Beautybuyers: deze vrouwen bepalen jouw look

Geüpdatet op 25 augustus 2017 door Laure Vandendaele
Beautybuyers: deze vrouwen bepalen jouw look

Kim Maes - visagiste en eigenaar van webshop Blos. Beslist eigenhandig welke producten ze inkoopt.

Frank Gielen
Foto's: Frank Gielen

Hoe zou u uw job omschrijven?
Als heel erg gevarieerd. De ene dag sta ik in weer en wind te shooten voor een modemerk, de andere maak ik pakjes voor de webshop, andere dagen zitten volgepland met meetings. Geen enkele dag is hetzelfde. Die variatie is van enorm groot belang voor mij, het helpt me fris te blijven.

Wat houdt uw job precies in?
Ik ben visagiste en verzorg de make-up van modellen voor campagnes maar ik ben altijd op zoek naar nieuwe dingen en dus in principe altijd aan het werk.  Al voelt dat niet zo. Ik doe niets liever dan in grote steden rondwandelen op zoek naar kleine winkeltjes waar ik nieuwe dingen kan ontdekken. Zelfs op vakantie zijn we 100 km omgereden omdat ik dacht daar de juiste geurkaars te vinden.

Hoe vind je de producten die je wil verkopen via Blos?
Ik vind de producten van Blos vaak op buitenlandse trips, al dan niet voor mijn job als visagiste. Ik heb een ongelooflijke honger naar alles wat mooi is. Ik word vaak eerst aangetrokken door de verpakking maar de producten halen enkel de webshop als de inhoud echt top is. Alles moet kloppen.

Is het moeilijker om producten in te kopen voor een onafhankelijke webshop dan voor een winkel, denk je? Of staan veel merken te springen om online aangeboden te worden?
Ik weet zeker van wel. Als je geen fysieke winkel hebt staan de merken (die ik wil) niet te springen om samen te werken. Ik heb echt moeten strijden voor sommige van mijn merken.

Gaat u ook zelf op zoek naar nieuwe merken/producten/parfums om in de webshop aan te bieden? Hoe gaat dat in zijn werk?
Ik doe alles zelf en alleen. Ik ben constant op zoek naar nieuwe merken, vaak kom ik ze tegen op social media en vraag ik om een aantal stalen op te sturen. Een andere keer kom ik ze tegen in een authentiek winkeltje in het buitenland en koop ik de producten. Als de eerste indruk mij bevalt, probeer ik een selectie te maken die ik vervolgens zelf testt. Mijn huid is de perfecte barometer, zit er te veel troep in de producten zal zich dat dadelijk uiten in onderhuidse ontstekingen. Producten die niet voor mijn huid zijn, test ik op de mensen in mijn naaste omgeving.

Naar welk type producten bent u op zoek? Aan welke eisen moeten ze zeker voldoen?
Ik hou van mooie verpakkingen en van merken die transparant zijn over hun ingrediënten. mijn voorkeur gaat uit naar hoofdzakelijk natuurlijke producten maar dat wil niet zeggen dat ik de 'niet-volledige-natuurlijke' afzweer. Ik wil graag geïnformeerd worden over wat erin zit en waarom, klopt het verhaal en werkt het product dan is het prima voor mij. Alles draait om balans.

Wat willen je de klanten die bij Blos  winkelen kunnen aanbieden?
Ik wil een eerlijke en persoonlijke aanpak. Ik heb liever dat mijn klanten 5 mails sturen met vragen alvorens dat ze een bestelling plaatsen, dan dat ze zomaar iets kopen waarvan ze achteraf niet tevreden zijn.

Welk merk was het moeilijkst om binnen te halen en waarom?
Chikuseiko was zeker de grootste uitdaging. Ik leerde het merk begin dit jaar dankzij mijn schoonzus kennen in een klein Japans winkeltje in Los Angeles. Ik werd eerst aangetrokken door de verpakking maar de echte revelatie kwam pas toen ik de doosjes open deed. Die geuren waren fenomenaal. Het is zo’n elegant product wat voor mij nog weinig te maken heeft met wierook. Dit is echt Japans minimalisme ten top. Dat moest ik echt hebben maar dat bleek niet zo simpel. Chikuseiko deed niet aan online verkoop alleen. Ik stond na 30 mails bijna op punt om een ticket naar Japan te boeken, toen ik de verlossende mail met daarin de goedkeuring kreeg. Ik was super blij.

