Werken in de mode: de jobs waar je niet aan dacht

Geüpdatet op 24 februari 2017 door Isabelle
Werken in de mode: de jobs waar je niet aan dacht

Heb jij een passie voor mode? Zin om er je beroep van te maken? Het kan, en niet alleen voor mensen met modellen- of designambities. Creatief zijn is zelfs niet altijd een vereiste, zo blijkt uit onze rondvraag bij een tiental professionele fashionista’s.  Zij scouten modellen, organiseren modeshows, stellen collecties samen, beheren social media, lanceren mediacampagnes,… Kortom, een pak verrassende modejobs, misschien wel iets voor jou: 

1/

Sayrade (25) - Fashion Account bij persbureau Oona 

Schermafbeelding 2014-09-02 om 12.47.37

Vraag je je nooit af waar journalisten hun inside information vandaan halen? Grote kans dat Sayrade erachter zit. Zij werkt bij het persbureau Oona en vormt de link tussen modelabels en de media: ze is degene die de modepers, stylisten en bloggers op de hoogte brengt van nieuwigheden bij klanten als Essentiel, Komono, La Fille d’O en Palladium. Persdossiers opstellen, persevents organiseren, interviews regelen, stukken uitlenen voor fotoshoots, collecties presenteren in de showroom,…: haar dagelijkse kost. Op die manier werkt ze mee aan het imago van een merk en vertelt ze het verhaal van dat label aan de media –met de hoop dat het wordt doorverteld.

Hoe ben je hier terechtgekomen? Na mijn studies Communicatiewetenschappen heb ik het geluk gehad meteen een stage bij Oona te mogen lopen, daarna ben ik eigenlijk nooit vertrokken… Ik ben altijd veel bezig geweest met mode en lifestyle en vind dit een perfecte eerste stap in de Belgische modescène.

Leuke kanten van de job? Het is een erg veelzijdige baan, je zal je dus niet snel vervelen. Bovendien kom je in contact met een hoop creatieve en inspirerende mensen. Die twee voordelen zorgen ervoor dat je op korte tijd erg veel leert en jezelf snel kan ontwikkelen.

Leukste Oona moment? Er zijn er zoveel. Elk seizoen organiseren we persdagen –een soort opendeurdagen voor de pers- om de nieuwe collecties van onze klanten voor te stellen. Voor SS14 werkten we met een jungle thema, waarvoor we “een aantal” plantjes als decor hadden besteld. Toen die geleverd werden, was het even slikken: er bleek een volledig oerwoud op straat te staan. Lachen! En afzien, aangezien we ze naar binnen moesten sleuren…

Minder leuke kanten? Het is geen typische kantoorjob, al onderschatten mensen hoeveel tijd ik toch achter mijn bureau doorbreng –mijn laptop is nog steeds mijn beste vriend! Bovendien is het geen 9-to-5 baan: je moet flexibel zijn, zelfstandig je plan kunnen trekken en héél stressbestendig zijn. Introvert zijn is gewoon geen optie in dit vak…

Welke eigenschappen moet je nog hebben? Je moet spontaan, flexibel, onafhankelijk, stressbestendig, perfect tweetalig en creatief zijn. Ook nodig: een vlotte pen hebben!

Jouw goede raad? Ik zou aanraden tijdens je studies reeds zoveel mogelijk ervaring op te doen, en dat in verschillende domeinen. Probeer stage te lopen op een redactie, bij een persbureau, bij een designer,… Zo leer je àlle kanten van de industrie kennen en kan je beter beslissen welke richting je uit wil. Internationale stages zijn uiteraard helemaal top. Het is ook heel belangrijk de focus op je talen te leggen, tweetaligheid is echt een must en wie een vlot woordje Engels kan, heeft alvast een streepje voor op concurrenten. Verder moet je ook op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen op het vlak van digitale-, sociale- én printmedia.

2/

Véronique (27) – Retail Manager bij Natan 

Schermafbeelding 2014-09-02 om 12.47.52

Véronique werkt als retail manager bij Natan. Concreet is zij verantwoordelijk voor de goede werking van àlle verkooppunten in België. Een allesomvattende taak: ze moet de verkoopcijfers beheren, statistieken analyseren, maar ook de juiste panden vinden, personeel zoeken en begeleiden, de etalages organiseren, de inrichting van de winkel voorzien,… : de vele boetieks van het huis draaiende houden, het is een goed gevulde job!

