GETEST: de Mylène party

Geüpdatet op 23 augustus 2016 door Laure Vandendaele
GETEST: de Mylène party

Welkom op de beautyparty!

Al meer dan vijftig jaar komen Mylène-consulentes aan huis om er tijdens de bekende homeparty’s hun producten voor te stellen. De kans is groot dat je grootmoeder ooit een Mylène-avond organiseerde en ook je moeder heeft vast een product van het Belgische cosmeticabedrijf in de badkamerkast staan. Maar hoe hip - of onhip - is zo’n avondje anno 2016? Laure trommelde een troep vrouwen op en deed de test.

DE2_0625
Opperste concentratie. De consulente zorgt voor tekst en uitleg, terwijl de gasten producten uitvoerig testen en bespreken.

Het is intussen niet meer dan een vage herinnering, maar zo’n tien jaar geleden was ik zelf te gast op een Mylène-avondje. Het gesmeer en gesnuffel vond plaats in de brasserie waar ik tijdens het weekend wel eens opdiende en ik herinner me vooral dat er naast heel wat producten ook best wat glazen witte wijn de revue passeerden. Toch zit het bewijs van mijn aanwezigheid - in de vorm van een fijn penseeltje - na al die jaren nog steeds in mijn collectie make-upborstels.

Zoals Tupperware
“Is het dan zoals een Tupperware-party? Of een Upperdare-avondje?”, vragen mijn collega’s als ik met het voorstel kom om een Mylène-party te organiseren. “Het principe is gelijkaardig, alleen heb je op het einde van de avond een potje dagcrème of badolie besteld in plaats van een slakom of een eetbare onderbroek”, antwoord ik. Twee weken later zit mijn woonkamer vol vrouwen met in de ene hand een gevuld glas, de andere wordt gebruikt om een resem verzorgingsproducten uit te proberen en weer door te geven. Welkom op de Mylène-party!

1/
DE2_0667
De feestelijkheden gaan van start wanneer mijn gasten zich installeren in mijn living, die voor de gelegenheid is ingericht volgens het ‘Swingpaleis-principe’: alle stoelen aan de kant. Intussen ga ik als goede ‘gastvrouw’ - een titel die ik als organisator van het avondje door Mylène krijg opgespeld - rond met hapjes. Verder waak ik over het feit dat de glazen vol blijven, het is immers een feestje, ook al is het dinsdag. Bovendien was de belofte van voldoende drank voor de meerderheid van mijn gasten dé voorwaarde om langs te komen.

DE2_0674
De Bestelbon

Frisse vijftiger
Het bedrijf Mylène werd in 1965 opgericht in Heist-op-den-Berg. De eerste generatie Mylène-consulentes leukte vooral theekransjes van huisvrouwen op met de presentatie van allerhande crèmes en verzorgingsproducten. Ze reden rond op de fiets en hun koffertje met producten ging gewoon achterop. Tegenwoordig parkeert de Mylène-consulente haar auto voor de deur en zitten de dozen met make-up in de koffer. Tussen die dozen verwachtte ik het vriendelijke gezicht van een oudere dame te zien, maar de Mylène-consulente die mijn avond in goede banen zal leiden, is een prille dertiger. Wel eentje die al elf jaar ‘in het vak’ zit en haar aantal party’s al lang niet meer kan bijhouden. Ook het aanbod nam de afgelopen jaren alleen maar toe. Om het format fris en relevant te houden hebben gastvrouwen de keuze uit een waaier aan party’s, van make-upworkshops of een hair bootcamp over een wellnessavond tot een party met de focus op hand- en voetverzorging.

2/

Old school
Hoewel de consulente me het liefst van die vernieuwde partyconcepten wil laten proeven, hou ik het bewust old school. Eén groep vrouwen, één consulente, een tafel boordevol producten en alle gasten een bestelbon op schoot. Want hoewel het een feestje is, moet er uiteindelijk wel verkocht worden. De consulente drukt ons meermaals op het hart dat er absoluut geen aankoopverplichting is, maar wie wil nu op het eind van de avond diegene zijn die een deuntje fluit en naar het plafond kijkt wanneer de bestelbonnen opgehaald worden? Hoe meer producten er op mijn feestje gekocht worden, hoe hoger het bedrag waarmee ik me op het eind van de avond mag uitleven. Willen mijn gasten hun gastvrouw iets gunnen, dan zetten ze hun portefeuille dus maar beter open.

