“Wij drinken liever champagne dan bier!” Ann Vandewoude baat sinds 13 jaar de Harley-Davidson winkel uit in Gent en geldt enige vrouw in Europa’s officiële dealer netwerk. Nochtans is motorrijden geen exclusieve mannensport. Dit moet je weten om een echte biker babe te worden! 

First thing first: hoe zit het met de clichés?

Er hangt inderdaad een gigantisch cliché aan de biker scene: het zou een mannenwereld zijn die enkel om bierzuipen draait en de enige vrouwen zijn babes op hoge hakken… Ik kan je verzekeren dat hier helemaal niets van klopt. Steeds meer jonge mensen én vrouwen vinden hun weg naar Harley-Davidson. Ze zijn geïntrigeerd door de old school charme ervan, door het “even helemaal weg zijn” gevoel dat een motor je kan geven. Vroeger draaide het veel meer om racen en snelheid, tegenwoordig is dat gelukkig een pak minder. Snelheid kan je op onze autowegen toch niet meer maken met alle flitsers en gevaren, het draait nu puur om genieten.

Dus er komen ook veel vrouwen naar jullie toe?

Natuurlijk, je moet van het idee afstappen dat er slechts één type mens met de motor rijdt: iedereen is welkom! Jammer genoeg kampen veel mensen met drempelvrees en vooroordelen, maar eens ze de winkel binnenstappen zijn ze meteen verbonden door hun passie voor de motor. Er hangt hier een familiaal gevoel en je hoeft geen zware jongen te zijn om ervan te kunnen meegenieten. Ik beschouw mijn klanten als mensen die de hele week door alleen maar dingen “moeten”, hier kunnen ze eens alle to do’s vergeten en elkaar “ont-moeten”, ze komen samen met mensen die één hobby en passie delen, wat hun achtergrond ook is. Er zitten zo’n veertigtal vrouwen in onze club en we organiseren geregeld ladies events. Zo komt er op 13 augustus een garage party aan: een habitué brengt een zus of een vriendin mee en we laten ze kennismaken met ons wereldje. Er zullen verschillende stands zijn rond kledij, wellness, lingerie, juwelen, schoenen, baggage en natuurlijk de rijschool. Alles wat de clichés verzwijgen dus!

Veel vrouwen denken dat het te zwaar voor hen is…

En dat hebben ze mis. Het voordeel van een Harley-Davidson is dat het zwaartepunt erg laag ligt, waardoor je beter aan de baan “plakt” en je evenwicht verzekerd is. De lichtste motor in mijn garage weegt 250 kilo, de zwaarste 350 kilo en de meeste vrouwen denken dat ze dat niet kunnen houden. Ik kan je verzekeren dat ze aanvoelen als pluimpjes! Als je goed laag zit en de juiste zithouding aanneemt, kan je niets overkomen.

(Nota van de redactie: wij namen de proef op de som en konden inderdaad met één vinger (!) het rijdende gevaarte rechthouden.)

Wat is typisch vrouwelijk aan een Harley?

Je kan het eindeloos customizen! Het gaat van verschillende soorten spiegels en uitlaat, tot tientallen kleuren, leuke accessoires en technische opties. We hebben ooit zelfs in samenwerking met Swarovski een diamond collection gehad die zich specifiek op vrouwen richtte: glitterende skulls! Probeer daar maar even aan te weerstaan… Er zijn ook mensen die hun motor aanpassen zodat ze hun hond erop kunnen meenemen: je kan het bijna zo gek niet bedenken. Zelden zie ik klanten met twee dezelfde motors naar huis rijden. Ze beschouwen hun motor als iets bijzonders, een luxe voertuig op twee wielen, en dat verdient de nodige aandacht.

En hoe zit het met de bikerlook? Zijn we verplicht een leren broek met franjes en een doodskopshelm te dragen?

Zeker niet! Iedereen draagt wat hij of zij wil, al is er wel sprake van een Harley-Davidson lifestyle. Zoals je ziet verkopen we hier niet enkel motors, maar ook kledij, schoenen, helmen, accessoires, reistassen, … Je kan het zo gek niet bedenken of Harley maakt het, zelfs koelkasten en biljartstokken! Ikzelf reis tweemaal per jaar naar conferenties waar ik de volledige collecties onder ogen krijg en daaruit maak ik dan een selectie. Daarbinnen zijn wel degelijk trends te bespeuren: franjes zijn uit en ook het typische eagle symbool zal je minder en minder vaak zien. Tegenwoordig is alles wat verfijnder en minder schreeuwerig, vooral in Europa: de logo’s zijn kleiner, de silhouetten wat meer gestroomlijnd. Vroeger moest je het met een lompe jas stellen, vandaag kan je op gecentreerde modellen rekenen. De broeken waren lange tijd ook allemaal bootcut -de naam zegt het zelf: bedoeld om over je laarzen te dragen. Vandaag kunnen ze skinny en ìn de laarzen gedragen worden. Er is dit jaar ook een grote hype van chaps boven je broek, ook leuk.

Heeft België eigenlijk leuke motorroutes?

Absoluut, alles wat niet een snelweg is en veel bochten heeft, is leuk. Wij organiseren elke week een activiteit in groep, waarbij we begeleid worden door road captains die de weg vrijmaken, maar je kan er net zo goed in je eentje op uit trekken. De Vlaamse Ardennen, de Kuststreek, Zeeland,…: er zijn heel wat opties dicht bij huis! Er bestaan speciale GPS-systemen voor motors: “snelwegen vermijden” en “bochtige wegen” instellen en je bent vertrokken. Het brengt je naar onverwachte plekken die je anders niet zou ontdekken. Vorige week ben ik zo heel vroeg ‘s morgens richting de paardenvissers aan de kust gereden, een heel mooi moment!