Hoe ben je hier terechtgekomen? Hoewel ik altijd geboeid ben geweest door mode, ben ik niet echt een creatief persoon. Ik heb handelswetenschappen gestudeerd en had oorspronkelijk een baan in een volledig andere sector te pakken. Via een vriendin kwam ik echter in contact gekomen met Natan. Ik ben gaan solliciteren en het klikte meteen met mijnheer Vermeulen. Hoewel ik geen ervaring had, mocht ik meteen aan de slag –het was echt een kwestie van vertrouwen.

Leukste kanten van de job? Ik ben met mode bezig, zonder zelf creatief te moeten zijn. Daarnaast kent Natan de voordelen van een klein bedrijf: iedereen kent iedereen, iedereen krijgt extra functies, er zit heel veel afwisseling in de job.  Zo help ik geregeld op de set van fotoshoots, functioneer ik zelf als pasmodel, help ik de shows te organiseren,…:

Leukste Natan moment? Vorige zomer organiseerden we in Parijs onze allereerste Haute Couture show. Dat was zenuwslopend, maar tegelijk ook razend spannend. De kleinste details zijn daar van levensbelang, zo was ik verantwoordelijk voor de schoenen van de modellen tijdens de kledingwissels. Zo’n wissel duurt soms maar een halve minuut, maar je moet zeker zijn dat de stiletto’s van model A aan de voeten van model B –het liefst met dezelfde maat- belanden, terwijl model C alweer op nieuwe –hopelijk juiste- gevaartes de catwalk op waggelt. Ik heb toen echt nachtmerries gehad dat alles misliep. De show is echter vlekkeloos verlopen en de finale was voor het hele team een enorme ontlading: we waren zò gelukkig en opgelucht!

Minder leuke kanten? De keerzijde van een veelzijdige job? Vaste uren zijn er niet, weekend- en avondwerk zijn geen uitzondering. Je draait echt lange dagen, dus je moet heel gemotiveerd zijn. Er ligt ook redelijk veel druk op je schouders: alles moet tiptop zijn en mijnheer Vermeulen ziet alles, maar dan ook àlles!

Welke eigenschappen moet je nog hebben? Flexibel en stressbestendig zijn dus, maar ook goed georganiseerd zijn. Ook al is je werk klaar, je moet je altijd afvragen wat beter of anders kan, waarover mensen iets zullen opmerken, .. altijd een perfectionistisch stapje voor zijn dus!

Jouw goede raad? Grote ego’s laat je beter thuis, daar kom je echt nergens mee in dit wereldje.

3/

Cristina (26) – Product Manager en Trade Marketeer bij Guerlain

kristina kleur

Marketing en cosmetica: twee sleutelwoorden voor Cristina, die er alles aan doet om de beautyproducten van Guerlain perfect aan de man (én de winkel) te brengen. Aan haar om nieuwigheden op de markt af te vuren én gevestigde waarden niet in de vergetelheid te laten raken. Op basis van marktanalyses stelt ze een marketing plan op: hoe wordt een product best gepresenteerd in winkels? Welk materiaal is er voorhanden (posters, samples, limited edition gifts, make-upkasten,…)? Moeten er speciale verkoopsacties worden opgezet? Geen mascara die de etalage in vliegt zònder haar toestemming. Op die manier regelt ze de zichtbaarheid van haar producten, opdat klanten de juiste associaties zouden maken en uiteraard tot aankoop worden aangezet.

Hoe ben je hier terechtgekomen? Na mijn studies Communicatiewetenschappen ben ik een jaar naar Vietnam getrokken om werkervaring in een volledig andere sector op te doen. Bij mijn terugkeer wist ik echt wat ik wilde en ben ik stage beginnen lopen bij L’Oréal. Na die stage kwam hier bij LVMH een job vrij.

Leukste deel van je job? Het is een erg gevarieerde job, die er eigenlijk drie verenigt. In andere bedrijven worden pure cijfers en marketing gescheiden gehouden, hier niet –ik ga me dus niet snel  vervelen. Verder werk ik voor een prachtig merk met zeer mooie producten, dat is op zich al motiverend. Er heerst in ons bedrijf ook een erg goede teamsfeer en dat is onbetaalbaar.

Leukste Guerlain moment? De lancering van het parfum La Petite Robe Noir is extreem goed verlopen. Als beloning werd ons volledige team vorig jaar uitgenodigd voor een bezoek en avond in het kasteel van Veuve Cliquot in Reims. Dat zijn dingen die je normaal gezien nooit zou mogen doen –enkel de grootste LVMH-klanten mogen er komen- maar via deze job wel mogelijk worden.

