Plantaardige cosmetica: de ultieme beautydroom

Geüpdatet op 24 april 2017 door ELLE Partner
Plantaardige cosmetica: de ultieme beautydroom

De consument cosmeticaproducten aanbieden die zo natuurlijk mogelijk zijn - dat is de droom, het engagement en de uitdaging van het merk Yves Rocher. Een terugblik op het verleden, een stand van zaken en hun toekomstperspectieven ...

OP EEN DAG, IN BRETAGNE

We schrijven het jaar 1959 wanneer Yves Rocher, oprichter van het gelijknamige merk, zijn eerste schoonheidsproducten op plantaardige basis produceert in het Bretonse dorpje La Gacilly. Door ter plekke een bedrijf op te starten en het land te bewerken (met ‘Biologisch Landbouwcertificaat’) kon hij zijn geboortedorp laten meegenieten van zijn succes. Vandaag heeft het merk vestigingen over de hele wereld (zesduizend verkooppunten verspreid over negentig landen). Toch is het altijd trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke ideeën en houdt het de band met het verleden levendig. Elk jaar vertrekken er meer dan driehonderd miljoen producten uit het dorp de wijde wereld in.

ONWRIKBAAR DNA

Het merk Yves Rocher is zowel botanicus als oogstspecialist, fabrikant en retailer. Het heeft ervoor gekozen om de volledige levenscyclus van zijn producten te beheren: van de plant tot op de huid van de klant. Dat concept is een garantie voor kwaliteit, maar het brengt ook een aantal beperkingen met zich mee. “De moderne consumente ‘switcht’ vaker van het ene product naar het andere en ze is ook erg gevoelig voor de cosmeticarages die uit Azië komen overwaaien”, weet Christine Delfaut Sara, International Communication Director bij Yves Rocher. Die trends zijn echter niet altijd te verzoenen met het engagement van het merk. “Het is essentieel dat we onze beloftes ten opzichte van de consument blijven naleven. Vandaar dat we soms beslissen om een bepaald product niet op de markt te brengen, of pas veel later. Wij vinden het belangrijker om een efficiënt en zo natuurlijk mogelijk kwaliteitsproduct te bieden dan blindelings mee te doen met de nieuwste rages”. Binnenkort lanceert Yves Rocher zijn eerste matte lipstick: de Grand Rouge Matte. Deze innovatie kostte het merk meer dan twee jaar onderzoek. Het resultaat is een natuurlijke formule met een fluwelige afwerking die de lippen hydrateert, perfect dekt en langdurig houdt. “Het positieve effect moet reëel zijn en kunnen worden opgemerkt. Wij weigeren elk compromis op dat vlak”, aldus Christine Delfaut Sara.

fourmi

DE SCHOONHEID VAN DE TOEKOMST

Lang voordat de moderne cosmetica geïnteresseerd was in planten, zag Yves Rocher er 50 jaar geleden al een toekomst in voor onze schoonheid. “Ons voornaamste doel, namelijk onze producten zo natuurlijk mogelijk maken, is steeds hetzelfde gebleven. Ons onderzoek houdt nooit op, want elk product heeft zijn eigen productiebeperkingen. Elke keer zijn er nieuwe uitdagingen”, zegt Christine Delfaut Sara. “Wij willen meer natuur in onze formules, maar ook in onze verpakkingen. Samen vormen ze een onlosmakelijk geheel!” Een mooie uitdaging die we hen graag tot een goed einde zien brengen.

Plantaardige Cosmetica ® Gedeponeerd handelsmerk van Yves Rocher