De beautyindustrie is in de ban van kersen. Als ingrediรซnt en tint du moment, in huidverzorging, make-up en parfums. Wat maakt dat merken en mensen geen genoeg kunnen krijgen van de sensuele steenvrucht met retro-allures?
Eetbare schoonheid
Eten en beauty zijn al langer met elkaar verweven, maar de afgelopen jaren is die trend geรซxplodeerd. Voedsel roept emoties op van nostalgie, comfort of luxe (vooral in tijden van crisis). Merken spelen daarop in door een eetbare esthetiek te integreren in hun producten en campagnes. Denk aan melkflessen als metafoor voor hydraterende toners, croissants die symbool staan voor boterige gourmandparfums en ‘matcha make-up‘ die groene gezondheid uitstraalt. Maar kersen spannen de kroon en overstijgen alle beautycategorieรซn, als ingrediรซnt, kleur en visueel symbool.
Een tint met cultstatus
De kersenrode make-uplanceringen zijn niet bij te houden. Glossier pakte dit jaar zelfs uit met een hele ‘black cherry’-collectie. Volgens Kleo Mack, Glossier’s Chief Marketing Officer, wilden ze de โtijdloze aantrekkingskracht en evoluerende schoonheid van zwarte kersenโ benadrukken. โElk product in de collectie heeft een iets andere tint – van jeugdige levendigheid tot diepe, gelaagde rijkdom,โ zei Mack over de succesvolle collectie aan Forbes.
Glossier
Dat de vraag van consumenten er is, blijkt ook uit een stijging van 325% in Pinterest-zoekopdrachten sinds 2022 naar cherry-coded items. Alle grote merken, waaronder Huda Beauty, Armani en Chanel, spelen daarop in met hun eigen versie van een ‘cherry’ lipstick, nagellak of blush.
Kersen in huidverzorging
Naast een visuele verleider blijkt de kers een krachtig skincareingrediรซnt te zijn. De vrucht zit boordevol antioxidanten, flavonoรฏden en vitamine C, die samen helpen bij het bestrijden van vrije radicalen en het behouden van een egale teint. Kersenextracten worden vaak gebruikt in producten die de huid verhelderen en beschermen tegen schade door luchtvervuiling en UV-stralen.
Fenty Skin benut deze eigenschappen in de Cherry Dub Pore Purifyโr Gel Cleanser, terwijl Innisfree kersenbloesemextract verwerkt in haar hydraterende Cherry Blossom Glow Jelly Cream. Daarnaast bevatten kersen natuurlijke suikers en zuren die licht exfoliรซrend werken, waardoor de huid zachter en stralender wordt.
Lipverzorging doet ook mee: de Dior Lip Glow Oil en RMS Legendary Lip Oil combineren een subtiele tint met diepe hydratatie dankzij kersenzaadolie.
Nostalgische verleiding
In parfumerie blijft kers een gedurfde keuze, maar wel een die blijft hangen. David Benedek, oprichter van BDK Parfums, weet als geen ander hoe deze vrucht een olfactieve signatuur kan worden. Hij lanceerde vorig jaar Rouge Smoking Extrait, en sluit zo aan bij kersengeuren als Lost Cherry van Tom Ford en La Petite Robe Noire van Guerlain. Volgens Benedek heeft de vrucht een sterke visuele en symbolische identiteit: โHet roept sensualiteit op, maar ook nostalgie en een vintage gevoel. Denk aan die typische ijscoupes in de jaren โ50,โ vertelde hij eerder aan ELLE Belgiรซ.
Want die obsessie met de steenvrucht is inderdaad niet nieuw. In de fifties werden pin-upgirls vaak vergezeld van kersen als speelse referentie in prints of accessoires. Make-upmerk Revlon lanceerde in dezelfde periode ‘Cherries in the Snow’ lippenstift en nagellak met een weinig omfloerste boodschap: deze kersenrode producten helpen je bij het verleiden.
Revlon’s Cherries in the show advertentie uit 1955
Hoewel beautytrends sneller vervliegen dan de geur van nagellakremover, lijkt kers een blijver. De kleur heeft een iconische status verworven en als ingrediรซnt biedt het aantoonbare voordelen. Merken blijven nieuwe interpretaties vinden, of het nu in make-up, skincare of parfum is. Met de huidige hang naar comfort en nostalgie, is de kans groot dat we de komende jaren nog veel meer cherry-coded beauty zullen zien.