Wat zijn de minder leuke kanten van de job? Het is en blijft een kantoorjob, ik zit hier in principe de hele dag en ben weinig op verplaatsing. Anderzijds heeft dat ook een positieve kant: weekends zijn weekends, na de uren moet ik mijn computer zelden aanlaten.

Welke eigenschappen moet je verder hebben? Je hoeft niet per se extreem creatief te zijn, maar wel goed je eigen plan kunnen trekken en ideeën aanbrengen om je product op een originele manier te promoten. Zelfstandig kunnen werken en een ondernemend stel hersenen hebben, zijn dus belangrijk.

Jouw raad? Je komt hier bijna niet binnen zonder eerst een stage te hebben gelopen in de sector. Praktische ervaring primeert boven het zoveelste universitair diploma, dat zal je snel genoeg merken!

4/
Charlotte (26) - Aankoopster bij Bel &Bo 

Schermafbeelding 2014-09-02 om 12.48.07

Charlotte is aankoopster voor de damesafdeling van de Belgische kledingketen Bel&Bo. Ze stelt collecties samen, enerzijds door bestaande stukken aan te kopen bij leveranciers, anderzijds door haar eigen styliste stukken te laten ontwerpen. Beiden gebeuren op basis van door haar opgestelde kleurenpaletten en moodboards. Die zijn op hun beurt dan weer afhankelijk van het budget dat ze heeft bepaald en de analyses van verkoopcijfers. Daarnaast bezoekt ze fabrikanten en leveranciers in binnen- en buitenland (Engeland en Nederland, maar ook Pakistan, India en China moet ze jaarlijks bezoeken), onderhandelt ze over prijzen, enzovoort.

Hoe ben je hier terechtgekomen? Na mijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen in Leuven, heb ik een jaar Fashion Management gestudeerd aan Bocconi in Milaan. Daar heb ik ontdekt dat aankoop echt de ideale job voor mij is: het combineert mijn passie voor mode met mijn interesse in cijfers. Bel & Bo is het familiebedrijf en ik had er reeds een stage en enkele vakantiejobs gedaan. Eens ik ben afgestudeerd, bleek de functie van aankoopster te zijn vrijgekomen en heb ik meteen toegehapt.

Wat zijn de leukste kanten van de job? Er zijn heel veel leuke kanten aan dit beroep, het grootste voordeel is waarschijnlijk de veelzijdigheid. Ik ben zowel creatief als commercieel bezig: nu eens de verkoopcijfers analyseren, dan weer het kleurenpallet samenstellen,… geen dag die dezelfde is! Het vele reizen is ook fantastisch en last but not least: ik werk samen met mijn dichte familie, de hele onderneming ligt ons nauw aan het hart en dat is de grootste motivatie die er is.

Wat is je leukste Bel & Bo moment? Misschien niet het leukste, maar wel het meest absurde. De eerste keer dat ik een leverancier moest opbellen, was ik erg nerveus. Ik ben toen van de stress van mijn stoel gevallen, de man aan de andere kant van de lijn begreep niet wat er gebeurde…

Wat zijn de minder leuke kanten van de job? Als het misloopt, loopt het goed mis. Het kan voorkomen dat de bestelde goederen niet van voldoende kwaliteit zijn. Dat besef je pas eens ze goed en wel zijn aangekomen en dan begint de miserie: onderhandelen met de leverancier om ze terug te zenden, je geld terug eisen, de bestelling aanpassen,.. Op zo’n dagen vervloek je deze job.

Welke eigenschappen moet je nog hebben? Een sterk gevoel voor mode, een commerciële ingesteldheid en een goede dosis team spirit zijn onmisbaar. Gezond verstand en een sterke motivatie uiteraard ook. Ervaring in een verkoopfunctie of met eerdere stages is ook altijd mooi meegenomen.

Jouw goede raad? To be successful, the first thing to do is fall in love with your work!  Als je iets graag doet, zal je de motivatie vinden om te volharden en uiteindelijk je droomjob vinden.

5/

Chell (25) – Booker bij Ulla Models

chell-2

Chell is booker bij een modellenbureau, een job met een erg praktische inslag. Het is haar taak opdrachten te regelen voor de vele modellen van haar agentschap. Contracten opstellen, portfolio’s  beheren, potentiële klanten aan het juiste model koppelen, bekijken of die laatste beschikbaar zijn,… Daarnaast begeleidt ze beginnende modellen tijdens hun eerste opdrachten, staat ze hen bij op de set, regelt ze vliegtuigtickets en hotels ter plaatse,…: alles opdat de modellen probleemloos hun opdracht zouden kunnen afwerken.

Hoe ben je hier terechtgekomen? Eén van mijn beste vrienden is sinds jaren model bij Ulla en raadde me een paar jaar geleden deze job aan. Ik wist toen, net als de meeste jonge twintigers, absoluut niet wat ik met mijn leven wilde aanvangen. Wat ik wel wist, is dat ik niet meer naar school wilde. Ik heb dus eerst een halfjaar stage gelopen, kwestie van te zien wat het inhoudt, en ben eigenlijk nooit meer vertrokken.

Wat zijn de leukste kanten van de job? Ongetwijfeld de veelzijdigheid! Dit is een kantoorbaan, maar dan ook echt 10 keer zo leuk. De ene dag zit ik in het buitenland met modellen, de volgende tot 10 uur ‘s avonds achter mijn bureau om een geblokkeerd model naar huis te krijgen. Shoots lopen wel eens uit, vliegtuigen worden gemist… aan mij om dat op te lossen! Ik ben een echt Pietje Precies en ben heel handig met dit soort dingen.

Wat is je leukste Ulla Models moment? Aha, er komt vanalles in me op, maar we hebben wat modellen betreft geheimhoudingsplicht. Over mijn collega’s kan ik een heel grappig boekje open doen, maar zij ook over mij… Ik kies er dus wijselijk voor mijn mond te houden!

Wat zijn de minder leuke kanten? Het feit dat er heel veel verantwoordelijkheid bij jou ligt. Je let eens wat minder op en prompt loopt een hele shoot of casting in het honderd… Het is al voorgekomen dat ik tickets naar de verkeerde bestemmingen boek, op het moment zelf kan nièmand hierom lachen.

Welke eigenschappen moet je hebben voor deze job? Je moet heel snel kunnen reageren, en dat vooral op een efficiënte manier. Soms ben ik –niet overdreven- 10 dingen tegelijk aan het regelen. Een rustige aanpak en super organisatie skills zijn onmisbaar.

Jouw goede raad? Werken in de modewereld is super, maar echt nièt glamoureus. Als het voor jou allemaal om glitter en glamour draait, zoek je een job in de verkeerde sector…

6/

Florence (26) – Community Manager bij oa Essentiel

Schermafbeelding 2014-09-02 om 12.48.38

Als freelance community manager voor merken als Essentiel Antwerp, houdt Florence zich bezig met het opbouwen en onderhouden van social media accounts (op Instagram, Facebook, Twitter,…). Dit houdt in dat ze content creëert voor alle bestaande social media kanalen, blog posts schrijft, online gesprekken aangaat met fans, de accounts beheert en de statistieken analyseert. Kortom, een heel gevarieerde en sociale job die de digitale aanwezigheid van een merk bijstaat.

Hoe ben je hier terechtgekomen? Tijdens mijn studies Marketing heb ik heel wat vrijwillige stages in de mode gedaan –onder andere  Les Hommes en Bruno Pieters. Mijn passie voor de sector is er dus altijd geweest. Ik heb uiteindelijk beslist om zelfstandig als social media consultant door het leven te gaan, en werd op een dag gecontacteerd door iemand die ik had leren kennen tijdens mijn stage bij Bruno. Zo ben ik als freelancer bijvoorbeeld bij Essentiel Antwerp terecht gekomen.

Wat zijn de leukste kanten van de job? Het feit dat ik mijn twee passies – mode en marketing - kan combineren. Ik kom daarbij ook nog eens in contact  (digitaal en analoog) met een hele boel interessante mensen. Socializen heeft dankzij mijn job een extra dimensie gekregen. Relaties met klanten opbouwen en onderhouden is tegenwoordig veel meer dan een paar simpele standaard Q&A’s via e-mail of andere kanalen. Elke dag gebeurt er wel iets nieuws via tal van social media platforms, dit kan op elk moment gebeuren en je moet er meteen op kunnen reageren. Dat ‘vers van de pers’-gevoel en de diversiteit in de interacties houden mij (en vele andere internauts) dag en nacht bezig in het digitale landschap.

