Hoewel zowat alle A-list sterren - van Jennifer Lopez en Victoria Beckham tot Kim Kardashian en Naomi Campbell - zweren bij Biologique Recherche, is dit beautymerk verre van bekend bij het grote publiek. Biologique gelooft niet in influencerdeals of grote marketingcampagnes, de verbluffende resultaten zijn immers hun beste uithangbord. Benieuwd naar wat dit Franse label zo bijzonder maakt?
De cultstatus van Biologique Recherche
J.Lo heeft er haar J-glow tijdens het Superbowl-optreden aan te danken, en wanneer Jay-Z in Parijs verblijft boekt hij standaard een tripje richting de Biologique Recherche-spa, om er na z'n gelaatsbehandeling wat productjes te shoppen voor vrouwlief Beyoncé. Het hoeft niet gezegd dat sterren dol zijn op Biologique Recherche ('B.R.' voor devotees), en dat terwijl het beautylabel allesbehalve inzet op celebrity marketing. Meer nog, Biologique is niets meer dan een klein Frans familiebedrijfje - maar dan wel één met steengoede verzorgingsproducten.
Zo'n halve eeuw geleden werd B.R opgericht door een Franse dokter, een fysioloog en een bioloog, met als doel om professionele producten te creëren gebaseerd op wetenschappelijke formules die de huid drastisch kunnen verbeteren. De filosofie van de founders luidt dat elke huid uniek is, een uiterst persoonlijke aanpak is dan ook noodzakelijk. De productlijn telt om die reden meer dan 50 producten, elk gericht op een specifiek probleem of een bepaalde huidconditie. Meer dan enkel te focussen op 'anti-aging' of 'onzuiverheden', zijn de lotions, cleansers, maskers en serums simpelweg bedoeld om je de best mogelijke huid te geven.
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door Biologique Recherche USA (@biologique_recherche_usa) op
De magische P50 lotion
Zonder twijfel het allerpopulairste BR-product - en misschien wel de meest doeltreffende lotion van de afgelopen 50 jaar - is de zogenaamde 'P50 lotion'. Een rondje Google leert je dat elk relevant magazine en elke zichzelf respecterende beautyblogger er minstens één review aan wijdde. Woorden als 'life changing' en 'Jezus in a bottle' (geen grap) zeggen genoeg, maar wat maakt P50 zo geliefd?
De P50 lotion heeft eigenlijk meer de textuur van een toner. Het is een exfoliant bestaande uit een hele resem actieve bestanddelen, gemixt volgens de geheime formule van Biologique Recherche. Afhankelijk van de versie (er bestaan 2 varianten in de VS en 5 varianten bij ons) bevat P50 onder andere BHA, AHA en PHA, oftewel melkzuur, appelzuur, citroenzuur, salicylzuur en gluconolacton. Deze straffe cocktail werkt als een chemische peeling en helpt de huid om zichzelf te vernieuwen en herstellen. Resultaat? Een stralende, egale, en frisse huid in twee epidermale cycli, of 50 dagen (vandaar de naam).
Dit bericht bekijken op Instagram
Een bericht gedeeld door Biologique Recherche (@biologique_recherche) op
De lotion wordt aangebracht na het reinigen en voor het hydrateren van de huid, ergens tussen je cleanser en je serums en crèmes in dus. Maar dergelijk magisch product komt wel met een waarschuwing: P50 lotion staat bekend om z'n euh..geurtje. De formule is ongeparfumeerd en ruikt bijgevolg niet naar een rozentuin, maar eerder naar een zure melkfabriek. Daarnaast kan je gezicht tintelen of zelfs prikken bij het aanbrengen. Niets om je zorgen over te maken, want dat wijst er slechts op dat de PH-waarde van je huid ongebalanceerd is. Dit gevoel verdwijnt vanzelf na een paar weken smeren - wanneer je huid dus in balans is.
Biologique Recherche in Brussel
Zin om de producten te testen? Het uitgebreide Biologique Recherche-gamma kan nogal overweldigend zijn voor newbies. Eerder dan je eigen winkelmandje samen te stellen is het daarom aangeraden om een professional te raadplegen. Je vindt het gamma in luxehotels en spa's wereldwijd, en in Brussel bij Kristina Decourt Skin Solutions. Kristina weidde haar salon volledig aan de filosofie en producten van Biologique, je kan er een uitgebreide huidanalyse boeken (€45) waarbij je huid gemeten wordt met vijf Biologique Recherche-toestellen, waarna Kristina een op maat gemaakte skincare routine voor je samenstelt. Deze analyse is ook inbegrepen in de gepersonaliseerde gezichtsbehandelingen (vanaf €90). Alle producten zijn te koop in het salon of via de webshop.
Meer info: kristinadecourt.be