INTERVIEW: Fashion Influencer Sarah Dimani vertelt over persoonlijke verandering, zelfliefde en mode

Gepubliceerd op 23 oktober 2020 door Commercieel team
INTERVIEW: Fashion Influencer Sarah Dimani vertelt over persoonlijke verandering, zelfliefde en modeELLE x Zalando

Naar aanleiding van de ‘Verandering is een verhaal zonder einde’-campagne van Zalando nam ELLE een exclusieve podcast op met mode-influencer en onderneemster Sarah Dimani en sprak er over haar nieuwe leven, haar toekomstplannen en hoe ze omgaat met verandering.

Vertel eens Sarah, hoe heb jij het afgelopen jaar beleefd? Heeft de pandemie een groot effect gehad op je leven?

“Zeker. Ik had eindelijk de tijd om stil te staan en na te denken over waar ik mee bezig ben en wat ik in de toekomst wil doen. En dat leidde tot een confrontatie met mezelf en met mijn carrière. Influencer, allemaal goed en wel, maar is dat eigenlijk wat ik wil doen in het leven? Er is een periode geweest dat ik dat heel interessant vond, maar ik besef nu dat ik dat al zeker twee jaar niet meer graag doe. Ik doe het nog omdat het mijn inkomen is, omdat het is hoe de maatschappij mij ziet en omdat ik er mij bij heb neergelegd dat ik ‘maar’ een influencer ben. Terwijl ik van mezelf weet dat ik veel meer te bieden heb.”

Je startte onlangs een platform over zelfliefde, The Narcist, kan je daar wat meer over vertellen?

"Het begon toen ik met iemand een discussie had over modest fashion en die persoon zei dat ik een narcist was. Dat kwam heel diep binnen. Daarom ben ik gaan opzoeken wat een narcist nu eigenlijk is en waarom is dat iets slechts is. Waarom mag je eigenlijk niet van jezelf houden? Zo ontdekte ik healthy narcissism, een gezonde dosis zelfliefde. Heel veel mensen kennen dit begrip nog niet en ik wil de eerste zijn die hen dat laat leren kennen. De bedoeling van The Narcist is enerzijds meer zelfliefde kweken bij vrouwen en anderzijds een online en offline community te creëren waar we echt samenkomen, of dat nu is om vriendschappen te sluiten, om iemand te hebben om eens een keertje mee te praten of om een struggle bespreekbaar te maken. Met The Narcist wil ik bouwen aan een platform dat de maatschappij van vandaag echt reflecteert en dat heel relevant is. Want ik merk dat er nergens meer een ruimte is waar we echt kunnen praten. Het is misschien een heel old school gedachte van mij, maar ik geloof echt dat onze hedendaagse maatschappij dat nodig heeft."

Je staat bij het grote publiek nog altijd bekend als mode-influencer. Hoe helpt mode je om je goed in je vel te voelen, ook in tijden van verandering?

“Ik denk dat mensen mode vaak onderschatten. Het is helemaal niet zo oppervlakkig als het lijkt, mode kan bijvoorbeeld ook heel politiek of activistisch zijn. Als je je er oprecht in verdiept dan zie je dat mode een hele sterke tool is, voor een individu kan het heel veel doen. Voor mij is mode zeker een middel geweest om mezelf te ontplooien. Toen ik jong was had ik weinig zelfvertrouwen. Er waren altijd mooiere meisjes in de klas, ik heb Marrokaans haar, ik ben superbleek… Ik zat eeuwig met de vraag ‘wie ben ik nu eigenijk?’. Toen ik na het middelbaar geen uniform meer moest dragen, merkte ik dat ik mij kon kleden zoals de persoon die ik wilde zijn en dat gaf mij het nodige zelfvertrouwen. Wanneer je kleren je zelfvertrouwen geven, dan loop je ook zelfverzekerd rond. En dan trek je ook goede dingen aan, precies zoals the law of attraction. Dat kan natuurlijk bij iedereen anders zijn, maar bij mij speelde mode een belangrijke rol. Ook al ga ik nu meer richting ondernemerschap, je zal mij nog altijd fashionable zien rondlopen.”

Heb je een favoriete outfit in je kleerkast die je altijd empowered doet voelen?

"Ik heb een lila jurk van Samsøe & Samsøe die heel meisjesachtig is maar tegelijk ook heel vrouwelijk. Het is my favourite dress ever! Ik kocht ze vorig jaar, heb ze ondertussen misschien al honderd keer gedragen en nog ben ik deze jurk niet beu. Ook suits in alle kleuren van de regenboog vind ik powerful, zeker wanneer een vrouw dit draagt. Dan denk ik, ‘Look at her’, ze staat er echt!”

Wat vind je van de ‘Verandering is een verhaal zonder einde’-campagne van Zalando?

“Ik vind het een supergoede campagne die mij echt aan het denken heeft gezet. Ik hoop dan ook dat het niet het ene oor in en het andere uit gaat, wanneer mensen deze campagne bekijken, maar dat ze echt nadenken over wat deze boodschap betekent. Verandering is inderdaad een verhaal zonder einde, dat merk ik zelf ook wanneer ik kijk naar mijn eigen carrière. Er zijn zoveel verschillende Sarah’s geweest: de naïeve Sarah op school, de Sarah die ineens moslima blogger was, de Sarah die haar hoofddoek heeft afgezet… en nu ben ik onderneemster. Ik vind het zo zot om te zien hoe je als mens blijft evolueren.”

Beluister ook zeker de volledige podcast met Sarah Dimani bovenaan het artikel waarin Sarah dieper ingaat op haar persoonlijke groei, het vinden van rust en balans, en waarom het net wel leuk is om basic te zijn. #changeneverends

Ontdek Sarahs favorieten hieronder: 

Dit artikel kwam tot stand in nauwe samenwerking met Zalando.
zalando.be

Lees ook: 

5 Instagram make-uptrends die je deze herfst moet proberen
Herbeleef de 80s: win een duoticket voor het Nostalgie Beach Festival!
Oktober