Leuke anekdote? Aangezien ik veel dingen online zie gebeuren en communiceer met mensen die ik niet persoonlijk ken, kan het wel eens voorkomen dat ik die mensen op straat tegenkom en ze dus ook herken. Ik moet dan vaak even stilstaan en denken of ik die persoon nu écht ken of niet. Het is me ooit voorgekomen dat ik een persoon tegenkwam en ervan overtuigd was dat ik haar kende. Toen ik haar vol enthousiasme een dikke kus ging geven en haar vroeg of alles goed was, keek ze me aan alsof ik een buitenaards wezen was. Ik besefte dat ik haar volgde op Social Media via een account van een klant en zij dus ook geen flauw benul had wie ik was. Ze kon er gelukkig om lachen toen ik het haar vertelde.

Aan welke criteria moet je voldoen voor deze job? Social media never sleeps, dus flexibiliteit is een absolute must. Het is ook belangrijk up-to-date te zijn met de laatste nieuwtjes -in de mode in dit geval- maar zeker ook de nieuwe ontwikkelingen in digitale media. Communicatief zijn en graag schrijven zijn ook niet onbelangrijk, aangezien je 80% van de tijd nieuwe artikels, posts, comments of mailings schrijft. Je moet ook zien dat je een partner zoekt die het niet erg vindt dat je je GSM niet loslaat (of hem zelfs aan je hand vastplakt…).

Jouw goede raad? Ik zou aanraden om zoveel mogelijk stages te lopen die je kennis en ervaring verbreden, en waardoor je vooral ook nieuwe mensen leert kennen in de sector. Wees ook aanwezig op social media maar blijf authentiek en creatief (zowel digitaal als in real life).

7/

Aline (27)– General Manager Profirst UK

Aline 1

Wat zou de modewereld zijn zonder prachtige defilé’s? En wat zouden diè zijn zonder mensen als Aline? Zij werkt voor het Britse Profirst, dat zich bezighoudt met de creatie en productie van allerlei evenementen zoals winkelopeningen, productlanceringen en modeshows. Dat gebeurt in verschillende fases. Eerst is er het denkwerk, brainstorm sessies met de klant, een concept uitwerken aan de hand van moodboards, het zoeken naar locaties,… Vervolgens start de productie van het meubilair, de decoratie en het drukwerk, moet ze dat laten opzetten, moet ze onderhandelen met eventuele cateraars, bloemisten en noem maar op. Vergeet ook de technische kant niet: licht en geluid, stage support,… Alles opdat een evenement tot in de puntjes perfect zou verlopen!

Hoe ben je hier terechtgekomen? Ik heb altijd geweten dat event planning iets voor mij is en ben na mijn bachelor Communicatiemanagement naar Zwitserland getrokken voor een postgraduaat Event en Entertainment Management. Mijn eerste job was bij Henk Somers, een Belgische party planner. Daarna ben ik naar New York getrokken, waar ik onder andere voor het bekende Bureau Betak (verantwoordelijk voor heel wat modeshows) heb gewerkt. Die ervaring heeft me naar Londen gebracht, waar ik General Manager voor Profirst UK ben.

Wat zijn de leukste kanten van je job? Ik leer de meest creatieve, passionele en intelligente mensen kennen –een pak celebrities en modellen op kop. Daarnaast is het een gevarieerde job: er zijn afwisselend rustige en juist heel hectische periodes –je maakt heel wat emoties en dubbel zoveel adrenaline mee! Het is ook een beroep die me over de hele wereld brengt en me veel bijleert over het leven in het algemeen. Last but not least: het is een creatieve bezigheid waarin ik me verder kan ontwikkelen.

Wat zijn de minder leuke kanten? Het is een zware job met lange uren, soms zelf nachtwerk. Daardoor heb je niet altijd evenveel tijd en energie over voor je privéleven. Je werkt ook met zeer veeleisende klanten, wat de werkdruk zeer hoog maakt.

Wat is je leukste herinnering? Vòòr een defilé begint, is er een call time voor de productieploeg en modellen. Soms begint die om 5 uur ‘s morgens, terwijl je de dag ervoor tot een gat in de nacht hebt gezwoegd. Idem voor de modellen, dus erg wakker zijn we meestal niet. Bij één van mijn eerste shows, moest ik checken welke modellen al langs hair & make-up waren geweest. Ik kende niet iedereen, dus vroeg die meisjes telkens wat hun naam was en wat al in orde was bij hen. Zo ook aan Karolina Kurkova, een wereldberoemd model… Ze kon er niet om lachen: “Enough, you should remember my name – everyone knows my name!” Waarop ik, onbewust van wie ze was: “It’s early and you all look the same!” Mijn frank viel pas toen mijn collega’s het uitproestten…

Welke eigenschappen moet je nog hebben? Het is een creatieve functie, een beetje zot zijn kan nooit kwaad. Daarnaast moet je ook extreem efficiënt zijn, niets vergeten, goed kunnen organiseren en een portie gezond verstand hebben. Last but not least: je moet bereid zijn keihard te werken, dit is geen gemakkelijk wereldje en alleen een ijzersterke wil brengt je naar de top. Nooit opgeven is dus de boodschap: If you can dream it, you can do it!