DE2_0745

Een beetje verveeld door de druk die mijn gasten ongetwijfeld op hun schouders - en portefeuille - voelen, luister ik aandachtig naar de uitleg die bij elk product gegeven wordt, van parfums tot handcrèmes. Het staat immers al vast dat ik mijn bestelbon niet oningevuld in de zetel zal laten liggen, ik weet dus maar beter wat ik in huis haal. Ook mijn gasten luisteren aandachtig en nadat de eerste potjes zijn opengeschroefd en het eerste glas geleegd, zit de sfeer goed.

DE2_0795
Allen naar de keuken om 'de handjes' te wassen.

Hier en daar krijgt de consulente een kritische vraag voorgeschoteld (“Hoe kan je zomaar iemands huidtype bepalen zonder een persoonlijke huidanalyse?”, “Waarom zit er anno 2016 nog een product als nertsolie in de collectie?”) die ze steeds snel en efficiënt afhandelt. Het hele gebeuren, met het overlopen van tientallen producten en het veelvuldig gebruik van verkleinwoordjes (“Dan gaan we nu allemaal de handjes wassen”), voelt soms een beetje schools aan, maar dat is vermoedelijk te wijten aan het feit dat ik voor de minst swingende partyformule koos. Tijdens een workshop make-up gaat het er vast anders aan toe. Anderhalf uur - en een paar drankjes - later zit het feestje erop en neemt de consulente iedere gast die een bestelling wil plaatsen even apart. Zelf ga ik voor een Magic Cream voor het gezicht en een crème die mijn benen een zomerse gouden gloed zal geven. De bestellingen die mijn gasten plaatsen - goed voor een gratis handcrème en gezichtspoeder voor mij! - komen een week later via mij of via een postpunt bij hen terecht.

DE2_0605
Rond half elf is mijn laatste gast naar huis en zit ik met mijn ‘handjes’ in het zeepsop de glazen te spoelen. Ik blik terug op een gezellige avond die het in tijden van snel online shoppen vooral van dat tikkeltje ouderwetse charme moest hebben. Toch blijft een Mylène-party - of je nu voor de traditionele soiree of voor een interactieve workshop gaat - een leuke manier om het 100% Belgische merk en hun gigantische aanbod op een informele manier te leren kennen. En een goed excuus om op een doordeweekse dag een gin-tonic te veel te drinken…

3/

DE2_0745

Over Mylène

  • Mylène werd in 1965 opgericht door Leon Seutin en Rosa Mortelmans. Alles, van ontwikkeling, productie tot verpakking, gebeurt nog steeds in Heist-op-den-Berg. De recente overname door Creafund zorgt voor een frisse wind in het bedrijf.
  • De oorspronkelijke oprichters leidden lange tijd een nertsmantelbedrijf. Toen bleek dat de handen van hun arbeiders - in tegenstelling tot die van leerlooiers - zacht waren, ontdekte meneer Seutin dat dit te danken was aan de nertsolie die zich in de onderste vetlaag van het nertsbont bevindt. Al snel kregen kopers van een nertsmantel een potje nertshandcrème mee. Op vraag van klanten werden de potjes ook apart verkocht. De basis van cosmeticabedrijf Mylène was gelegd.
  • The Original nertsolie is nog steeds het sterproduct van Mylène. Er bestaat tegenwoordig ook een veganistische variant (The Botanical Oil) voor wie niet van dierlijke producten houdt.
  • Gasten kunnen hun favoriete producten tegenwoordig ook online bijbestellen en moeten niet langer wachten tot de volgende party.
  • Naast make-up en huidverzorging heeft Mylène ook een afdeling Home & Interior met onder meer badlinnen, basiskledij en wasmiddelen voor het huis­houden. Ook daar zijn verschillende partyformules mogelijk.
  • Zelf een Mylène-party hosten of als consulente aan de slag? Meer info op mylene.eu