Waarom luxe onbetaalbaar wordt

Gepubliceerd op 5 augustus 2013 door Laure Vandendaele
Waarom luxe onbetaalbaar wordt

ChanelAliceDellal

Jaar na jaar worden schoenen en handtassen van luxemerken duurder. Hun prijskaartjes schieten zelfs zodanig de hoogte in, dat maanden en maanden sparen niet langer voldoende is om die begeerde tas of dat paar schoenen de jouwe te kunnen noemen.
Luxe voor iedereen, dat is niet meer en vogue.

Terwijl de prijzen van ‘wegwerpkledij’ -zoals de kleren uit de bekende kledingketens worden genoemd - blijven dalen, worden de goederen van luxemerken duurder en duurder.
Betaalde je tien jaar geleden ‘slechts’ 4800 dollar (3635 euro) voor de Kelly bag van Hermès, tel je er in 2013 maar liefst 7600 dollar (5756 euro) voor neer. De droom om een Chanel 2.55 aan je arm te dragen wordt moeilijker en moeilijker waar te maken. De begeerde 2.55 kost anno 2013 immers evenveel als een Kelly bag tien jaar geleden.

Schoenen vergaat hetzelfde lot. De schoenenverslaving van Carrie Bradshaw zou haar vandaag de dag (zonder gulle bijdragen van Mr. Big) helemaal ruïneren. Een decennium geleden hoestte de columniste 485 dollar (367 euro) op voor een paar Manolo Blahniks, tegenwoordig belanden ze niet voor minder dan 755 dollar (571 euro) in je dressing room. Deze prijsstijging van maar liefst 57 procent is helemaal geen uitzondering. Volgens de US Consumer Index kan gesteld worden dat de prijzen van luxegoederen het afgelopen decennium met 60 procent toenamen, terwijl in andere branches een stijging van ‘slechts’ 27 als normaal gezien wordt.

Het is niet dat Louis Vuitton, Christian Louboutin, Chanel en c° je geen designerbag gunnen, de modehuizen zien in het huidige economische klimaat geen andere optie dan hun prijzen aan te passen. En ze hebben zo hun redenen.

•    Winst. Uiteraard willen de grote luxehuizen (veel) geld verdienen. In het luxesegment ligt de winstmarge rond de 65%. Dit betekent dat een tas met een productiekost van 1225 dollar (928 euro), een winkelwaarde van 3500 dollar (2650 euro) heeft.
•    Materiaal. Ook de aankoop van duurzame, kwalitatieve materialen wordt duurder. Zo nemen de veeprijzen (belangrijk voor het vervaardigen van lederwaren) almaar toe. Dit jaar is er in de VS alleen een prijsstijging van 7,3 procent. Ook de prijs van katoen schiet sinds de financiële crisis de hoogte in. Modehuizen zoals Louis Vuitton en Hermès investeerden flinke bedragen in Australische krokodillenkwekerijen om de productie van tassen in het pererdure materiaal veilig te stellen. En ook dat voelt de klant.
•    Personeelskosten. De lonen in lageloonlanden stijgen. In 2012 stegen de loonkosten in de Chinese privésector met 14 procent. De afgelopen 10 jaar verdubbelde het maandloon van de gemiddelde Aziatische fabrieksarbeider. In Afrika gingen de lonen met 18 procent omhoog, in Zuid-Amerika was er een stijging van 15 procent.
•    Marketing en reclame. Geen printcampagne zonder duur betaald topmodel. Geen spotje zonder de allure van een Hollywoordfilm. Chique websites. Billboards over de hele wereld. Peperdure modeshows. Geen luxemerk doet nog zonder. En dat komt de klant uiteindelijk duur te staan.

•    Begeerte. Zo werkt het: hoe duurder iets is, hoe exclusiever en aantrekkelijker het item wordt. Burberry kondigde in maart van dit jaar een prijsstijging aan om hun positie als luxemerk te behouden én om nieuwe, kapitaalkrachtige klanten aan te trekken.

•    U vraagt, u krijgt. Hoe duur tassen en schoenen ook worden, er zullen altijd mensen zijn die een smak geld neertellen om toch maar als enige met de meest exclusieve en dure spullen uit te pakken. De rijken worden bovendien alsmaar rijker. Het aantal mensen met een bijzonder hoog inkomen (high-net-worth-individuals) steeg in 2012 met maar liefst 9,2 procent. Het merendeel van deze superrijken is afkomstig uit de Verenigde Staten, al neemt het aantal miljardairs in nieuwe afzetmarkt Azië steeds toe.

Hoewel economen het erover eens zijn dat deze trend in het luxesegment van de modewereld zich blijft voortzetten, is het natuurlijk de vraag welk torenhoog bedrag een rationeel persoon voor een exclusieve handtas of een chique avondjurk wil neertellen. Wanneer is trop écht te veel en zullen gewone stervelingen zoals wij ooit nog een Chanel 2.55 bij elkaar gespaard krijgen? Voor die dromers zetten we de prijzen van enkele modeklassiekers op een rij.

bron: Business of Fashion