Wat is jouw goede raad? Doe praktische ervaring op: loop stages bij de juiste bedrijven en/of trek naar het buitenland. Zorg ook dat je talenkennis op punt staat en je steeds op de hoogte blijft van wat er zoal gebeurt. Probeer je creativiteit te ontwikkelen en leer luisteren –zowel naar mensen als naar trends- en vooral: geniet er met volle teugen van!

8/

Sarah (30) – Sales executive bij Fashion Club 70 

Schermafbeelding 2014-09-02 om 12.48.21

Ooit afgevraagd hoe afzonderlijke winkels hun aanbod samenstellen? Waar ze hun collecties aankopen? Soms gebeurt dat rechtstreeks bij een label, maar meestal verloopt het via een agentuur. Dat is een gespecialiseerd bedrijf dat de collecties van verschillende labels vertegenwoordigt en verkoopt aan winkels. Fashion Club 70, waar Sarah werkt, is er zo één. Zij showt het aanbod van labels als Armani Jeans en Versace Jeans aan inkopers, die vervolgens een bestelling plaatsen en die stukken zelf doorverkopen aan de eindconsument. Bestellingen worden gemaakt op basis van de trends, maar ook verkoopcijfers spelen een belangrijke rol.

Hoe ben je hier terechtgekomen?  Tijdens mijn studies was ik actief in de hostessenwereld. Hierdoor leerde ik vele mensen kennen, waaronder ook de familie Dheedene (eigenaar van Fashion Club 70). Hoewel ik geen ervaring had in deze sector, wilden zij mij deze fantastische kans geven, die ik enthousiast heb gegrepen. Uiteindelijk ben ik bijna 7 jaar actief in dit bedrijf.

Wat zijn de leukste kanten van de job? Waar zal ik beginnen, er zijn er zo veel! Allereerst is het een heel gevarieerde job. We zijn zeer actief in onze showroom met onze klanten, hebben een administratief pakket dat op constante basis moet opgevolgd worden en daarnaast proberen we zoveel mogelijk de baan op te gaan om bestaande klanten (winkels dus), maar ook nieuwe potentiële klanten te bezoeken. Je krijgt enorm veel voldoening als je klant met een leuk gevoel je showroom verlaat en met goede resultaten terugkeert. Daarnaast werken we ook voor een zeer groot bedrijf, één van de grootste binnen de modesector, met prachtige, vaak Italiaanse, merken. Een laatste pluspunt: ik werk in een fantastisch team, we vormen echt een topbende –ook al zijn het enkel vrouwen- en dat maakt een enorm verschil uit.

Wat is je leukste Fashion Club 70 moment? Dit seizoen hebben we voor de eerste keer met onze afdeling een eigen schoenenlabel uitgebracht. Het brainstormen in groep en het kunnen uiten van ieders creativiteit om tot een goed moodboard te komen, heeft mijn job nog een extra dimensie gegeven. Samen de eerste samples kunnen uitpakken en bewonderen, heeft ons nog hechter gemaakt als team!

Wat zijn de minder leuke kanten van de job? De workload is zeker niet te onderschatten. Het draait om meer dan enkel verkopen of leuke praatjes doen met de klanten. Tijdens de verkoopperiodes rust er een zware druk op ons, want uiteraard moet er steeds een bepaalde target behaald worden. Dit kan alleen behaald worden door enorm hard werken, lange uren en lange dagen. Motivatie en flexibiliteit zijn echt een must!

Welke eigenschappen moet je nog hebben voor deze job? Zoals ik al vermeldde, is een commerciële ingesteldheid en bereidheid om flexibel te werken een vereiste. Maar ook het kunnen samenwerken in teamverband is zeer belangrijk. Zonder de steun van je collega’s is het een harde weg en het moet voor iedereen aangenaam blijven…

Wat is jouw goede raad? Als je een vlotte persoonlijkheid hebt en gepassioneerd bent door verkopen en de modewereld, is deze job jou op het lijf geschreven!

(Beeld: Marloes Desterbecq, Tine Schoemaker, Eva Vlonk)