Op welk merk bent u dan ook het meest fier?
Het klinkt misschien een beetje cliché maar ik ben oprecht heel fier op al mijn merken. Ik geloof echt in de merken en producten die ik op Blos verkoop. Geen enkel merk is hetzelfde en ze hebben ieder een apart verhaal

Wat is uw persoonlijke product uit de winkel?
Heb je 10 minuten? :)

Wat zou u nog graag in de winkel aan de klanten aanbieden? Is er een merk of product dat nog hoog op de wishlist staat?
Ik ben nog steeds op zoek naar de perfecte natuurlijke foundation. De lat ligt hoog op vlak van make-up en tot nu vond ik nog geen merk dat aan de eisen voldoet. Veel van mijn vrienden vonden het heel raar dat ik een webshop begon zonder foundation of poeder, maar liever starten zonder dan starten met een product wat zijn werk niet naar behoren doet.

Wat is het leukste aan uw job?
Ik ben iedere dag bezig met mijn passie voor beauty, dat is op zich al super leuk. Mijn eigen baas zijn en mogen doen wat ik wil, is nog iets wat ik super vind. Maar het allerfijnste vind ik dat ik echt mensen met een (weliswaar klein) probleem kan helpen. Ik word echt gelukkig als ik een mailtje krijg van iemand die zegt dat hij/zij echt geholpen is met de producten die ik heb aangeraden.

Wat is het moeilijkste aan uw job?
Om niet alles weg te geven. Het liefst van al zou ik heel mijn familie en vrienden voorzien van alles waar ik zo tevreden over ben. But a girl has got to make a living!

www.blos-shop.com

1/

Carmen Cristescu - Buying Director ICI Paris XL. Steeds op zoek naar verrassende merken en producten om het gamma van de parfumerieketen uit te breiden.

carmeniciparisxl

Je bent Buying Director bij ICI Paris XL. Wat houdt deze job precies in?
Ik ben verantwoordelijk voor alle onderhandelingen en commerciële deals met onze leveranciers. Dat omvat heel veel, niet alleen de prijzen en de voorwaarden. Verder ben ik ook verantwoordelijk voor het inkopen van exclusieve merken en beheer ik de Private Label afdeling. Dat zijn onze eigen merken, die het trouwens ook heel goed doen in onze winkels.

Hoe ben je bij deze job terechtgekomen?
Goede timing. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging en IPXL zocht een Buying Manager. Ik heb de kans meteen gegrepen en het bleek een goede match.

Was het altijd al jouw droom om in de beauty-industrie te werken?
Niet bepaald, maar mijn liefde voor de industrie is gaandeweg gegroeid. Ik werkte voordien als inkoper voor andere bedrijven, maar eens je in de beautywereld terecht bent gekomen, wil je er nooit meer weg!

Over welke eigenschappen moet je bezitten om deze job uit te kunnen oefenen?
Je moet goed kunnen onderhandelen maar dat is voor mij niet voldoende. Je hebt visie nodig en moet aanvoelen wat de klanten binnen één of twee jaar in de winkel willen zien  liggen. Je moet op de hoogte zijn van trends, weten hoe de markt evolueert én een passie voor beautyproducten hebben. Ik denk ook dat het belangrijk dat je over een soort van kinderlijke verwondering beschikt. Je moet volgens mij ook kunnen blijven beschikken over die - haast kinderlijke - capaciteit om verwonderd te zijn, door een product, een merk, een campagne. We werken nu eenmaal in een wondermooie sector en we moeten ons blijven verplaatsen in onze klanten. We mogen hen nooit uit het oog verliezen, alles wat we doen, doen we uiteindelijk voor hen.

Naast de grote spelers zoals Chanel, Dior en Guerlain, vind je bij IPXL steeds meer kleine merken. Uw verdienste?
We volgen op de voet wat er in de beautywereld gebeurt. Ik wil weten welke merken gelanceerd worden, wat ‘hot’ is op sociale media en bezoek de internationale beautybeurzen. Trends ontstaan tegenwoordig op sociale media en onze klanten willen die producten in onze winkels kunnen kopen. Het is voor ons als beautyretailer een grote uitdaging om de nieuwigheden zo snel mogelijk in ons assortiment te kunnen opnemen. Het is ook heel erg belangrijk dat onze beauty-experten in de winkel mee zijn met al die trends.

