De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben

Gepubliceerd op 22 Januari 2018 door Laure Vandendaele
De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben

Vandaag gaat de haute couture modeweek van start in Parijs. Nadien volgen de prêt-à-porter collecties van 's werelds grootste modehuizen. Bezeten door mode? Spijker je modekennis bij met deze 10 documentaires die je via Netflix kan bekijken.

Documentaires, docufiction, films en series, net zoals in je dressing vind je op de streamingwebsite een bonte mix aan materiaal om de bijzondere modewereld beter te leren kennen.

First things first: de documentaires. Sommigen geven je een goed gevoel, anderen leggen een paar pijnpunten van de industrie bloot maar je moet ze gezien hebben!

House of Z

house of z zac posen

Deze documentaire werd in 2017 door Vogue tot 'must see' uitgeroepen en werd geselecteerd voor het Tribeca Film Festival. Deze documentaire, met archiefbeelden en exclusieve interviews, gaat over de opkomst, ondergang en de comeback van de charismatische ontwerper Zac Posen.

MadDman: the Madden Story

madman the madden story

Nog zo'n gevallen held die door die er dankzij zijn werk weer bovenop kwam is schoenenontwerper Steve Madden. Deze docu vertelt het verhaal van de opkomst van Maddens miljardenbedrijf en zijn comeback na een financieel schandaal.

Manolo: the boy who made shoes for lizards

De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben - 5

Manolo Blahnik vertelt, samen met vele anderen waaronder Anna Wintour, over hoe zijn creatieve ambities zich naar het ontwerpen van schoenen hebben vertaald. Deze documentaire is informatief, verrassend en we leren zelfs dat het eerste wat Blahnik in zijn leven aanraakte bloemen waren. Wij hebben dus geluk dat hij geen bloemist geworden is, of we moesten op onze blote voeten naar huis...

Iris

iris documentaire netflix

Ze is flamboyant, eigenwijs en 96 jaar. Fenomeen Iris Apfel heeft nog steeds veel invloed op de modewereld. Albert Maysles richt zich op een modelegende die op haar 96ste nog steeds aan de top staat, jurken uitkiest, modellen adviseert en met kopers onderhandelt.

The True Cost

the true cost netflix documentaire

Dit is zeker niet de leukste documentaire om naar de kijker, maar ongetwijfeld de belangrijkste. De kans dat je fast fashion na het zien van deze docu de rug toekeert is groot. Je ontdekt immers in welke mensonwaardige omgeving en omstandigheden jouw kleren worden gemaakt. Textiel moet goedkoop zijn, maar als het mensenlevens kost is het altijd te duur. Het vraagt misschien een beetje moed, maar kijk!

Franca: Chaos and creation

De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben - 11

Als hoofdredactrice van de Italiaanse Vogue werd Franca Sozzani tot aan haar door aanbeden en gerespecteerd. Zoon en documentairemaker Francesco Carozzini brengt het leven van zijn moeder, provocateur in de modewereld, in beeld.

Jeremy Scott: the people's designer

De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben - 13

Jeremy Scott, creatief directeur van Moschino is uitbundig, briljant, hilarisch en controversieel. Deze documentaire reconstrueert zijn carrière en volgt zijn creatieve proces.

1/

Genre: reality

Project runway

De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben - 15

Al jaren wagen jonge ontwerpers hun kans om deel te nemen aan Project Runway. Iedere week een nieuwe opdracht, iedere week een nieuwe kans om er met een genadeloze 'auf wiedersehen' van topmodel/presentatrice uitgebonjourd te worden.

Genre: feel good

Girlboss

De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben - 17

Girlboss geeft het geromantiseerde verhaal van Sophia Amoruso, oprichster van webwinkel Nasty Gal, weer.

Om te lachen

Zoolander 2

De 10 modedocumentaires op Netflix die je moet gezien hebben - 19

De dialogen zijn niet alles maar het verhaal is op zich wel de moeite. Deze karikatuur is een goede manier om de mensen en de boeiende modebusiness beter te begrijpen.

Nog bingemateriaal nodig? ELLE.be tipt nog 10 modedocumentaires die je als modeliefhebbers zeker gezien moet hebben.

Via Elisabeth Clauss, ELLE Belgique