Nicola Formichetti lanceert capsulecollectie bij Diesel

Gepubliceerd op 14 november 2013 door Laure Vandendaele
Nicola Formichetti lanceert capsulecollectie bij Diesel

NicolaFormichetti

Een eerbetoon aan het DNA van het Italiaanse denimlabel, dat is in Formichetti's eigen woorden de nieuwe capsulecollectie #DieselTribute. Donderdagavond werd de lijn in de Hoxton Gallery in East London gelanceerd. ELLE België was erbij, maar hield in tegenstelling tot rapster Brooke Candy, de kleren aan.

Vijf maanden geleden werd de Italiaans-Japanse Nicola Formichetti (36) door Dieselbaas Renzo Rosso aangesteld als creatief directeur van zijn denimlabel. Hij had er toen net twee jaar als hoofdontwerper bij het Franse huis Mugler opzitten, maar haalde vooral bekendheid door zijn werk als stilist van Lady Gaga, van 2009 tot 2012.
In maart pas stelt hij zijn eerste volwaardige collectie voor, de capsulecollectie staat daar los van. Samen met Rosso dook hij de archieven van het 35-jarige denimlabel in - "Ik wist niet eens dat er zo'n archief bestond!" - en haalde er authentieke materialen, stukjes denim en leer, en old skool patches uit. Die werden met de hand verwerkt tot 45 very limited items: jasjes, hotpants, broeken, sneakers. De denimcollectie ligt nu in de winkel, voor de - nog duurdere - stukken in leer is het nog even wachten tot februari.

Nicola Formichetti en Brooke Candy
Nicola Formichetti en Brooke Candy

Formichetti is een fervent fan/gebruiker van sociale media - zelfs zijn hondjes Tank en Bambi hebben een eigen Instagramaccount. Het was Lady Gaga die hem de positieve mogelijkheden van het online netwerk deed inzien, het rechtstreeks in contact komen met volgers, daaruit inspiratie putten. Als muzes voor de campagne van #DieselTribute, koos hij interessante, creatieve mensen uit zijn 'volgers' en liet die door Nick Knight fotograferen. Niet met een buitensporig budget, maar simpelweg met de iPhone, gebruik makend van foto-apps als Glitché, Megaphoto en Instagram.

'Hipsterville', zo beschrijft mijn Nederlandse collega Shoreditch treffend, de buurt in East London waar we logeren - in het gloednieuwe en geweldige Ace Hotel - en waar het erg exclusief lanceringsfeest - de wachtrij buiten is indrukwekkend - in samenwerking met het blad Dazed & Confused plaatsvindt. In de Hoxton Gallery, een kleine ruimte onder de gewelven van de metrolijn, wachten we samen met ondermeer een vampierenkoning en zijn volgelingen en een bebaarde man in roze jurk, vooraan in de roze onderbroek gepropt, op de komst van Formichetti en wat later, op Brooke Candy. De Amerikaanse heeft een verleden als stripster en staat na het eerste nummer al in een weinig verhullende, zilveren 'body', met de billen bloot - een cannabis blaadje op de rechterbil getatoeëerd. "I wanna fuck right now", rapt ze aan een snoeihard tempo. Wij willen vooral slapen, want morgenvroeg hebben we als eerste een interview met Formichetti. In elk geval: hij heeft zijn entrée bij Diesel niet gemist.

Lees het volledige interview met Nicola Formichetti in het januarinummer van ELLE België.

(mvs)