Tien natuurlijke haargroei tips

Geüpdatet op 3 Oktober 2017 door Isabelle Vander Heyde
Tien natuurlijke haargroei tips

Tien-natuurlijke-haargroei-tips_article_fullJe kent het wel: je komt terug van de kapper en je haar is een stuk korter, terwijl je duidelijk hebt aangegeven dat slechts 'de puntjes' eraf moesten. Of je spaart al jaren voor die prachtige lange lokken maar er komt gewoon geen centimeter bij. Wij bieden jou de oplossing: tien methodes die je haar gezonder maken en sneller laten groeien.

1. Zonlicht

Door de invloed van vitamine D die de zon ons bezorgt, wordt het haargroeihormoon sterk bevorderd. In de zomer groeit ons haar dus sneller dan in de winter. Kom daarom zo vaak mogelijk buiten en blijf niet in een donker kamertje zitten

2. Water drinken

Water is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je haar. Het zorgt er namelijk voor dat je lokken sterker worden, en sterk haar groeit nu eenmaal sneller.

3. Kammen

Je haar borstelen is de volgende tip. Als je in de ochtend en in de avond je haar kamt, dan worden de haarzakjes gestimuleerd en daardoor gaat het sneller groeien. Ga ook niet de hele dag zitten kammen, dat kan schade veroorzaken, twee maal per dag is voldoende.

4. Verzorgen

Verzorgingsproducten zijn ook een belangrijke aanvulling. Niet alleen shampoo, maar ook een conditioner en één keer per week een maskertje verrichten wonderen.

1

5. Verminder beschadiging

Het klinkt vanzelfsprekend, maar we zeggen het toch nog eens: verf, föhn en stijl je haar zo weinig mogelijk. Draag ook geen te strakke kapsels, een super strakke staart bijvoorbeeld is zeer slecht om haargroei te versnellen. Laat af en toe de puntjes bijknippen ter bescherming tegen afbraak.

6. Proteïne

Haar is gemaakt van proteïne, dezelfde proteïne die we uit ons voedsel halen. Hoe meer je ervan eet, hoe sneller je haar zal groeien en hoe beter de textuur zal zijn. Proteïnes bevinden zich in onder andere vlees, vis, eieren, melk, kaas, linzen en bonen. Het is dus belangrijk om te kiezen voor een gezonde en evenwichtige voeding, onregelmatig eten of diëten heeft zeker en vast geen positieve invloed.

7. Vitamine B

Ook Vitamine B is haargroei stimulerend, je vindt deze bijvoorbeeld terug in spinazie, broccoli, peulvruchten, brood, rijst, noten, gedroogde vruchten, aardappelen en bananen.

8. Slaap voldoende

Slaaptekort heeft een negatieve impact op de haargroei; Zorg daarom voor minstens zeven uren slaap per dag.

9 Hoofdmassage (met knoflook)

Een hoofdhuidmassage stimuleert de groei van je haren. Laar je daarom één keer per dag masseren voor een optimaal resultaat. Sommigen zweren bij het insmeren van het hoofd zelfs knoflook of uien te gebruiken, omdat deze veel zwavel bevatten. Net voor het slapengaan aanbrengen en een nachtje laten inwerken is ideaal.

2

10. Lavendelolie en rozemarijn

Dat je niet staat te springen om knoflook in je haar te smeren begrijpen we wel. Daarom zochten we ook naar twee beter geurende alternatieven. De eerste optie: masseer lavendelolie één maal per week in het haar, wikkel er een handdoek omheen en laat dertig minuten trekken alvorens het haar te wassen. De tweede mogelijkheid: voeg enkele druppels etherische olie van rozemarijn toen aan je shampoo. Rozemarijn stimuleert namelijk de plaatselijke bloedtoevoer en dus ook de haargroei.