FASHION NEWS: wat je vandaag moet weten

Gepubliceerd op 12 september 2013 door Laure Vandendaele
FASHION NEWS: wat je vandaag moet weten

fashionnews

Matthew Williamson lanceert nieuwe website en e-shop. En dat vierde de ontwerper met een - toepasselijk - online feestje. Nieuw op de website is 'MW Daily', een online magazine met bijdragen van Williamsons vrienden en familie. Online shoppers ontvangen bij elke aankoop een persoonlijk kaartje van de ontwerper himself. Sympa. Ga gerust zelf rondneuzen op www.matthewwilliamson.com

Steeds meer stemmen gaan op voor John Galliano’s terugkeer op het modetoneel. Na Jonathan Newhouse, CEO van Condé Nast, is Joan Burstein, oprichtster van de legendarische Londense boetiek Browns, aan de beurt. “Niets is hetzelfde sinds hij er niet meer is,” legt ze aan Vogue UK uit. “Hij verpersoonlijkt de vluchtende fantasie waar mode om draait, de industrie heeft hem bitter hard nodig. Ik zou hem met open armen terug verwelkomen bij Browns en dat moeten anderen ook doen. Het zou een echte tragedie zijn, moesten we het definitief zonder hem moeten doen.”

Het scheelde niet veel of Kenzo’s grote hit, de sweater met geborduurde tijger, had nooit het daglicht gezien. Dat laten creatief directeurs Carol Lim en Humberto Leon in een interview weten. Ze ontdekten de print in de archieven van het modehuis, discreet aangebracht op voeringen, en besloten het voor hun winter 2012 collectie in een gebreide trui te verwerken. Leon wilde voor zichzelf echter absoluut een comfy versie in sweater materiaal, een voorstel dat het design team deed huiveren. “Wij doen niet aan sportkledij,” klonk het categoriek. Gelukkig kunnen designers koppig zijn en trok Leon aan het langste eind: de gebreide versie kende slechts beperkt succes, de sweater werd een wereldwijde hit.

Manneken Pis kreeg vandaag een Delvaux jasje aangemeten. Het beroemde Brusselse ketje draagt de hele dag dezelfde schort als de artiesten van het modehuis, afgewerkt met een patriottisch hoofddeksel in onze Belgische driekleur. Een leuk initiatief dat voor de verandering eens de tientallen petites mains achter het luxelabel in de kijker zet.

Hadise sexy in H&M. Zangeres Hadise ontpopt zich tot echte fashionista. Vorige maand sierde de zangeres de cover van de Turkse Vogue, afgelopen week verscheen Hadise in een sexy jurk met doorschijnend bovenstuk op een event van modeketen H&M in Parijs. De zangeres was in de lichtstad om er de Paris Show Collection te ontdekken. Zelf droeg ster een jurk met hoge laarzen uit de najaarslijn van de Zweedse keten.

(IV) en (LV)