Cult make-upmerk komt eindelijk écht naar België

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door Laure Vandendaele
Cult make-upmerk komt eindelijk écht naar België

Cultmerk Make Up For Ever is binnenkort verkrijgbaar bij Planet Parfum. ELLE sprak met oprichtster Dany Sanz. 

Dany Sanz, oprichtster van het Franse Make Up For Ever, ziet eruit als een rockster, rookt als een rocktster en draagt make-up als een rockster. Smokey en bold, misschien nog een overblijfsel van de avond voordien. ‘Lived in’ zouden make-upartiesten die wel aan trends doen het nu misschien noemen. Sanz heeft er lak aan, aan die trends. De Française doet al sinds de jaren 80 haar eigen ding en zag haar label – dat ooit ontstond in de kelder van een klein winkeltje in het achtste arrondissement in Parijs – uitgroeien tot een cultmerk met wereldfaam. En toch bleek Make Up For Ever in ons land al die tijd onder de radar. Professionals en aspirant make-upartiesten vonden hun weg naar de boetiek en academy in Brussel maar het grote publiek lijkt het merk nog te moeten ontdekken. Dat wordt vanaf half juli trouwens een pak makkelijker. Vanaf dan zal een groot stuk van de gigantische collectie verkrijgbaar zijn in een geselecteerd aantal parfumerieën van Planet Parfum.

make up for ever planet parfum dany sanz
Make Up For Ever-grondlegger Dany Sanz

Waarom dacht ik al die tijd dat Make Up For Ever een Amerikaans merk was?
“Vermoedelijk door de naam. Ik heb bewust voor een Engelse naam gekozen. In de jaren 80 dweepten we nogal met de Amerikaanse cultuur, we vonden het cool klinken en gebruikten graag Engelse woorden. Er passeerden tientallen opties de revue maar uiteindelijk viel de keuze op Make Up For Ever. En het is er nog altijd.”

Is het waar dat je in de begindagen make-up in je kelder maakte?
“Ja, in het begin deed ik alles zelf. Het was vooral de bedoeling om producten te ontwikkelen die niemand anders in het gamma had zitten. Veel kleuren, veel texturen. Gelukkig kreeg ik snel de hulp van een bevriend chemicus. We werken trouwens nog altijd samen.”

Vertel eens iets meer over dat mythische winkeltje in het achtste arrondissement van Parijs.
“Het was een bouwvallig krot maar ik heb me uit de naad gewerkt om het presentabel te krijgen. Ik was jong, hand geen ervaring en geen geld maar wel veel passie en doorzettingsvermogen. Mijn winkeltje was de enige plek in Parijs waar professionals terechtkonden voor specifieke producten. Mijn eerste klanten waren mijn voormalige studenten van op de make-upschool. Ik had toen al 100 verschillende kleuren oogschaduw. Als een make-upartiest dan vroeg of ik geen kleur had die precies tussen die ene en die andere in zat, raakte ik enorm gefrustreerd. Ik wou net alles kunnen aanbieden. Maar dan zorgde ik ervoor dat ik die kleur tegen het volgende bezoek wél in huis had. De mond-tot-mondreclame deed zijn werk en er kwam een internationaal publiek over de vloer. Jaren later kwam het aanbod om Make Up For Ever in het buitenland aan te verkopen. Daar was ik aanvankelijk niet zo mee bezig, het heeft nog tot in 1995 geduurd tot we in de Verenigde Staten beschikbaar waren. Nu liggen we in elke Sephora.”

Wat maakt Make Up For Ever zo bijzonder?
“Het is authentiek, kwalitatief en voor iedereen. Ik heb een open geest en hou van alle culturen, dat vind je terug in de producten. Het is het resultaat van een mooie samenwerking met mijn ‘tribe’, zonder hen zou ik het allemaal niet kunnen doen”.

Het gaat heel snel in de beautywereld en merken worden geacht steeds meer collecties en producten uit te brengen. Hoe denk jij daarover?
“Ik heb me daar lang tegen verzet. Maar de druk van marketing is groot. Toch zullen wij nooit twaalf verschillende collecties op één jaar uitbrengen. Ons gamma telt 1500 verschillende producten, je mag dus gerust stellen dat we al heel wat in huis hebben, trendgevoelig of niet. Wij hadden al HD-producten in het gamma voor HD make-up een trend werd, je kan dus wel stellen dat wij soms trends zetten.”

Welke producten moet de Belgische consument zeker leren kennen?
“Alle make-up voor de huid, foundations, concealers en primers. Ik heb in mijn jonge jaren op verschillende filmsets en leerde er enorm veel over licht en de huid. Veel van die technische kennis zit verwerkt in mijn base producten. Ook ons ruim aanbod aan oogschaduw is bijzonder.”

Schermafbeelding 2017-06-28 om 16.51.45

MAKE UP FOR EVER nu online verkrijgbaar zijn op e-shop van Planet Parfum en vanaf midden juli 2017 in een selectie van parfumerieën en nu al via www.planetparfum.com