Wasted: nieuw duurzaam label op de radar

Gepubliceerd op 5 december 2019 door Isabelle
Wasted: nieuw duurzaam label op de radar

De strijd om een ecologischer modewereld wordt op veel verschillende fronten gestreden: sommigen proberen milieuvriendelijker materialen te ontwikkelen, waar anderen juist het beste proberen te maken van het afval dat de industrie oplevert. In die laatste categorie vinden we sinds kort Wasted, een gloednieuw Belgisch label dat uitsluitend met stofresten werkt.

Wist je dat de mode-industrie jaarlijks met oneindig veel kilometers aan perfect bruikbare stoffen achterblijft? Ze werden niet verkocht of schieten na de patronage over, en eindigen zo compleet onnodig op de immer groeiende afvalberg. Onder het motto “waking up sleeping beauties” geeft Wasted die materialen een tweede kans in de vorm van limited edition design pareltjes –lees: jassen, jurken en kimono’s. De ontwerpen zijn van Belgische hand en ook de productie gebeurt volledig op eigen bodem, 100% eigen kweek dus.

wasted_duurzaam_stoffenoverschot_belgische_label

wasted_duurzaam_stoffenoverschot_belgische_label

Let wel, het duurzame van deze onderneming zit hem in de recuperatie, niet in de aard van de stoffen zelf. Zo vind je bijvoorbeeld een jurk uit 100% polyester in het aanbod, al is dat op zich geen “groen” materiaal. Het toont opnieuw aan dat de discussie rond duurzame mode nooit zwart/wit is, vijftig tinten groen zeg maar.

Dat bewuste mode ook niet peperduur hoeft te zijn, is bij deze ook aangetoond: prijzen schommelen tussen €80 en €300.

De fashionvideo van vandaag :
DIT ZIJN DE LICHAMELIJKE CRITERIA OM MODEL TE WORDEN

Geïnteresseerd in ecologische mode? Steeds meer jonge labels bouwen hun hele DNA uit op basis van duurzame principes, goed voor een hele hoop interessante initiatieven. Zo is er het Belgische HNST, dat qua materiaal het meest ecologische denim ooit tracht te produceren, of moedige kleine spelers die zich volledig op upcycling smijten.

Bijkomend probleem: duurzaamheid is tegenwoordig een trendy concept en slimme marketeers eisen de term te pas en te onpas op. Knowledge is power, dus zorg dat je elke dag opnieuw voldoende geïnformeerd wordt over echt schone mode –deze duurzame influencers helpen je alvast op pad.