Ga weer sporten en … houd je eraan

Gepubliceerd op 14 juli 2020 door Commercieel team
Ga weer sporten en … houd je eraanELLE x Boiron

Hoe hervat je het sporten zonder druk uit te oefenen en vooral zonder jezelf te verwonden na een paar sessies? We volgen zonder aarzelen het advies van Evy Gruyaert, tv- en radiopresentatrice, coach van de applicatie 'Start2run', 'Hardlopen met Evy' en 'Yoga met Evy':

WAT IS JE ADVIES OM SPORTLETSELS TE VOORKOMEN?

Bovenal moet je regelmatig trainen en je trainingsritme aanpassen aan je fysieke conditie. Ik raad aan om de intensiteit en duur van de training geleidelijk te verhogen. Het is voordeliger om tweemaal per week 30 minuten te lopen, dan een uur op één dag. Ideaal om langdurig aan te houden: drie trainingen per week. Dit kan driemaal 20 of 30 minuten duren, en na verloop van tijd mag dit licht toenemen. Uitrusten tussen de trainingen door is erg belangrijk voor het lichaam en de spieren om te herstellen. Het belangrijkste is om je inspanningen aan te passen aan jouw lichaam. Persoonlijk loop ik twee keer per week (30 minuten) en op andere dagen probeer ik een beetje yoga te doen. Dat kan 10 minuten 'sun salutation' in de ochtend zijn om mijn lichaam en geest wakker te maken, of 's avonds wat ademhalingsoefeningen voor ik ga slapen. Om opnieuw te starten met sporten, is het belangrijk om voor en na een sessie de juiste oefeningen toe te passen, voor een effectiever herstel. Vóór de sessie warm je goed op met een paar stappen, kleine sprongen, lunges, knieën opheffen en enkele schouderrollen en hop, je bent klaar!

EN NA DE TRAINING?

Dat hangt van persoon tot persoon af, hoe je lichaam reageert en wat je nodig hebt. Na een training, vooral een langere training (langer dan een uur) hebben je spieren microscheurtjes opgelopen. Die nog extra stretchen kan nog meer schade berokkenen. Het is beter om zachte yoga stretchoefeningen te doen na je looptraining of gewoon wat “uitlopen” of snelwandelen. Een goede nachtrust, ontspanning en een massage na het douchen zorgen voor een optimal herstel na het sporten. Wat de uitrusting betreft: denk aan een goede sportbeha en geschikte schoenen voor de gekozen sportactiviteit.

WAT IS JE ADVIES TEGEN SPIERPIJN?

Een massage kalmeert en geeft een gevoel van welzijn. Het zorgt bovendien voor een goede doorbloeding, vermindert de spierspanning, beperkt de vermoeidheid en voorkomt of verlicht stijfheid en spierpijn. Dit geldt voor alle sportievelingen, ongeacht hun niveau.

WELK PRODUCT GEBRUIK JE VOOR EEN EFFICIËNTE MASSAGE?

In het belang van mijn gezondheid gebruik ik alleen natuurlijke producten en zonder neveneffecten. Homeopathische geneeskunde past binnen mijn visie over gezondheid: dicht bij de natuur en de mens. Massages met een arnica-crème zijn zeer doeltreffend. Deze behandeling zorgt voor een gevoel van welzijn en vermindert pijn na een sportieve inspanning. Wanneer ik last heb van stijfheid of andere sportpijn, breng ik arnica-crème 2 tot 3 keer per dag aan met cirkelvormige massagebewegingen tot het volledig ingedrongen is. De pijn verdwijnt uiterst snel!

YOGA LIJKT EEN DEEL VAN JE LEVEN TE ZIJN?

Er zijn veel wetenschappelijke onderzoeken die bewijzen dat yoga een positief effect heeft op je hart, je cholesterol, je libido, ... Fysiek helpt yoga me sportblessures te voorkomen. Ook maakt het me flexibeler en leniger in mijn bewegingen. Meestal starten we aan yoga met als doel fysieke activiteit, maar onbewust beïnvloedt het de ademhaling en de geest. Dankzij yoga heb ik mezelf leren kennen en ook mijn fysieke en emotionele limieten. Bovendien helpt het me stress onder controle te houden.

Lees ook: