Christine Cant: de vrouw achter de make-up van Patsy en Edina

Geüpdatet op 20 September 2016 door Laure Vandendaele
Christine Cant: de vrouw achter de make-up van Patsy en Edina

Vanaf vandaag loopt 'Absolutely Fabulous: The Movie' in de zalen. ELLE sprak met Christine Cant, make-updesginer van de film en monument  in het wereldje.

christinecantbafta
Christine Cant/credit:Bafta

1.    Kan je ons iets meer vertellen over jouw rol als ‘make-updesigner’? Wat doe je precies op een film- of tv-set?
Ik ontwierp de make-up-look voor de hele film, met uitzondering van de look van een paar cameo-acteurs; zij werkten met hun eigen make-upartiesten.

Omdat ik niet kan instaan voor élke acteur, omring ik me met een heel team. Zij voeren mijn ontwerpen uit en begrijpen welke look ik nastreef. Het is zo belangrijk om samen te werken met een goed team op de set.

2.    Hoe belangrijk is de make-up als je een personage creëert?
In elk scenario dat gebaseerd is op sterke personages is dat belangrijk. Net zoals een drama uit de 18de eeuw met gepoederde pruiken, witgemaakte gezichten en schoonheidsvlekjes, is dit een hedendaags drama met moderne pruiken, modieuze make-up en vooral veel humor.

3.    Het budget voor haar en make-up wordt steeds kleiner, maar de camera’s worden steeds beter. Bemoeilijkt dat jouw job? En als dat het geval is, hoe ga je daar mee om?
High-definition kan inderdaad onverbiddelijk zijn, dus je moet als make-upartiest je uiterste best doen, én aan de slag gaan met topproducten. M.A.C was bijzonder gul bij het maken van deze film! Ik vroeg om zoveel nieuwe producten en om hun nieuwste technologieën – en ze waren zo vriendelijk om ze ons te bezorgen.

4.    Je werkt al jaren samen met Jennifer Saunders en Joanna Lumley. Zijn er grappige anekdotes van achter de schermen die je met ons wil delen? Of herinner je je een make-upblooper?
Er zijn ontzettend veel anekdotes van achter de schermen te vertellen; ik kan onmogelijk kiezen! Het is gewoon altijd zo leuk, en de bloopers zorgen ervoor dat de sfeer steeds goed zit.

5.    Hoe lang duurt het om Jennifer Saunders en Joanna Lumley om te toveren tot Edina en Patsy? Wat is het moeilijkste gedeelte?
We trekken ‘s morgens normaal gezien een uur uit per actrice. We hebben hen nu al zo vaak opgemaakt, dat het lijkt alsof je jezelf schminkt. Joanna kan haar eigen make-up trouwens als geen ander doen – en dat deed ze trouwens altijd al schitterend. Zij kent Patsy immers als geen ander.
6.    De allereerste aflevering van Ab Fab dateert van twintig jaar geleden. Hoe is de stijl en look van de dames veranderd?
De film is eigenlijk gewoon één heerlijk lange aflevering van de serie, en om eerlijk te zijn, het voelde ook niet bijzonder anders aan. De cast en crew waren dezelfde. Ook op technisch vlak was er weinig verschil omdat we ook voor tv al erg lang high-definition gebruiken, dus we zijn de precisie en finesse al gewoon. Wat mij betreft is het gewoon exact dezelfde job.

7.    Joanna Lumley werd eerder dit jaar 70 en Jennifer Saunders nadert 60: heeft hun leeftijd enige invloed op de manier waarop je hun make-up aanbrengt, of op de producten die je gebruikt?  
We werken nu al zo lang samen, dat ik goed weet welke texturen en formules bij hun huidtype passen. Ik vermijd producten die te dik zijn, of een al te zware textuur hebben.

8.    Heb je nog tips om er fris en fruiting uit te zien na een feestnacht à la Eddie en Patsy?
Persoonlijk vind ik die ‘morning after the night before’-look wel iets hebben.  Om je huid weer op te frissen, is een vitamine-spray zoals MAC Fix een aanrader, en vervolgens de Prep + Prime Highlighters om je gedehydrateerde gezicht weer tot leven te brengen.

9.    Wat is jouw favoriete scene uit de serie?
My favoriete scene? Elke scene waarin Jennifer valt.

10.    Tot slot: wat is de sleutel tot die typische Ab Fab- make-up-look?
Eindeloos refereren naar de hipste haar- en make-uptrends. De film werd lang voor de release in de cinema’s al opgenomen, dus moesten we in de toekomst kijken, om te proberen voorspellen wat ‘on trend’ zou zijn. Uiteraard zal Patsy nooit veranderen, maar Edina is ervan overtuigd dat zij contouring uitvond.