De Belgische Tom Van Dorpe gaat aan de slag bij The Kooples

Gepubliceerd op 25 mei 2020 door Elisabeth Clauss en Lore Ginneberge
De Belgische Tom Van Dorpe gaat aan de slag bij The Kooples

Zonet legde het rock'n'glam label The Kooples haar creatieve lot in handen van Tom Van Dorpe, de stylist die eerder al furore maakte bij Rihanna/Fenty, Calvin Klein, Max Mara en Carine Roitfeld... maar zijn carrière begon bij ELLE België.

Geboren in de buurt van Gent, herinnert Van Dorpe ons er terecht en met humor aan dat "veel grote Belgische ontwerpers uit de kleinste steden van ons land komen!" Tom heeft in New York en Parijs gewoond, en spreekt vloeiend beide landstalen. Vol nuances, net als zijn visie op mode: "de wereld is veel veranderd, en ik heb veel gereisd".

"Mijn levensstijl en joi de vivre zijn altijd mijn referentie geweest"

"Ik haal inspiratie uit het huidige landschap, uit de mensen om me heen. Ik maak collecties voor mijn vrienden en voor mezelf. Eigenlijk denk ik na over wat er nodig is om samen tijd door te brengen. Bij het ontwerpen van deze stukken was dit uitgangspunt des te sterker omdat we momenteel in deze lockdown zitten".

Tom Van Dorpe ontwierp zijn eerste collectie terwijl hij in quarantaine zat in Parijs, gelukkig toevallig op vijf minuten afstand van het kantoor van The Kooples, waardoor hij regelmatig aan het moodboard kon werken, en er de materialen kon gaan voelen: "voor een eerste collectie was dit comfortabeler dan alle mails en zooms samen!"

the kooples tom van dorpe
Tom Van Dorpe x The Kooples

De rebelse elegantie van Tom en The Kooples

De jonge art director, die onder andere Fashion Editor was voor V Magazine en V Man, is dus zowel een mode- als een mediaspecialist. Hij omarmde onmiddellijk het DNA van The Kooples, dat hij op een brede en inclusieve manier interpreteert. "Vandaag de dag kan een koppel veel dingen betekenen: het kan een beste vriend zijn, een familielid, of in ieder geval iemand waar je bewust mee omgaat. Sommigen hebben er een romantische kijk op, anderen leiden een gelukkig alleenstaand leven, maar we hebben allemaal iemand nodig om te delen wat we meemaken. Je vormt 'een koppel' met iemand die je uitkiest. Dat is voor mij de belangrijkste boodschap.

The Kooples staat bekend als een rock 'n' roll merk, net zoals deze jonge Belg die vertrok om New York te veroveren met alleen z'n ambitie en optimisme op zak: "Na mijn studies ben ik een jaar in Parijs gaan wonen, omdat ik wist dat ik in de mode wilde werken, deze wereld fascineerde me. Als je in België woont moet je om een doorbraak te maken naar Parijs gaan. Dat was moeilijk voor mij, want ik hou van België, en ik voelde me erg op mijn gemak in Gent. Maar ik moest wel stage lopen. Toen ik terugkwam, kreeg ik mijn eerste baan bij ELLE België! Ik heb ELLE altijd gezien als een zeer opwindende, uitzonderlijke titel. Ik organiseerde er een eerste shooting en iedereen was enthousiast."

Dankzij zijn Amerikaanse ervaring ontwikkelde Tom Van Dorpe een soort rebelse elegantie, "een visie die ik deel met The Kooples. Het breken van de regels, maar op een uiterst chique manier. Ik ben opstandig, maar geen anarchist. Ik wil uniek dingen creëren en grenzen opzoeken, maar niet puur om te choqueren. In de Verenigde Staten hebben ze mijn conceptuele aanpak, Belgisch en chic, altijd weten waarderen. Het is de perfecte mix  voor een eigentijds merk".

Gent - New -York - Parijs

"Ik ben blij dat ik me bij de Kooples-familie kan aansluiten. Ik heb het merk altijd beschouwd als een van de meest dynamische hedendaagse modehuizen. Hun DNA is vandaag de dag relevanter dan ooit. Ik kijk ernaar uit om nieuwe stilistische wegen te verkennen en de iconische stuks van morgen te creëren. Vandaag bevrijdt de nieuwe rebellie zich van stereotypen en eist ze een moderne aanpak." Zijn toekomstvisie voor The Kooples? "Ik heb veel respect voor het imago dat de oprichters hebben gecreëerd, het is een echte lifestyle. Ik heb hen ontmoet, en begreep meteen: dit merk werkt omdat het echt is. Vandaag de dag is de wereld veranderd, en het is het perfecte moment om de basis van het merk te heroverwegen. De iconische stukken zijn de essentiële basics, de kleine zwarte jurk, het leren jasje... We mixen nu alles, sneakers en cocktailjurken, we willen onze identiteit uitdrukken, verrassen, zijn waar we niet verwacht worden". Maar met Tom aan het roer verwacht je niets minder dan het beste.

LEES OOK: Alles over de Belgische handtassenontwerpster Lies Mertens