Corona: 5 dagelijkse gewoonten die je immuunsysteem boosten

Geüpdatet op 23 maart 2020 door Isabelle
Corona: 5 dagelijkse gewoonten die je immuunsysteem boosten(c)Shutterstock

De Corona crisis betekent voor iedereen een koude douche, maar er zijn wel degelijk manieren om je ertegen te wapenen -met name een koude douche! Ontdek hier welke eenvoudige gewoontes je lichaam kunnen helpen in de strijd tegen microben.

Een Schotse douche

Tegenwoordig dwepen Gwyneth Paltrow en The Goop Lab ermee, maar de allereerste “koude douche influencer” was niemand minder dan… James Bond! ’s Werelds bekendste spion had in de originele boeken immers de gewoonte zijn dagelijkse stortbad af te sluiten met enkele seconden ijskoud water om zijn formidabele lichaam nog sterker te maken.

Quid? Je lichaam secondenlang blootstellen aan een extreme toestand helpt je harder maken en je algemene tolerantie tegenover stress en ziektes versterken. Waarom? Omdat het de aanmaak van antioxidanten -verjagers van gifstoffen- en witte bloedcellen bevordert, je psychologisch verdedigingsmechanismen traint en je bloedsomloop een gezonde boost geeft. Dat laatste zorgt dat bloed efficiënter gepompt zal worden, waardoor ook je hart en immuunsysteem sterker worden en je bloeddruk daalt.

Hoe? In plaats van je gebruikelijke hete douche – wat eerder helpt om te ontspannen dan wakker te worden – kan je 's ochtends beter afsluiten met een negentig seconden-routine: eerst dertig seconden koud water, dan weer dertig seconden warm en uiteindelijk afsluiten met dertig seconden koud.

Ontdek hier meer gezondheid- en schoonheidsvoordelen van de zogenaamde Scottish shower.

Geweldige Gember

Klinkt als een Suske & Wiske album, dit even terzijde…

Gember staat bekend om zijn extreem weldadige effect op het lichaam en wordt in het Verre Oosten al ruim 4000 jaar gebruikt als medicijn. De voordelen ervan zijn talrijk, maar in het kader van Corona moet je er vooral twee onthouden. Ten eerste hebben studies aangetoond dat het je immuunsysteem kan versterken en je lichaam helpt beschermen tegen infecties, verkoudheid en… griep. Daarnaast, en zeker niet onbelangrijk, heeft het ook een kalmerend mentaal effect en helpt het je dus ook alle stress en paniek het hoofd te kunnen bieden.

Ook citroen is een sterke bondgenoot in de strijd tegen de griep. Dit omwille van zijn verhoogde concentratie Vitamine C en kalium, beiden goed voor de weerstand. Het bevordert ook de opname van ijzer in je lichaam, wat opnieuw een wapen is tegen ziektes en bacteriën.

Hoe? Geen zin om elke dag citroenen te staan persen en gember te raspen? Snappen we. Mix daarom enkele stevige brokken gember met enkele gepelde citroenen in de blender en giet het mengsel in een vormpje voor ijsblokken. De verkregen gember/citroen blokjes laat je bij elk gebruik doodleuk in warm water oplossen, zoals thee. Doe dit sowieso elke ochtend op een nuchtere maag (het heeft een extra detox effect omdat het de spijsvertering stimuleert) en het liefst ook ’s avonds om helemaal tot rust te komen voor de nacht.

immuun
(c)Shutterstock

Ga naar buiten

Frisse lucht en zonlicht zijn vernietigend voor bacteriën. Het is een aloude wijsheid en ook recent wetenschappelijk onderzoek uit verschillende hoeken toont het keer op keer aan. Combineer dat met een gezonde dosis beweging en je zit helemaal goed. Regelmatig sporten, maar ook wandelen bevordert de bloedsomloop en de aanmaak van immuniteitscellen, en vermindert specifiek het risico op luchtwegeninfecties. Ga nu niet als een gek sporten, dat is zeker op een verkoudheid geen goed idee, maar probeer bijvoorbeeld een half uur per dag te gaan wandelen.

Opgelet, sporten doe je binnenshuis of in je eigen tuin -de sportschool is eventjes geen optie- of in de frisse buitenlucht op een plek waar weinig volk te vinden is. Als iedereen naast elkaar staat te puffen op een speelplein, geef je besmetting toch weer ontelbaar veel kansen, buitenlucht of niet…

(Tip: check deze handige online workouts.)

Verlucht je huis

Neen, we moeten ons niet als bange hamsters in donkere, hermetisch afgesloten huizen gaan opsluiten. Omwille van eerder genoemde redenen is het letterlijk van levensbelang om zoveel mogelijk frisse lucht binnen te laten. Onderzoek heeft aangetoond dat ziektekiemen in donkere ruimtes zo’n 40% méér overlevingskansen hebben dan in kamers met natuurlijk zonlicht. De Wereldgezondheidsorganisatie erkent trouwens die bacteriedodende werking en raadt natuurlijke verluchting aan in de strijd tegen microben.

Hoe? Zet ’s morgens het raam van je slaapkamer (en meteen ook je beddengoed) open eens je de kamer verlaat, en pas die regel eigenlijk in het hele huis toe. Verlaat je een ruimte? Raam open en deur naar de rest van het huis dicht (kwestie van tocht te vermijden). Het zal iets kouder zijn in huis, maar niets dat een extra trui en -waarom geen- muts en sjaal niet aankunnen.

Eet je sterk

Tot slot nog een lijstje voedingsmiddelen die om tal van verschillende redenen je immuunsysteem versterken. Uiteraard is dit lijstje niet compleet, maar het bevat wel de ingrediënten waarmee wij de komende dagen heerlijke antigriep recepten maken…

  • Broccoli
  • Spinazie
  • Amandelen en cashew noten
  • Geelwortel
  • Echinacea (heerlijk als thee!)
  • Zoete aardappelen
  • Honing (tip: voeg een lepel honing toe aan het eerder genoemde gember/citroen drankje.)
  • Rode bessen
  • Voedingsmiddelen die probiotica bevatten, zoals yoghurt
  • Kombucha thee
  • Look