezet door het proces om glitter biologisch afbreekbaar te maken in gang te zetten. De verandering werd wel niet door Glossier zelf aangekondigd, maar een klant die dit bericht ontving, meldde het aan Estée Laundry. Toch blijft de kritiek dat het label hier eerder aan kon gedacht hebben.

(door stagiaire Morrigan Penninck)