BRAND WE LOVE: Delbôve

Geüpdatet op 3 oktober 2017 door Laure Vandendaele
BRAND WE LOVE: Delbôve

[caption id="attachment_41730" align="aligncenter" width="600"]Delbovefront Oer-Belgisch cosmeticamerk Delbôve haalt vergeten schoonheidsrituelen van onder het stof[/caption]

Beautylabel Delbôve ontwikkelde al de jaren 60 zijn eerste crèmes met een magische touch. Enkele jaren geleden leek het Belgische merk ten dode opgeschreven, tot trouwe fans, de Brusselse Gina en Sybille d’Ansembourg,  hun geliefde crèmes aan een tweede leven hielpen.
ELLE.be ging langs in de boetiek in Elsene en sprak met Marleen Mels, rechterhand van Gina d'Ansembourg
én bevlogen Delbôve-adept.

Terwijl Meneer Delbôve in de jaren '50 de klanten in zijn chique salons van nette kapsels voorzag, deed Mevrouw Delbôve achter de schermen uitvoerig onderzoek naar huidverzorging. Positieve mond-tot-mondreclame maakten van haar potjes gegeerd goed en al snel vond de Brusselse beau monde de weg naar hun salons.

Waar kwam haar fascinatie voor huidverzorging vandaan?
Van haar man leerde Marion Delbôve dat huid- en haarverzorging onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Bovendien werkte Mevrouw Delbôve eerder bij Helena Rubinstein. Daar leerde ze heel wat over de werking en verzorging van de huid. Het werd haar doel een verzorgingsproduct te ontwikkelen dat het evenwicht en de natuurlijke functies van de huid op een al even natuurlijke wijze gaat herstellen. Mevrouw Delbôve wou de huid aan de basis aanpakken en niet behandelen aan de hand van een probleem.

Mevrouw Delbôve was een moderne heks. Tenminste, dat is wat doet de naam van het sterproduct ‘Crème Sorcière’ doet vermoeden.
De resultaten van de crème die Mevrouw Delbôve in 1965 ontwikkelde waren zo veelbelovend dat een enthousiaste gebruikster haar een ‘sorcière’ (‘heks’, LV) noemde. De veelzijdige crème heeft haar ludieke naam dus te danken aan de impulsieve kreet van een tevreden klant. Niet veel later werd de Crème Sorcière aangevuld met de Eau Sorcière, samen vormen ze het Sorcière Schoonheidsritueel. Dat duo ligt aan de basis van het Delbôve-universum.


Waarom is Delbôve zo’n bijzonder merk?
De producten van Delbôve werden nooit gecommercialiseerd. Mevrouw Delbôve verkocht haar potjes in een hoekje in de kapsalons van haar man. Het merk had haar succes te danken aan sterke mond-tot-mondreclame van tevreden klanten.
Het merk straalt elegantie en vrouwelijkheid uit, en zweert sinds de begindagen bij klantvriendelijkheid en service. De producten combineren wetenschappelijke precisie met edele materialen, hoogkwalitatieve bestanddelen, biologische geneeskrachtige planten met langdurige resultaten en kunnen door iedereen gebruikt worden.

Delbôve was een succes in die beginjaren. Hoe komt het dat het merk bijna van de kaart verdwenen was?
Nadat Mevrouw Delbôve overleed, zette haar dochter het levenswerk van haar moeder verder. Toen bleek dat zij de passie van haar moeder niet deelde, zag het ernaar uit dat het merk een stille dood zou sterven. In 2011 besloten Gina en Sybille d’Ansembourg, beiden fervente aanhangers van de producten, om het label nieuw leven in te blazen.
Zonder aan de grondbeginselen en waarden van het merk te raken, slaagden de dames erin het merk te moderniseren en uit te breiden. Zo bestaat het huidige gamma uit 21 producten. Eind vorig jaar openden ze een eerste Sorcière-boetiek in Elsene. Klanten kunnen er de producten ontdekken, testen en zich laten adviseren. Kortom, hier kunnen nieuwsgierigen en fans zich laten onderdompelen in de rijke geschiedenis van het oer-Belgische beautylabel met een verhaal…en een toekomst!

Sorcière Boetiek: Abdijstraat 67, 1050 Elsene, www.delbovecosmetics.com