Interview: 8 dingen die je moet weten over JEFF, een 100% Brusselse collectie

Geüpdatet op 14 maart 2018 door Commercieel team
Interview: 8 dingen die je moet weten over JEFF, een 100% Brusselse collectie

De ondernemende vrouw achter de mooie creaties van JEFF? Dat is Victoria, een jonge, enthousiaste vrouw vol ideeën. Vijf jaar geleden stapte ze mee in de zaak van haar ouders die in 2002 een kledinglijn op de markt brachten met fancy truien. Wij ontdekten in een interview hoe haar leven er nu uitziet. 

In 2013 stapte jij mee in project JEFF. Vertel eens iets over dit merk?

JEFF Brussels is een vrouwenkledingmerk, het merk dat mijn ouders in 2000 hebben opgericht. Onze hoofdactiviteit is de distributie van onze kledinglijn in meer dan 130 Belgische en 200 wereldwijde multi brand stores. Maar we hebben ook net onze e-shop gelanceerd met de mooiste stukken uit de collectie, die wereldwijd verkrijgbaar zijn.

Je werkt samen met je ouders, het is dus eigenlijk een familiebedrijf. Welke voordelen kunnen jullie hieruit halen denk je?

Er wordt mij vaak verteld dat het niet gemakkelijk moet zijn om met je ouders te werken. In het begin moesten we er inderdaad aan wennen, vooral omdat er ook nog 5 anderen mensen bij ons werken. Iedereen moest zijn plaats vinden maar uiteindelijk viel alles in zijn plooi.

Het is voor mij een troef om met mijn familie te werken, vooral bij het maken van collecties. We zijn erg aanvullend: ik breng vooral de ‘young touch’ in het bedrijf, ik duw vaak mijn ouders in een richting die ze zonder mij misschien niet hadden genomen. Ze hebben meer dan 25 jaar ervaring in het bedrijfsleven en zij passen ook mijn onervaren ideeën soms aan. Het belangrijkste is dat wij goed praten met elkaar en dat lukt!

Interview: 8 dingen die je moet weten over JEFF, een 100% Brusselse collectie - 1

Je bent in een groot avontuur gestapt. Wat heeft jou overtuigd om die stap je wagen? 

Ik herinner me nog toen ik klein was dat ik mijn middagen in de showroom doorbracht, terwijl ik snoepjes at met de klanten. Ik keek graag naar de nieuwe collectie en gaf toen mijn ongezouten mening al.

Aan het einde van mijn journalistieke studies, had ik de keuze om aan te sluiten bij mijn ouders of niet. Wat mij motiveerde was gewoon het feit dat dit beroep op mijn lijf geschreven staat. Het is een levensritme waar ik van hou: we reizen veel, we ontmoeten veel mensen, we stellen onszelf voortdurend in vraag en we vervelen ons nooit. Het is een familiezaak en ik ben trots op wat mijn ouders gedurende 18 jaar hebben gerealiseerd. Ik zou nog trotser zijn moest ik het merk kunnen overnemen en op termijn kunnen evolueren.

1/

Hoe reageerden uw familie en vrienden op het nieuws dat je bij je ouders ging werken?

Mijn ouders hebben mij nooit beïnvloed, ze hebben me nooit gevraagd om bij hen te komen werken. Het was echt een beslissing die ik alleen heb genomen. Ik denk dat ze zelfs verbaasd waren toen ik hen vertelde dat ik bij hen wou werken.

Interview: 8 dingen die je moet weten over JEFF, een 100% Brusselse collectie - 2

Prachtige breisels is het DNA van JEFF, ook al is er ondertussen een ruime keuze aan modellen. Waarom hebben jullie gekozen voor gebreide kledingstukken?

Voor de lancering van JEFF waren mijn ouders bezig met een collectie die vooral uit unieke truien bestond. Daarom besloten ze om in deze richting verder te gaan.

Waar halen jullie inspiratie voor de materialen en motieven van jullie collecties?

Voor inspiratie, reizen we veel: Parijs, Londen, Milaan, Tokio, Hong Kong. We worden enorm geïnspireerd door deze reizen en we proberen dat om te zetten in onze ontwerpen. We willen kledij maken die je elke dag kan dragen, maar we willen ook dat ze een beetje fantasie uitstralen, en origineel zijn. We besteden veel aandacht aan de kleurkeuze. Er is bijvoorbeeld een echte vertrouwensrelatie ontstaan met de fabrieken die onze materialen maken. Zo gaan we meerdere keren per jaar naar Hong Kong om met onze fabrikanten samen te zitten.

Interview: 8 dingen die je moet weten over JEFF, een 100% Brusselse collectie - 3

Bij het realiseren van een ontwerp, hoe ga je dan juist te werk?

We gaan vaak uit van iets, of het nu een foto is, een tekening, een stuk stof of een kleur. We leggen dat op tafel en beginnen te brainstormen. Er wordt veel gediscussieerd en gedebatteerd over ideeën.  Het is trouwens heel belangrijk dat we onze ideeën kunnen zeggen zonder bang te zijn om beoordeeld te worden, zo kom je tot de beste ontwerpen. Wanneer het basisidee nauwkeurig is uitgewerkt, wordt een technisch gegevensblad opgesteld met nauwkeurige metingen en wordt het materiaal gekozen. Als het eerste prototype dan klaar is, bespreken we samen wat er beter kan of veranderd moet worden. Het is een lang proces en we veranderen veel van gedachten, maar dat houdt het spannend.

Tot slot, wat is je beste herinnering aan dit avontuur ?

Ik hou van alle aspecten in deze job maar de meeste voldoening haal ik, en ik denk dat ik ook namens mijn ouders kan spreken, uit de reactie van onze klanten wanneer ze de nieuwe collectie zien in de showroom of op de shows die we organiseren in Londen en Parijs. Ik ga graag “anonymous” naar de mooiste winkels waar we JEFF verkopen en daar ontdek ik onze pullovers in een heel nieuw universum tussen andere zeer mooie merken. Dat geeft mij echt een kick.

Deze rubriek is tot stand gekomen in samenwerking met JEFF.