Hoe de call-out cultuur de mode- en beautyindustrie in zijn greep houdt

Geüpdatet op 6 december 2019 door Lore Ginneberge
Hoe de call-out cultuur de mode- en beautyindustrie in zijn greep houdt

Wat hebben R. Kelly, Kevin Spacey en Woody Allen met elkaar gemeen? Allemaal zagen ze hun carrière geboycot, of - op z’n millenials - ‘gecanceld’. Filmrollen werden geweigerd en Spotify-playlists geschrapt. Welkom in de cancelcultuur, een product van sociale media en de collectieve drang om onze stem te laten horen

De vuile was van de modewereld

Gelijkaardig is de zogenaamde ‘call-out cultuur’, het publiekelijk aan de schandpaal nagelen van personen of bedrijven vanwege onpopulaire meningen of ondoordachte acties. Deze laatste beweging heeft het gemunt op de mode-, en meer recent op de beauty-industrie. Speelveld van dienst is opnieuw sociale media, met ‘call-out’-accounts Diet Prada en Estée Laundry als aanvoerders. Beide Instagrampagina’s engageren zich om de vuile was buiten te hangen van respectievelijk de mode- en beautywereld.

De twee ‘waakhonden’ van Instagram zagen hun following enorm toenemen het voorbije jaar. Vooral van dramahongerige volgers, maar ook van bange bedrijfsleiders. Een negatieve Instagram Story bereikt één miljoen mensen (in het geval van Diet Prada), hun invloed op de publieke opinie valt dus niet te onderschatten. Dolce & Gabbana kon dit vorig jaar aan de lijve ondervinden, toen de hele modeshow in China werd gecanceld vanwege een volgens velen racistische reclamecampagne. Het was Diet Prada die deze hetze openbaar maakte, en zelfs privégesprekken met ontwerper Stefano Gabbana in de strijd gooide. De desastreuze gevolgen voor het luxehuis vertaalden zich in dalende verkoopcijfers, en tot op vandaag zijn die voor de Chinese markt nog steeds niet hersteld.

Ook Gucci kreeg ervan langs. De mutsen uit Alessandro Michele’s herfst/wintercollectie ‘18 zouden wel erg ruiken naar ‘blackface’, al merkte Diet Prada dat pas een jaar later op met de lancering van een gelijkaardige trui. Gevolg? Gucci haalde onmiddellijk alles offline verslikte zich bijna in excuses.

De ELLE video van vandaag :
5 TIPS OM JE HAAR SNELLER TE LATEN GROEIEN
View this post on Instagram

Fashion can’t seem to learn from its mistakes. Back in February 2018, dozens of iterations of the balaclava walked the @gucci runway in Milan. Based on vintage DIY knit ski masks, no one clocked them at the time for having any racist connotations...or maybe they went unnoticed among the layers and layers of styling. Rihanna even wore one version just a couple months later at Coachella. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Last night though, a knit black turtleneck balaclava with red cut-out lips resembling blackface that wasn’t on the runway, caught twitter’s attention...and Gucci’s almost immediately. Within a few hours, they pulled the sweater from sale and issued an apology. All things considered, it’s probably clear now that these brands are severely lacking the cultural context and knowledge to avoid these same pitfalls. If these global brands are serious about their commitment to increasing corporate diversity, it needs to happen at all levels and departments, not just the creative teams. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ • #gucci #skimask #fashion #knitwear #blackface #blackhistorymonth #luxury #luxurybrand #europeanfashion #turtleneck #balaclava #diy #knittingpattern #vintageknitting #pinterest #pinterestfail #rihanna #milanfashionweek #mfw #mfwss18 #ss18 #dietprada

A post shared by Diet Prada ™ (@diet_prada) on

#No Filter

Terwijl de storm in het modelandschap even ging liggen, ontstond een tweede golf in de call-out cultuur. Ditmaal in de beauty-industrie, waar Instagramaccount Estée Laundry de klappen uitdeelt. Maar wat begon als het onthullen van elkaar kopiërende bedrijven, veranderde al snel in het vernederen van de personen erachter. En dat is exact waar deze call-out cultuur een gevaarlijke wending nam. De kritiek luidt namelijk dat deze accounts - ironisch genoeg - compleet ongefilterd zijn. Zo voerde Estée Laundry bijvoorbeeld actie tegen pestgedrag in de beauty-industrie, waarbij het account honderden getuigenissen deelde. Nagenoeg alle grote beautybedrijven werden in slecht daglicht geplaatst, maar het is onmogelijk om al deze anonieme beschuldigingen te verifiëren. Ook de beheerders van de Instagrampagina zelf blijven trouwens onbekend, waardoor het gevoel onaantastbaar te zijn nooit veraf is.

Hoewel de call-out of cancelcultuur bedoeld was om en masse onze stem te laten horen, raakt net dat aspect zoek wanneer slechts enkele anonieme spelers de regels bepalen. Eén ding is zeker: geen enkel mode- of beautybedrijf is nog veilig.

LEES OOK: