De consument cosmeticaproducten aanbieden die zo natuurlijk mogelijk zijn – dat is de droom, het engagement en de uitdaging van het merk Yves Rocher. Een terugblik op het verleden, een stand van zaken en hun toekomstperspectieven …
OP EEN DAG, IN BRETAGNE
We schrijven het jaar 1959 wanneer Yves Rocher, oprichter van het gelijknamige merk, zijn eerste schoonheidsproducten op plantaardige basis produceert in het Bretonse dorpje La Gacilly. Door ter plekke een bedrijf op te starten en het land te bewerken (met โBiologisch Landbouwcertificaatโ) kon hij zijn geboortedorp laten meegenieten van zijn succes. Vandaag heeft het merk vestigingen over de hele wereld (zesduizend verkooppunten verspreid over negentig landen). Toch is het altijd trouw gebleven aan zijn oorspronkelijke ideeรซn en houdt het de band met het verleden levendig. Elk jaar vertrekken er meer dan driehonderd miljoen producten uit het dorpย de wijde wereld in.
ONWRIKBAAR DNA
Het merk Yves Rocher is zowel botanicus als oogstspecialist, fabrikant en retailer. Het heeft ervoor gekozen om de volledige levenscyclus van zijn producten te beheren: van de plant tot op de huid van de klant. Dat concept is een garantie voor kwaliteit, maar het brengt ook een aantal beperkingen met zich mee. โDe moderne consumente โswitchtโ vaker van het ene product naar het andere en ze is ook erg gevoelig voor de cosmeticarages die uit Aziรซ komen overwaaienโ, weet Christine Delfaut Sara, International Communication Director bij Yves Rocher. Die trends zijn echter niet altijd te verzoenen met het engagement van het merk. โHet is essentieel dat we onze beloftes ten opzichte van de consument blijven naleven. Vandaar dat we soms beslissen om een bepaald product niet op de markt te brengen, of pas veel later. Wij vinden het belangrijker om een efficiรซnt en zo natuurlijk mogelijk kwaliteitsproduct te bieden dan blindelings mee te doen met de nieuwste ragesโ. Binnenkort lanceert Yves Rocher zijn eerste matte lipstick: de Grand Rouge Matte. Deze innovatie kostte het merk meer dan twee jaar onderzoek. Het resultaat is een natuurlijke formule met een fluwelige afwerking die de lippen hydrateert, perfect dekt en langdurig houdt. โHet positieve effect moet reรซel zijn en kunnen worden opgemerkt. Wij weigeren elk compromis op dat vlakโ, aldus Christine Delfaut Sara.
DE SCHOONHEID VAN DE TOEKOMST
Lang voordat de moderne cosmetica geรฏnteresseerd was in planten, zag Yves Rocher er 50 jaar geleden al een toekomst in voor onze schoonheid. โOns voornaamste doel, namelijk onze producten zo natuurlijk mogelijk maken, is steeds hetzelfde gebleven. Ons onderzoek houdt nooit op, want elk product heeft zijn eigen productiebeperkingen. Elke keer zijn er nieuwe uitdagingenโ, zegt Christine Delfaut Sara. โWij willen meer natuur in onze formules, maar ook in onze verpakkingen. Samen vormen ze een onlosmakelijk geheel!โ Een mooie uitdaging die we hen graag tot een goed einde zien brengen.
Plantaardige Cosmetica ยฎ Gedeponeerd handelsmerk van Yves Rocher