Aan welke vereisten moet een product voldoen om door u opgemerkt te worden?
Ze moeten vooral anders zijn dan de producten die we al in de winkel hebben. En onze klanten verrassen.

Waarom is het voor een grote keten als IPXL belangrijk om ook kleinere merken aan te bieden?
Het helpt om ons te onderscheiden van onze concurrenten en op die manier bouwen we een trouwe fanbase op. Wie een leuk merk in onze winkel ontdekt en er helemaal wild van is, zal zeker terugkomen. Vaak bieden de kleinere merken heel specifieke producten aan die je niet meteen in het gamma van andere grote merken vindt. Denk bijvoorbeeld maar aan Glamglow dat een paar jaar geleden lanceerden. Zij hadden maar twee moddermaskers en het groeide uit tot een succes! Nu hebben ze heel een heel gamma aan maskers en ook de grote merken brengen allemaal maskers op de markt. Het is een nieuwe trend!

Is het moeilijk om nieuwe merken te overtuigen om met jullie in zee te gaan?
We hebben natuurlijk het voordeel dat we de grootste parfumketen van de Benelux zijn. Heel wat merken die op de Belgische markt verkocht willen worden, benaderen ons eerst. Maar als er merken zijn die ik perfect bij IPXL vind passen, contacteer ik hen.

Wat was tot nu toe je beste ontdekking?
Ik heb een paar ‘succesverhalen’, maar ben het meest fier op het feit dat ik Clarisonic binnenhaalde. Ik was er toen van overtuigd dat het een nieuwe segment in huidverzorging zou worden, maar moest mijn team echt over de streep trekken. Maar het werd een groot succes! Verder ben ik ook heel fier op ons eigen make-upmerk Be Creative Make Up. In amper drie jaar groeide het uit tot één van de vijf best verkochte make-upmerken.

Kan je iets meer vertellen over nieuwe producten die we binnenkort bj IPXL kunnen verwachten?
Helaas, dan is het geen verrassing meer voor onze klanten. Maar ik ben wel heel erg blij met onze meest recent nieuwkomers: Origins, een echt ‘love brand’ in huidverzorging, Smashbox, het favoriete make-upmerk van alle bloggers en Intimacy, een parfum dat exclusief voor IPXL gecreëred werd.

Wat is het leukste aan uw job?
Zonder twijfel: het testen van al die geweldige producten. En het samenwerken met gepassioneerde mensen.

Wat is de grootste uitdaging aan uw job?
De juiste beslissingen op het juiste moment nemen. Alles evolueert zo snel, de klanten willen alles NU in de winkel vinden. We moeten rekening houden met onze eigen beperkingen (ruimte in de winkel) en toch aan hun eisen tegemoet komen.

Wat is jouw persoonlijke favoriete product uit de winkel?
Ik heb er een paar maar als ik echt eentje moet kiezen dan ga ik ik voor het make-upremover in olievorm van DHC. Ik ken geen vrouw – en ik raad het aan al mijn vriendinnen aan - die het geprobeerd heeft en geen fan werd. Het doet alle andere make-upremover vergeten, sorry!

www.iciparisxl.be

2/

Miriam Rouw - oprichtster van beauty concept store 'Fin du Jour' in Gent.

beautybuyersmiriamrouwfindujour

Hoe zou u uw job omschrijven?
Als mede-eigenaar van Fin du Jour is mijn takenpakket zeer divers. Mijn partner collega houdt zich bezig met marketing en ik ben verantwoordelijk voor de inkoop. Vaak gaan we samen in toffe steden op zoek naar nieuwe trends zodat we er ook zelf snel op kunnen inspelen. Zo hadden we een tijd geleden al een mask bar met Koreaanse sheetsmasks.

Wat houdt uw job precies in?
Inkopen heeft veel verschillende aspecten, het betekent dat ik moet zorgen dat er geen producten uit stock gaan, maar ook dat er een constante toevoer is van nieuwe en hippe merken. Het leuke aan mijn job is dat ik rechtstreeks contact heb met de eigenaars van merken die gepassioneerd zijn door wat ze doen en ik daardoor a la minute een afspraak kan boeken bij een van de bekendste kappers in Parijs David Mallet, maar ook vaak naar het buitenland kan om nieuwe merken te gaan bezoeken.
Hoe bent u bij deze job terechtgekomen?
Ik startte Fin du Jour 2 jaar geleden en vorig jaar werd Sabine mijn vennoot. Het inkopen van producten hoorde er natuurlijk sinds het begin bij.

