In de jaren 50 verklaarde Marilyn Monroe dat ze alleen een paar druppels Chanel nยฐ5 droeg om te slapen. Minder bekend is dat het iconische parfum ook in poedervorm bestond. Deze textuur was populair door zijn subtiele applicatie. Hoewel het ‘dusting powder’ lang tot een ver verleden behoorde โ€“ die van glazen handspiegels en poederkwastjes โ€“, maakt het nu een comeback. Gedreven door de TikTok-generatie en een nieuwe zoektocht naar langhoudende geuren.

@whitegirlisla lmk if you’ve tried this flavour😘 #lush #dustingpowder #girl #girly #smellgood #perfume โ™ฌ Dreams, Fairytales, Fantasies (feat. Brent Faiyaz & Salaam Remi) – A$AP Ferg

Op TikTok verzamelt de hashtag #dustingpowder honderdduizenden video’s. Met tutorials waarin gebruikers hun geparfumeerd poeder met evenveel zorg aanbrengen als een nicheparfum. De handeling is bijna ceremonieel: klop de huid af met een vintage poederkwast of strooi het poeder direct op schouders, nek en benen. Dit alles gepaard met slogans als “soft girl energy”, “clean girl aesthetics” of “grandmillennial vibes”. Op het scherm glinstert het poeder en straalt de huid in een retro-gloed die naar ouderwetse glamour ruikt.

Een heruitgevonden beautyproduct

Historisch gezien zagen geparfumeerde poeders het daglicht aan het eind van de 19e eeuw in de Verenigde Staten, met name met de babypoeder van Johnson & Johnson. Hun succes explodeerde midden 20e eeuw, toen men ze combineerde met zeep, crรจme, parfum en poeder van dezelfde geur voor optimale houdbaarheid. Deze producten combineerden verzorging met een lekker geurtje, door de huid een matte uitstraling te geven en zachtjes te parfumeren. Maar in de jaren 90 ontstond er wantrouwen. De reden: het mogelijke aanwezig zijn van asbest in sommige talk-formules, blootgelegd door verschillende studies en juridische procedures. Stilaan werden poeders verbannen naar de achterkant van badkamerkasten, geassocieerd met een stoffig verleden en gezondheidsrisicoโ€™s.

In 2025 maakt het parfumpoeder zijn comeback in een nieuw jasje, met gemoderniseerde formules en vooral zonder talk. Merken als Lush met haar “Silk Underwear”, of Megababe met “Body Dust”, gebruiken nu ingrediรซnten zoals kaolienklei, maรฏszetmeel of rijstpoeder. Het doel is om luchtige, absorberende en veilige texturen te creรซren. Maar de trend gaat verder: op TikTok zien we steeds meer doe-het-zelvers hun eigen mengsels maken. Sommigen beginnen met ongeparfumeerde babypoeders waaraan essentiรซle oliรซn of natuurlijke extracten worden toegevoegd. Anderen combineren meerdere bestaande producten om een unieke geur te creรซren, met noten van vanille, witte musk of poederige bloemen.

@iamkhaelan Replying to @ThePeachTeach Our grannyโ€™s knew what they were talking about. Dusting powder is the perfect addition to keep you dry and smelling so yummy. This tutorial hopefully makes it easy for you. #smellgoodallday #howtosmellgood #perfumetok #dustingpowder #fragrancetok #beautyhacks #diy #girlytok #perfumeoil โ™ฌ La vie en rose (Cover Edith Piaf) – ็”ฐไธœๆ˜ฑ

De kunst van het parfumeren

Het succes van het geparfumeerde poeder zegt ook iets over onze tijd. In een parfumerie-industrie vol verstuivers, opvallende flacons en wekelijkse lanceringen, belichaamt poeder een vorm van vertraging. Het staat gelijk aan een soort van ritueel da al generaties meegaat. Velen associรซren het met hun moeders of grootmoeders.

De vraag is of deze trend beperkt blijft tot TikTok of dat het duurzaam een plekje in onze badkamers verovert. Zeker is dat terwijl vaste parfums en lichaamsoliรซn al hun revolutie zijn begonnen, poeders weleens de volgende stap in parfumerie kunnen zijn.