Hoe selecteert u  de producten die in aanmerking komen om bij Fin du Jour verkocht te worden?

Kennis van ingrediënten is key. In deze job moet je echt kunnen lezen op de ingrediëntenlijst of het product dat je vast hebt ook echt wel doet wat het zegt. Daarnaast wil het oog ook wat, maar de verpakking is nooit belangrijker dan de inhoud. Dit geldt trouwens voor alle producten. Het is enorm belangrijk dat je parfum tot ’s avonds blijft hangen of dat je mascara niet uitloopt. We heten niet voor niets Fin du Jour, alles moet ‘s avonds nog perfect zitten. Selecteren doen we vooral door zelf proefkonijn te spelen en alles te proberen.

Gaat u ook zelf op zoek naar nieuwe merken/producten/parfums? Hoe gaat dat in zijn werk?
We halen inspiratie uit verhalen van onze klanten over producten die ze hebben leren kennen en gebruiken. Zij zijn immers de reden van ons bestaan en reizen bovendien naar de tofste bestemmingen. Het maakt voor mij niet uit of ik in het buitenland ben voor 'Fin du Jour' of voor vakantie, de zoektocht gaat door. Ik ben altijd op zoek naar bijzondere parfums, de beste mascara en dat ene ultieme cultproduct dat ik nog nergens anders heb gezien. Daarnaast ben ik een enorme Instagram verslaafde en kun je onze reizen ook volgen via onze account.

Naar welk type producten bent u op zoek? Aan welke eisen moeten ze zeker voldoen?
Onbekende producten die net verder gaan dan wat al op de markt was. Een voorbeeld is het merk Oskia, wij zijn de enige in België die het verkopen, maar het is enorm populair in het Verenigd Koninkrijk omdat de ingrediënten puur en actief zijn. Daarnaast is de eigenaresse geweldig en startte ze het bedrijf uit passie voor cosmetica en omdat ze merkte dat haar ingrediënten helend werkten. Een geweldig verhaal, mooie pure ingrediënten en een heel mooie verpakking. We zoeken eigenlijk naar de parels en die je alleen vindt als je goed zoekt.
Wat wil u de klanten van Fin du Jour bieden?
Een bijzondere selectie van merken en producten die je bewust maken van wat je gebruikt. Elk product dat je bij ons koopt moet bijdragen aan dat goede gevoel als je ‘s ochtends uit de douche stapt of ’s avonds een kaart aansteekt. Een echte oprechte beleving omdat de ingrediënten goed zijn en het verhaal klopt. Ons doel is om een wereld van ontdekking te maken met mooie winkels en het vriendelijkste personeel. Een utopie? Kom maar eens langs!

Welk merk was het moeilijkst om binnen te halen en waarom?
Soms is er een taalbarrière, denk maar aan Italiaanse bedrijven maar we vinden altijd een oplossing! Waar een wil is, is een weg en soms zijn dat juist de beste zakenrelaties, want je weet dat iedereen er moeite voor doet.

Op welk merk bent u dan ook het meest fier?
Ik ben trots op alle merken, maar ik ben vooral ook trots dat we een aantal Belgische merken kunnen verkopen zoals Cîme en Natural Self. Daarnaast ben ik trots op samenwerkingen die goed lopen zoals Hélène Vanhoudt van Helene V. Zij is een echte lady boss en een ware inspiratie.

Wat is uw persoonlijke favoriete product?
De minerale foundations en de mascara van jane iredale gebruik ik elke dag!

Wat zou u nog graag in de winkel aan de klanten aanbieden?
Is er een merk of product dat nog hoog op de wishlist staat? 
Ik zou graag nog meer producten voor baby’s en kinderen kunnen aanbieden, want voor hen is het enorm belangrijk dat de huid goed verzorgt wordt. Bovendien oogt het vaak leuk.

Wat is het leukste aan uw job?

Ik ben Fin du Jour alleen gestart, maar sinds mijn vennoot Sabine erbij kwam is elke dag nog zoveel leuker. Een fijne samenwerking is zo enorm belangrijk,  je brengt immers een heel groot deel van de dag samen door. Het is als een goed huwelijk, zeggen we wel eens. En samen kun je zoveel succesvoller zijn dan alleen.

Wat is het moeilijkste aan uw job?

Al het werk rond krijgen. Sometimes you just need to get the job done en dan moet je snel knopen doorhakken.

www.findujour.com